ניו-יורק טיימס חושף:אירן מפתחת בחשאי טכנולוגיות טילים בין יבשתיים

כאשר פיצוץ כמעט הרס את מתקן המחקר של הטילים ארוכי הטווח של איראן ב -2011 – והרג את המדען הצבאי שניהל אותו – אנליסטים מארגוני מודיעין מערביים רבים ראו בו מכה קשה לשאיפות הטכנולוגיות של טהראן.

מאז, יש אינדיקציה מועטה לעבודה האיראנית על טיל שיכול להגיע הרבה מעבר למזרח התיכון, והמנהיגים האיראנים אף התבטאו באומרם כי לא מתכוונים לבנות אחד.

כאשר, באביב הזה, צוות של חוקרי נשק בקליפורניה סקרו תכניות טלוויזיה איראניות חדשות שהללו את המדענים הצבאיים, הם ציפו לשיעור היסטוריה, לכל היותר,  עם פרטים חדשים על תכנית שכבר גוועה.

במקום זאת, הם נתקלו בשורה של רמזים שהובילו אותם למסקנה מדהימה: זמן קצר לפני מותו, המדען, האלוף חסן טהראני מוחאדם, פיקח על פיתוחו של מתקן סודי, שני, במדבר האיראני המרוחק, הפועל עד עצם היום הזה.

במשך שבועות, החוקרים אספו דרך הלוויין תמונות נוספות של המתקן. הם מצאו, לדבריהם, כי העבודה באתר מתמקדת כיום בפיתוח מנועי רקטות מתקדמים ובדלק טילים, והיא נעשית לעתים קרובות בחסות הלילה.

ייתכן כי המתקן מפתח רק טילים לטווח בינוני, שכבר יש לאיראן, או אולי תוכנית חלל מתוחכמת.

אבל ניתוח של מבנים וסימונים קרקעיים באזור המתקן ,מצביעים כמעט בברור, אם כי זה לא מוכיח, על כך שמפתחים שם טכנולוגיה לטילים ארוכי טווח – אומרים החוקרים.

תכנית כזו אמנם לא מפרה את ההסכם הבינלאומי שמטרתו למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני, או כל הסכם פורמלי אחר. ובכל זאת, אם יושלם, זה עלול לאיים על אירופה ולהוות גם איום פוטנציאלי על ארצות הברית. ואם יתברר שאיראן מנהלת פרוייקט לפיתוח טילים ארוכי טווח, הדבר יגביר את המתח בין טהרן לארצות הברית.

 חמישה מומחים חיצוניים שסקרו את הממצאים באופן עצמאי הסכימו כי קיימות ראיות משכנעות לכך שאיראן מפתחת טכנולוגיות טילים ארוכות טווח.

"החקירה מדגישה כמה התפתחויות מטרידות ", אמר מייקל אלמאן, מומחה לטילים במכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים שסקר את החומר. "הראיות היו נסיבתיות", אמר, "אבל הוא יכול להראות צעדים ראשוניים  בפיתוח טילים בין יבשתיים שיארכו בין 5 ל-10 שנים , אם רק טהרן תרצה בכך".

כשנשאל על מסקנותיהם של המומחים, אמר אלירזה מיריוזפי, קצין העיתונות במשלחת האו"ם באירן, בהודעת אימייל כי "אנחנו איננו מתייחסים לעניינים צבאיים".

מתקן שחרוד

החוקרים, היושבים במכון מידלברי ללימודים בינלאומיים באוניברסיטת מונטריי שבקליפורניה, איתרו את המתקן האיראני זמן קצר לאחר שאחד מחברי המחקר, הצעיר פביאן היינץ, הציע לחקור את החומר שהתפרסם בתקשורת האיראנית על הגנרל מוחאדם. החוקר הצעיר רצה לראות אם יש בחומר רמזים לגבי עד כמה התקדמה תכנית הטילים של איראן לפני מותו של הגנרל.

אך הערות חריגות במהותן מצד עמיתיו של גנרל מוגדאם ובני משפחתו בתקשורת האיראנית, רמזו לו כי כדאי להמשיך בחקירה- אמרו החוקרים.

מר הינץ מצא גם רמז חשוב לאתר בו מתבצעת העבודה. בהודעה שפורסמה ב -2017 על ידי אגודת העיתונאים האיראנית, הוא ראה תצלום ללא תאריך של גנרל מוחאדאם לצד לצד קצין אירני זוטר  וקופסה שכתוב עליה "שחרוד".

CreditIranian Young Journalists Club

שם זה תפס את תשומת לבו של מר הינץ.

שאהרוד,  שם של עיר שבמרחק של 40 ק"מ משם, היה האתר לניסויי טילים  שהוקם     ב -2013. מתצלומי לוויין מאז נראה כי האתר ננטש.

קרדיט:David Schmerler/Center for Nonproliferation Studies

האם היו עוד דברים שמשכו את העיניים? מעקב אחרי תצלומי לויין שהגיעו באופן שוטף מאזור הניסוי הראה כי מספר המבנים באתר גדל במשך השנים בקביעות.כמו כן שמו לב החוקרים כי הבניינים נצבעו בצבע כחול עמוק ,למי שמכיר את שיגיונותיו של הגנרל האירני הבין מיד מי המפקד שם . בית שנצבע בדיוק באותו צבא ונהרס כ-300 מייל משם ,פתאום מופיעים בתים בצבע זהה במקום אחר. טביעות אצבעותיו של הגנרל האירני זוהו ומיקוד התשומת לב על האתר גבר.

קרדיט:David Schmerler/Center for Nonproliferation Studies

צלקות על פני הקרקע

טכנולוגיות צבאיות רבות ניתנות לפיתוח בתוך מבנים סגורים ומוסתרים,לפחות בשלבים הראשונים. מעבדות בליסטיות,מנהרות רוח ומתקני העשרה יכולים להיות מוסתרים בתוך מבנים תת קרקעיים.

אך פיתוח טילים הוא יוצא מהכלל. המהנדסים חייבים לבדוק חומרים מסוכנים האפשריים רק בשטחים פתוחים. וכשמבצעים ניסוי מנוע בשטח מדברי ,כמו כזה שמסביב לשחרוד הוא מותיר צלקות על פני הקרקע.

החוקרים, שצלמו באמצעות לוויין את האזור שסביב שחרוד, מצאו, במכתש במרחק קילומטרים ספורים משם, שני צלקות קרקעיות. הם היו גדולים יותר מאלה שבמתקן הידוע של גנרל מוגדאם.

הצלקות שנראו לאחרונה  אחד הופיע בשנת 2016, השני בחודש יוני 2017.

החוקרים בחנו את מתקני הניסוי והגיעו למסקנה כי במקום מפתחים מנועי טילים בעלי כושר דחף שבין 62 ל-93 טונות המספיקים עבור טיל בליסטי בין יבשתי. יותר מזה 2 עמדות שטרם נעשה בהן שימוש היו גדולות אף יותר.

פעילות מוסווית

החוקרים הצליחו למצוא עוד רמזים בתמונות הלויין . הם זיהו 3 בורות המשמשות אתרי ניסוי טילים. בור אחד היה בקוטר של 5.5 מטר ,גדול יותר מזה המשמש את אירן לפיתוח טילים לטווח בינוני.

באמצעות לווינים מיוחדים הם גם הצליחו לזהות תנועת כלים כבדים אל תוך מנהרות שממנו הצליחו להסיק כי האתר יושב על מבנה תת קרקעי גדול ,אך החוקרים לא הצליחו לאמוד את גודלו.החוקרים גם שמו לב שהם לא מצליחים לאתר מיכלי דלק או מכליות דלק במתקן מה שהביא אותם למסקנה כי באתר בונים מנועים לטילים המונעים באמצעות דלק מוצק.

דלק מוצק הוא הרבה יותר קשה ומסוכן לפתח מאשר את הסוג הנוזלי. בעוד הוא משמש גם בתכניות אזרחיות כמו טיסה, היישומים צבאיים שלו הם ניכרים.

טילים המונעים בדלק נוזלי חייבים להיות מונעים ממש לפני ההשקה, דבר הדורש זמן וגישה למתקני תדלוק מיוחדים, מה שמקל על כוחות האויב למצוא ולהשמיד. אבל טילים מונעים מוצקים יכולים להיות מוסתרים במקומות מרוחקים וניתן לשגרם בהתראה של רגע.

קרדיט:CreditOmid Vahabzadeh/Fars News Agency, via Associated Press

מר לואיס מעריך כי הבורות באתר הניסוי מאפשרים לאירן לפתח ידע לבניית טילים בין יבשתיים מבלי שבפועל הם יצטרכו לבנות אותם . אך אם הטילים האלו היו מיועדים לשיגור לחלל היה יותר נכון להשתמש במנועי דלק נוזלי ולא דלק מוצק. יורשו של הגנרל האירני שנהרג אמר בראיון כי המנהיג שלהם אסר עליהם לבנות טילים לטווח של יותר מ-2000 ק"מ.

הימורים מגודרים

העבודה במתקן נועדה, ככל הנראה, להיות "עסקת גידור" במקרה וההסכם הגרעיני יתמוטט, אמרה דינה אספנדיארי, מומחית איראנית במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים. "נראה שאירן לא רצה לעבר פיתוח טיל ארוך טווח, אלא מכינה את הקרקע למקרה שההנהגה האירנית תבקש זאת יום אחד.זה שומר את האופציות פתוחות", אמרה אספנדיארי.

מר לואיס הגיע למסקנה שהתכנית לפיתוח טיל ארוך טווח מוחזקת בחיים בכוונה.  אם הנשיא טראמפ יצליח לקרוע את ההסכם, או אם טהראן תרגיש מאוימת, הזהיר מר לואיס, שחרוד מציעה לאיראן את האופציה להשיג טיל ארוך טווח מהר יותר מכפי שהיה ידוע בעבר.

"כמו שעשינו עם צפון קוריאה, אנחנו לא מעריכים כראוי את היכולת שלהם", הוא אמר, בהתייחסו להתפתחות המהירה של קוריאה הצפונית בפיתוח טילים בין יבשתיים.

"האיראנים בוחרים לרסן את עצמם מסיבות פוליטיות", אמר לואיס, "ואם נאמר להם ללכת לעזאזל, לא נאהב את מה שהם יעשו".

לכמה זמן?

ביולי 2017, התלונן קצין משמרות המהפכה, אמיר עלי חג'ייזאדה, בדברים שנשא בפני משפחות אנשי הצבא, כי "רבותי – הממשלה מעכבת עבודות על רקטת חלל, והורתה לאחסן אותו בגלל הפחד מאמריקה. "

"זה לא מקובל עלינו, "אמר מר חג'יזאדה. "כמה זמן אנחנו צריכים להשפיל את עצמנו?"

עם יציאתו של מר טראמפ מן ההסכם הגרעיני, ייתכן שקיצונים כמו מר חג'זדה יהיו במצב טוב יותר כדי לדחוף לחידוש עבודה זו, אמרה גב אספנדיארי. "המצב השתנה, כי אין מגבלה על עבודת פיתוח הטילים שלהם ויש להם הוכחה שהמערב לא מקיים את התחייבויותיו", אמרה.

שאלות ללא מענה

"נתקלנו בתכנית הזאת שהיתה קרובה למימוש הרבה יותר מכפי שהבנו", אמר ג'פרי לואיס, שמוביל את הצוות בקליפורניה שחשף את המתקן.

אבל קרוב יותר להשלמת מה, בדיוק?

אולי רק גרסה מתקדמת יותר של הטילים הקיימים לטווח בינוני של איראן. ובכל זאת, זה לא מסביר מדוע המבנים נראים בגודל של טילים גדולים יותר או מדוע העבודה נעשית בסודיות כזו.

כתיבת תגובה