הכומתות הירוקות מציגות:המרדף אחרי הטק"ק החות'י-אירני בתימן

הכומתות הירוקות  הוא כינוי לכוחות המיוחדים של צבא ארה"ב.

סמל היחידה:

United States Army Special Forces SSI (1958-2015).png

הניו יורק טיימס מגלה ,מפי פקידי ממשל אמריקאים ודיפלומטים אירופים,כי בסוף שנת 2017 הגיע צוות של הכומתות הירוקות האמריקאיות (כינוי לכוחות המיוחדים)לסעודיה כשהמשימה שהוטלה עליו היא לאתר ולהשמיד מצבורי טילי בליסטיים ואתרי שיגור לאורך הגבול עם תימן.

אם אכן מידע זה נכון הרי שמשימות כאלו עומדות בסתירה להצהרות הרשמיות של הפנטגון כי הסיוע הצבאי האמריקאי לבעלות הברית הערביות, הנלחמות בתימן בראשות סעודיה, מצטמצם לתדלוק אווירי,לוגיסטיקה ושיתוף פעולה מודיעיני.

המגזין טיימס מוסיף עוד פרטים על מורכבות המשימה של הכוחות המיוחדים האמריקאים אבל אין כל אינדיקציה שהכוחות חצו לשטח תימן ופועלים שם, אך בכל מקרה עצם הופעתם נראה כמו הסלמה בסכסוך.

המלחמה בתימן החלה בשנת 2014 בין המורדים החות'ים וכוחותיו של הנשיא המודח -עבדאללה סאלח, שבינתיים חוסל על ידי שותפיו, ובין כוחות הנשיא הנבחר-האדי הנתמך על ידי קואליציה של מדינות ערביות בראשותה של סעודיה.

באזור אחר לגמרי בשטח תימן נלחמים כוחות המשטר גם נגד לוחמי אלקעידה שהשתלטו על שטחים נרחבים במזרח  המדינה.

מאז שנת 2015 צבא ארה"ב תומך בכוחות הקואליציה אז לא משתתף בפועל בקרבות.

בשנת 2017 ייעץ הצבא האמריקאי לחיל האוויר הסעודי כיצד לפעול בתימן  ולצמצם את הפגיעה באזרחים .

בחודש דצמבר האחרון נפרסו כוחות מיוחדים אמריקאים (הכומתות הירוקות) לאורך גבול סעודיה-תימן וזאת לאחר שהחותים ירו טיל בליסטי ארוך טווח לעבר ריאד-בירת סעודיה. הסעודים טענו בזמנו כי הצליחו ליירט את הטיל והחותים נטלו אחריות לירי.

ירי זה של טילים בליסטים ארוכי טווח לעבר מטרות אסטרטגיות בסעודיה לא היה בפעם הראשונה וגם לא האחרונה ,ומאז ירו החותים עוד עשרות טילים לעבר אדמת סעודיה.

סעודיה משתמשת בטילי הפטריוט ליירוט טילים אלו למרות שישנם ספקות באשר ליעילותם.

Saudi Arabia-based Patriot batteries have allegedly intercepted more than 100 tactical ballistic missiles launched from Yemen since the Saudi-led war against Iranian-backed Houthis began in 2015, according to U.S. prime contractor Raytheon. (Raytheon)

ארה"ב מצידה מודאגת מהמקור המספק טילים או חלקי טילים לכוחות החותים ושלח אצבע מאשימה לכיוונם של האירנים והטילה עליהם את האחריות לאספקה זאת.

"טילים אלו לא היו בתימן לפני תחילת מלחמת האזרחים ואנו קוראים לאו"ם להקים ועדת בדיקה ולבחון הוכחות המצביעות כי המשטר האירני הוא האחראי לאספקה זאת המלבה את הלחימה באזור" – אמרה דוברת אמריקאית.

אירן מצידה מודה כי מעניקה סיוע לחותים אך מכחישה שהיא מחמשת אותם.

איום הטילים הבליסטים על סעודיה מטריד מאוד הן את בריטניה והן את ארה"ב הקוראים לפעולה בין לאומית להפסקת פרוייקט פיתוח הטילים הבליסטיים האירנים.

"אירן מערערת את היציבות בכל האזור וגם לנו יש אתגר משותף לאתגר את אירן .אני חושב שכולם מבינים זאת.אני מקווה שהם יפעלו להפסקתו" – אמר מזכיר המדינה האמריקאי-פומפאו.

 

הערות ברקע הידיעה:

*- אין ספק שהאמריקאים למדו את הלקח הישראלי ממלחמת המפרץ הראשונה. אין אפשרות לעצור ירי טילים בליסטיים ממרחק מבלי ,BOOTS ON GROUND,כלומר-נוכחות כוחות בשטח שידאגו לרדוף אחרי המשגרים ומפעיליהם עד חרמה.

*- ירי הטיל הבליסטי לטווח רחוק, של למעלה מ-900 ק"מ ,לעבר הבירה ריאד "שבר" את הממשל הסעודי שרץ לנשיא טראמפ ובקש את עזרתו בסיכול ירי שכזה תוך הבטחת פירות כלכליים רחבי הקף.

*- לפי הניסוח המינימליסטי האמריקאי בדבר נוכחות כוחות מיוחדים אמריקאים על גבול סעודיה-תימן אין ספק כי אזורי הפעילות שלהם אינו מצטמצם לאזורי הגבול בלבד והם פועלים עמוק מאוד בעורף האויב היכן שמוצבים משגרי הטילים הבליסטיים של החותים היורים באמצעות מדריכים-מפעילים מאירן ומהחיזבאללה.

*- הניסוח המינימליסטי נועד גם לא להפר בריש גלי את האיסור האמריקאי מלפעול בשטח אוייב מבלי לקבל קודם את אישור הקונגרס.

*- על מנת להפסיק את המעורבות האירנית בירי טילים אלו האמריקאים חייבים לשאוף ללכוד מפעילים אירנים של משגרים אלו וחשיפתם בפני העולם.

 

מצגת:ירי הטק"ק על ידי החותים לעבר מטרות בסעודיה

כתיבת תגובה