תקיפת מטרות בשדה התעופה הצבאי הסורי-דבעה. פרטים חדשים.

אמש הותקפו מטרות בשדה התעופה הצבאי הסורי-דבעה שליד העיר אלקוציר בצפון מערב המדינה.

אמצעי התקשורת הערביים מביאים,ללא הרף פרטים אודות תקיפה זאת ומתחרים ביניהם בהבאת רסיסי מידע חדשים שטרם פורסמו.

על פי סיכום המידע שמגיע מאותן מקורות ערביים עולה התמונה הבאה:

מטוסי קרב ישראלים תקפו עמדות של החיזבאללה בשדה התעופה הצבאי-דבעה שבפרברי חומס בקרבת גבול סוריה-לבנון. התקיפה באה כ-30 דקות לאחר שמטוסי הקרב הישראלים חדרו לשמי לבנון בשעה 20:25 אמש.

על פי המקורות מטוסי הקרב הישראלים תקפו בין 3 ל-4 עמדות של החיזבאללה הפזורים ברחבי שדה התעופה הצבאי-דבעה והם כללו:

*- מרכז פיקוד של החיזבאללה.

*- חפ"ק ראשי של החיזבאללה.

*- אזורי המגורים של לוחמי החיזבאללה בשדה.

*- דירים ומחסני נשק של החיזבאללה.

*- גדוד הגנ"א של חטיבה 72 הכוללת סוללות טילי אס-200 הפרוסות באזור.

כפי שזה עולה מהדיווחים, הותקפו תחילה מרכז הפיקוד והחפ"ק והדירים והמחסנים של החיזבאללה בשדה . אך כמה דקות לאחר תחילת המתקפה הישראלית ירו סוללות טילי הנ"מ של גדוד ההגנ"א 4 טילי אס-200 לעבר המטוסים הישראלים ששהו בשמי לבנון. התגובה הישראלית לא אחרה לבוא- הסוללה הותקפה. לא ידוע מה עלה בגורלה.

על פי מקורות ערביים המטרות שהותקפו היו מרכז הפיקוד הראשי וחפ"ק המבצעים הראשי של החיזבאללה שהוקם כבר בשנת 2013. שדה התעופה עצמו היה אחד מבסיסי החיזבאללה החשובים ביותר על גבול סוריה-לבנון ,ואילו אזור המגורים שמשו את דרג הפיקוד העליון של החיזבאללה .


המקורות אישרו כי הדירים הצבאיים והמחסנים שהותקפו בשדה יועדו לשימוש החיזבאללה בלבד ולא הכילו נשק או מטוסים הקשורים לפעילות שדה התעופה הצבאי הסורי. דירי המטוסים שהותקפו הסתירו מתחתם כלי רכבים ומשוריינים של החיזבאללה.
המקורות אישרו כי שדה התעופה לא שמש ככזה ,בימים אלו, כי המטוסים ששהו פעם שם הועברו לשדה התעופה הצבאי הסורי-בליי שליד שדה התעופה הבין לאומי של דמשק.

צבא סוריה הודיע באמצע שנת 2015 כי שדה התעופה הצבאי-דבעה חזרה לכשרות מלאה בעוד שבפועל הדברים היו בדיוק הפוך.ההערכה כי הצהרה זאת באה לכסות על השתלטות החיזבאללה על השדה.
בנובמבר 2016 ערך החיזבאללה במקום מצעד צבאי ובו נראו עשרות כלי רכב ומשוריינים שהוסתרו באותו זמן במתקנים בתחומי שדה דבעה ולאחר המצעד הוחזרו הכלים למקום מחבואם.
מקורות בעיר אלקוצייר ידעו לספר כי מיום שישי שעבר כל האזור נכנס לפעילות אינטנסיבית וחריגה תוך נקיטת צעדי בטחון הדוקים וזאת בנוסף לתגבור יוצא דופן של האבטחה סביב הבסיס ,וגם הוקמו מחסומי דרכים בכל האזור , וכי ידוע להם שהאזור נתון לשילטתו הבלעדית של החיזבאללה ופלוגות אלערין – "سرايا العرين" הנתונים לפיקוד החיזבאללה.

פלוגות אלערין מתבססות על לוחמים מהעדה העלאוית והמפקדה הראשית שלהם נמצאת באזור העיירה קרדאחה ואזור הפעילות שלהם הוא פרברי מחוז לטקיה ומישורי אלראב ולכן בסיסם נמצא ליד גבול סוריה-לבנון והם תחת פיקוד ישיר של החיזבאללה.

אפשר והגברת אמצעי הביטחון סביב הבסיס ביום שישי שעבר באה עקב פגישת בכירים מאוד ,במרכז הפיקוד של החיזבאללה בשדה דבעה, משורות החיזבאללה וכוח אלקודס של משמרות המהפכה האירנים  וכן משורות צבא סוריה.

בעקבות התקיפה על השדה ,בליל חמישי, נראו באזור תנועות מוזרות וחשודות,ומהאתר המותקף יצאו בדחיפות מכוניות לעבר מעבר הגבול -ג'וסיה שבין סוריה ללבנון שם נמצא בית חולים שדה של החיזבאללה באיוש צוות רפואי מלא. נפגעים אחרים מהשדה הופנו לבית חולים בעיר חומס הנמצאת כ-30 ק"מ מהשדה המותקף.
מעבר הגבול -ג'וסיה נפתח לפעילות בסוף שנת 2017 באופן רשמי  לאחר שהיה סגור משנת 2012 לאחר שצבא סוריה החופשי השתלט על אתרים חשובים באזור וביניהם  שדה התעופה הצבאי -דבעה ועיירת הגבול תל-כלח.

לאחר מאמץ צבאי גדול השתלט החיזבאללה על כל השטח הסורי הסמוך לגבול לבנון והכריז עליו כאזור צבאי סגור  והחיזבאללה פרש באזור השדה את חטיבת הגנ"א 72 הסורית וכן הקים עמדות תצפית ליד הגבול.

אזור גבול זה משמש בסיס יציאה להברחות נשק מסוריה לשטח לבנון דרך דרכים סודיים ודרך מנהרות המקצרות את הדרך (לחיזבאללה מומחים לחפירת רשת מנהרות).

אפשר והתקיפה הישראלית אתמול נועדה לסכל ניסיון הברחת נשק מסוריה ללבנון . באזור משגשג גם סחר בסמים ובקנביס תחת פיקוח הדוק וישיר של החיזבאללה המקבל כספים רבים מעיסוק בתחום זה.

כתיבת תגובה