איום אמריקאי מונע כרגע אופנסיבה סורית על גבולות ישראל וירדן

בתקופה האחרונה עיני כולם נשואות לדרום סוריה לראות איך צבא סוריה ואירן מנסות לכבוש מחדש את כל השטח הגובל הן עם גבול ירדן והן עם גבול ישראל.

ירדן עם ארה"ב ורוסיה כבר חתמו בחודש יולי 2017 על הסכם הפסקת אש בדרום סוריה וקראו לאזור "אזור מופחת מתיחות".

אלא שהצבא הסורי לא הפסיק להפר הסכם זה וניסה שוב ושוב לכבוש מחדש את בירת דרום סוריה-דרעא וכן את מעבר הגבול עם ירדן-נציב המהווה מוקד פעילות כלכלי מהמעלה הראשונה הן לירדנים והן לסורים היות ושם עוברים סחורות במאות מיליוני דולרים ומאפשר לגורמים השולטים במעבר לגבות מכס ודמי מעבר שעוזר לפתח את הפעילות הכלכלית בכל האזור.

כיום, לאחר שהסורים סיימו את לחימתם בחזיתות הלחימה העיקריות וכן סיימו לטהר את כל מרחב דמשק מנוכחות כוחות דאעש והמורדים הם מתפנים לנסות ולהשתלט מחדש על מחוזות דרעא וקונייטרה וזאת בניגוד מוחלט להסכם חתום בין ירדן, ארה"ב ורוסיה.

ישראל, שלא מוכנה לפריסת כוחות שיעים על גבולה בגולן, וירדן ,שגם היא רואה בנוכחות אירנית על גבולה הצפוני איום ישיר, כבר אותתו למעצמות את אי שביעות רצונן מהאופנסיבה שבפתח .

אך המשטר הסורי, בעידוד אירן, בשלהם. הם נתנו לכל כוחות המורדים בדרום סוריה אולטימטום ,שהסתיים כבר ביום רביעי האחרון , להתפייס עם המשטר או להתפנות צפונה, אך ללא הועיל-המורדים אינם מוכנים להיכנע.                              במקביל העביר צבא סוריה לדרום המדינה כמעט ממחצית הסד"כ הלוחם שנשאר ברשותו וזאת מלבד כוחות מיליציה פלסטיניות ושיעיות שסופחו לצבא סוריה.

למרות שהאולטימטום הסורי לכל כוחות המורדים בדרום סוריה,כולל גבול ישראל , תם ביום רביעי, אנחנו לא רואים תכונה צבאית מיוחדת המצביעה על מתקפה כוללת בכל האזור, מלבד הפגזות וירי אקראי מקומי.
העיתון – "א שרק אלאוסאט "- טוען כי ארה"ב נקטה "צעדים מתאימים וקפדנים" – إجراءات مناسبة وصارمة נגד הסורים שמפרים את הסכם הפסקת האש באזור.
קשה להבין מה בדיוק עומד מאחורי המשפט – "צעדים מתאימים וקפדנים" – אך אם רק נחשוב בלוגיקה המופגנת באזור אלתנף ,שעל גבול סוריה-עירק בדרום מזרח המדינה,נגד המיליציות השיעיות החוטפות קשה כל פעם שהם "דורכים" על הקווים האדומים שקבעו האמריקאים , הרי שלפנינו "מאזן אימה" ,לכל דבר ועניין,שארה"ב הכניסה למאזן הכוחות באזורי דרום סוריה וקונייטרה.
אנחנו לא רואים את ההכנות האמריקאיות ,היוצקות "תוכן" לביסוס האיומים שלהם , אך הגיוני כי הכוחות האמריקאים ,כולל כוח אווירי משמעותי,הנמצאים בצפון ירדן, נמצאים כבר בכוננות תגובה "מיידי".
והמעניין מכל,שהסורים יודעים זאת היטב,כי אמצעי המודיעין הרוסים רואים ויודעים מה בדיוק נעשה ומעדכנים את החפ"קים הצבאיים הראשיים של סוריה ואירן בהם גם הם שותפים.
מה צופן לנו העתיד הקרוב ? בעיקר משחק של עצבים חזקים .
אם רק הסורים והאירנים יכשלו באיפוקם הם עלולים לחטוף מכה מהאמריקאים ,שתהיה כל כך קשה, שתקרין על כל רחבי המדינה.
סוף סוף יותר ממחצית הסד"כ של הצבא הסורי נמצא קרוב -"מלתעות" האמריקאיות. סוריה אינה יכולה לאפשר לעצמה לאבד עוד נתח קריטי ממעט הסד"כ שנשאר ברשותה. זה יכול להפוך עבורה לחרב פיפיות קטלני ביותר.

 

 

כתיבת תגובה