אלג'יריה תובעת מצרפת להכיר בפשעיה מתקופת השלטון הקולוניאלי

נשיא אלג'יריה, עבד אל-עזיז בותפליקה, אמר שלשום, ערב יום העצמאות האלג'יראי החל ב- 5.7, שעל צרפת להיות אחראית לפשעים במהלך שלטונה באלג'יריה.  

Image result for algeria

לדבריו, העם האלג'יראי עדיין תובע מצרפת להכיר בסבל שעבר עליו במהלך תקופת השלטון הקולוניאלי ועל צרפת להיות אחראית לפשעים שביצעה במהלך שלטונה באלג'יריה. הוא הוסיף ואמר ש"באמצעות זכרון העבר הטרגי שלנו בשל הפלישה הצרפתית, אנו למעשה ממלאים את חובתנו לזכור את אבותינו, שמיליונים מהם נהרגו בשדה ההתנגדות, מאות אלפים אחרים נאסרו או גורשו, בעת שמיליונים נושלו מאדמותיהם ומרכושם". עוד הוא אמר שלחגוג את יום העצמאות משמעותו "למלא חובה לזכור מיליון וחצי מבנינו שהקריבו את חייהם למען החזרת העצמאות והריבונות הלאומית".

יצוין, כי צרפת אף פעם לא התנצלה באופן רשמי על השלטון הקולוניאלי באלג'יריה וכתוצאה מכך, היחסים בין שתי המדינות נותרו מתוחים. אלג'יריה עדיין ממתינה לצרפת שתכיר בפומבי בפשעי העבר לפני שתנרמל איתה את היחסים.

היה זה רק בשנת 2013 שנשיא צרפת דאז, פרנסואה הולאנד, הכיר בכך שהשיטה הקולוניאלית הייתה לא צודקת בעת ביקורו הרשמי הראשון באלג'יריה. יורשו, עמנואל מאקרון, תיאר את ההיסטוריה של צרפת באלג'יריה כ"פשע נגד האנושות". בימים הקרובים מאקרון צפוי להגיע לביקור באלג'יריה לביקור שיתכן ויסלול את הדרך ליחסים טובים יותר בין שתי המדינות.  

 

קרדיט:ד”ר משה טרדימן, מנהל ומייסד המכון לחקר אסלאם ומוסלמים באפריקה. 

כתיבת תגובה