השער לאפריקה: מבזקי חדשות ליום 4-6-2017 מפסגת הקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה.מתעדכן. בעריכת ד”ר משה טרדימן.

*- קטעים מנאומו של ראש הממשלה נתניהו בפני ועידת ECOWAS מאתר ראש הממשלה:

"ידידיי, אני חש כבוד עמוק להיות כאן היום, וברצוני להודות לכם על הכנסת האורחים החמה וההזמנה לדבר כאן.

זה היה חלום, לבוא לכאן לארגון הזה במערב אפריקה. יש כל כך הרבה שנוכל לעשות כדי לשפר את חיי אזרחינו. אולם, כשנחתי כאן לאחר טיסה ארוכה מישראל, גיליתי שענן קודר מרחף מעל היום המרגש הזה.

זהו ענן הטרור שגבה מחיר דמים כבד וקיפח את חייהם של אפריקאים תמימים רבים כל כך, לאחרונה בניז'ר ובמאלי. ובשעות האחרונות התקפה איומה נוספת פגעה באנשים חפים מפשע בלבה של לונדון.

אנו מגנים את ההתקפה, שולחים את תנחומינו לעם הבריטי, ומבטיחים שאנו נשארים מחויבים למאבק נגד הטרור שאינו יודע גבולות.

המחבלים הללו סוגדים למוות. הם רוצחים ללא אבחנה. אך הם לא יפחידו אותנו. הם לא ישליטו עלינו טרור. הם רק יחזקו את נחישותנו להביס אותם. וביחד, כאן באפריקה, במזרח התיכון, באירופה ובכל מקום – יחד נביס אותם מהר יותר.
אך מטרתנו היא לא רק לאחד כוחות כדי להילחם ברע, אלא לעבוד יחד כדי לקדם את הטוב.

וברוח זו, באתי לכאן כביטוי לאמת אחת פשוטה: ישראל חוזרת לאפריקה ואפריקה חוזרת לישראל.

אני מאמין באפריקה. אני מאמין בפוטנציאל שלה – בהווה ובעתיד. זאת יבשת שנמצאת בצמיחה. אנשיה מגוונים ומוכשרים. אני נותן עדיפות גבוהה לחיזוק הקשרים בינינו – עדיפות לאומית ובין-לאומית. זאת הסיבה שאני הוא ראש הממשלה הישראלי הראשון מזה עשרות שנים שמבקר באפריקה.

ואני יכול להבטיח לכם דבר אחד – שלא יעברו עשרות שנים נוספות עד שיבקר שוב מנהיג ישראלי באפריקה. לא יחלפו אפילו חמש שנים, אלא חודשים ספורים.

בין אפריקה לישראל קיימת זיקה טבעית. ההיסטוריה שלנו דומה. עמיכם כרעו תחת עולם של מנהיגים זרים. חוויתם מלחמות נוראות וטבח ואתם עדין נלחמים כדי להיחלץ מן העבר ולהתקדם אל העתיד באומץ ובמאמצים שמעוררים השראה. בעזרת נחישות ואמונה, זכיתם בעצמאות. ריפאתם את פצעי העבר והתוויתם עתיד של תקווה לאזרחיכם.

זה דומה מאוד גם להיסטוריה שלנו. גם מעם ישראל נשללה עצמאות במשך שנים רבות מדי. גם אנו סבלנו מההשפלה הכרוכה בשעבוד, עבדות ומחסור. גם אנו חווינו זוועות בל יתוארו של טבח המוני ורצח עם. אך מעולם לא הרמנו ידיים. לחמנו למען עצמאותנו וניצחנו. הקמנו דמוקרטיה משגשגת בלבו של המזרח התיכון. בנינו את אחת הכלכלות הדינמיות ביותר בעולם. הפכנו להיות מובילה בתחום החקלאות והמים, סייבר, טכנולוגיית תקשורת, ביטחון ועוד.

היום אנו מבקשים לשתף את הניסיון שלנו עם הממשלות והעמים של אפריקה.
משימתה של ECOWAS היא לחזק את השלום והשגשוג באמצעות רתימת המשאבים העצומים שבאפריקה.

כשביקרתי באפריקה בשנה שעברה, חזיתי במשאבים הללו במו עיני. ראיתי מגוון ועושר, תשוקה ויצרנות. ראיתי יזמים אפריקנים צעירים שמקימים חברות שמנצלות את הכוח שטמון בעידן הדיגיטלי.

האפריקאים אוחזים בעתיד וישראל רוצה לאחוז בעתיד יחד אתכם. אין לכם שותפה טובה יותר מישראל למשימה הזאת, משום שישראל היא מובילה עולמית בכל תחומי הטכנולוגיה.

צריך להבין שההבחנה בין טכנולוגיה גבוהה לטכנולוגיה נמוכה מיטשטשת במהירות. כל תחום, ללא יוצא מן הכלל, הופך להיות טכנולוגי. מי שלא מאמץ את הטכנולוגיה ומיישם אותה בתחומים השונים החיוניים לחיים, נותר מאחור. אך מי שמאמץ אותה, מדלג קדימה.

הדוגמה הפשוטה ביותר שמוכרת לכולנו היא הטלפון הסלולרי. ראו את ההזדמנויות שנפתחו בפני אנשי אפריקה מהשימוש בטלפונים סלולאריים. הזדמנויות אדירות. אך אם היה עלינו לפתח את רשתות התקשורת הללו על ידי הנחת צינורות וקווים וכד', היתרונות הללו מעולם לא היו נצברים. השימוש בטכנולוגיה הוא שמאפשר לכם לדלג קדימה על פני הדורות, וזאת קפיצה שישראל יכולה לבצע יחד אתכם.

למרות שישראל היא מדינה קטנה גיאוגרפית, היא מובילה עולמית בתחומים רבים כל כך: אנרגיה, חקלאות, בריאות הציבור, ניהול מים, ייצור מים – פשוטו כמשמעו, יצירת מים יש מאין, וכמובן בתחום החיוני – ביטחון.

הפרה שלנו היא דוגמה נוספת. הפרה שלנו מפיקה יותר חלב מכל פרה אחרת בעולם. זה מקור לגאווה. היה אפשר לחשוב שזאת תהיה פרה הולנדית או צרפתית, אולי איטלקית או אפילו פרה אמריקאית, אך היא לא. זאת הפרה הישראלית. כל "מו" ממוחשב והתוצאה היא יצרנות מדהימה. מסיבה זאת, מדינות כמו רוסיה, סין, הודו משתתפים אתנו בתוכניות. והיתרונות שישראל מעניקה להן, אלה היתרונות שאנו רוצים להעניק לאזרחי אפריקה.

אנו מקום ראשון בעולם במחזור מים – כמעט 90% ממי השופכין שלנו ממוחזרים. המקום השני הוא ספרד עם 17%. זה נותן רעיון לגבי היתרונות של טכנולוגיה. היא משנה את העולם.

המודיעין שלנו מסייע במניעת עשרות התקפות טרור בכל העולם כולל באפריקה… 

בשנה שעברה נפגשתי באו"ם עם מנהיגים רבים מאפריקה. זה היה ביקור יוצא מן הכלל. מכיוון שצעירים מישראל הציגו את הדברים שהם עושים באפריקה, לא את מה שהם רוצים לעשות בעתיד, אלא את מה שהם כבר עושים עכשיו. אחד מהמנהיגים אמר לי דבר מה שלעולם לא אשכח: "לנו יש בעיות ולכם – פתרונות".

ישראלית צעירה שהייתה שם ניגשה לבמה והציגה כיצד פתרה את הבעיה של כפר אפריקאי שבו נשים היו צריכות ללכת שמונה שעות כדי להביא מספר ליטרים של מים. הם פתרו את הבעיה על ידי יצירת מים מהאוויר. אחר הציג כיצד הם מפיקים אנרגיה מהשמש וגם מהאוויר. אחר הציג כיצד הם מנסים למנוע את התפשטות האיידס, ויש להם תוצאות מעולות.

בכל תחום, הטכנולוגיה שלנו נמצאת שם, מוכנה לעבוד אתכם כדי לספק פתרונות לחלק מהבעיות הדוחקות ביותר באפריקה.

אנו רוצים לעזור לכם – להפוך את האדמה שלכם לפורייה יותר, למחזר את המים שלכם, להפוך את הערים שלכם לבטוחות יותר ואת האוויר לנקי יותר.

היסודות לשיתוף הפעולה בינינו, שאותם אנו מניחים היום, ישרתו אותנו שנים רבות בעתיד.

היום נמצאות ישראל ומדינות ECOWAS בשלבים מתקדמים של שיתוף פעולה בפרויקטים משותפים בחקלאות, אנרגיה וחינוך.

לפני חצי שנה, התכנסו שרי החקלאות ממדינותיכם בישראל יחד עם המרכז המצוין לשיתוף פעולה בינלאומי, מש"ב, שעושה עבודה מצוינת באפריקה.

מש"ב נוסדה בשנות החמישים, פעלה בשנות הששים ואז הופסקה עבודתה. היא כעת חוזרת בכל הכוח מסיבה אחת בלבד, כדי לסייע לאפריקה להגיע אל המקום שלה בין האומות. אנו מאמינים בכך.
אני מקווה שנקדם שני הסכמים חדשים שיחזקו את שיתוף הפעולה בינינו אף יותר.

ישראל מקימה שתי משלחות כלכליות חדשות – הראשונה במזרח אפריקה והשנייה במערבה – כדי לחזק בצורה ניכרת את המסחר בין מדינותינו. בהמשך השנה נקיים מפגש פסגה בין מדינות אפריקה וישראל בטוגו. אני מודה לך, אדוני הנשיא, ומקווה שכולכם תשתתפו בו.

אנו מוכנים לשלוח צוותי סקרים טכנולוגיים לכל אחת ממדינותיכם, ולבחון יחד את הדרך הטובה ביותר לשיתוף פעולה ביננו. אלה מבינכם שכבר עבדו עם צוותינו ומכירים את יכולותינו יכולים להעיד שזהו צעד נבון. אני מזמין את כולכם, ללא יוצא מן הכלל, לפעול כך.

אני מאמין שהיחסים הבילטרליים בינינו צריכים גם למצוא ביטוי בפורומים בין-לאומיים. ישראל צריכה שוב להיות מדינה משקיפה באיחוד האפריקאי. כמובן, ואני אומר זאת גלויות בייחוד לאור החיבה הרבה שלי לאפריקה, שזהו אינטרס שלנו. אולם, גבירותיי ורבותיי, אני מאמין בכל מאודי שזה גם אינטרס שלכם, אינטרס של אפריקה. אני מקווה שתתמכו כולכם במטרה הזאת.

מדינות רבות משנות את יחסן לישראל בקצב מהיר. ועליי לומר שזה קורה בצורה הדרמטית והמהירה ביותר בעולם הערבי. מדינות ערביות רבות כבר לא רואות בישראל מדינת אויב. הן רואות בישראל בת ברית, בת ברית חיונית אפילו, במאבק נגד הטרור ובשאיפה שלנו לאחוז את העתיד באמצעות טכנולוגיה וחדשנות.

והשינוי הזה בעולם הערבי הוא חדש. אני מאמין שזו התקווה הגדולה ביותר לשלום, לא רק בין ישראל למדינות האזור, אלא בסופו של דבר גם בין ישראל לפלסטינים. זה מה שמשנה דעות ורגשות. 

אני מבקש שתתמכו בנו בהתנגדות להטיה האנטי-ישראלית בגופי או"ם כמו העצרת הכללית, אונסק"ו והמועצה לזכויות אדם.

הנשיאה סירליף, את אמרת פעם: "חלומותיכם צריכים תמיד להיות גדולים יותר מהיכולת הנוכחית שלכם להשיג אותם. אם חלומותיכם אינם מעוררים בכם פחד, הם אינם גדולים דיים".

ישראל היא מדינה קטנה עם חלומות מאוד גדולים.

הבה נעבוד יחד כדי להגשים חלומות גדולים לכל העמים. מי ייתן וחלומותינו יהיו נועזים כל כך שבודדים יאמינו היום שהם אפשריים.

הוכחנו שאלה שפקפקו בישראל טעו. הבה נבטיח שגם הספקנים שמפקפקים באפריקה יתגלו כטועים.

האבות המייסדים של ECOWAS דיברו על הקמת הארגון במטרה לקדם אהבה וכבוד הדדי. ישראל היא מדינה שאוהבת ומכבדת את כולם.

מיום היווסדה, ישראל שואפת לשלום עם כל שכנותיה. בישראל חיים יהודים, נוצרים ומוסלמים זה לצד זה כאזרחים שווי זכויות.

זאת ישראל האמיתית.

הגיוון בישראל הוא לא דבר שאנו משלימים איתו. הוא דבר שאנו חוגגים אותו.

אני מקווה שתראו בישראל את מה שישראל רואה במדינות אפריקה – מדינה תוססת שרוצה לשתף פעולה לטובת כולם.

ברצוני להודות לכם על שהענקתם לי את הזכות הגדולה לדבר אתכם היום.

אני מאחל הצלחה רבה ליושב הראש הנכנס של ECOWAS, נשיא טוגו, הנשיא גנסינגבה.

לפני סיום, ברצוני להזמין את כולכם עם תפילה מסורתית של העם היהודי לאורך הדורות ברחבי העולם: "לשנה הבאה בירושלים". אך מדוע להמתין לשנה הבאה? כולכם מוזמנים עוד השנה ואתם תתקבלו בידידות ובכבוד הרב ביותר.

תודה לכם. שלום".

 

*- חשבון הטוויטר של Herb Keinon מדווח על חילופי מהלומות בין אנשי הביטחון של טוגו וישראל במהלך הפסגה.

*- ראש הממשלה נתניהו נפגש היום בשולי הפסגה עם אבראהים בובאכר קייטה, נשיא מאלי, מדינה מוסלמית שאין לישראל יחסים אתה. על פי משרד ראש הממשלה, שני המנהיגים הסכימו לחמם את היחסים בין שתי המדינות.

*- ראש הממשלה נתניהו נפגש בשולי הפסגה עם נשיא גמביה ועם שר המסחר של גמביה.

*- ראש הממשלה נתניהו נפגש בשולי הפסגה עם נשיא חוף השנהב, נשיא טוגו, נשיא סיירה לאון, נשיא גאנה

*- שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, אמרה לראש הממשלה נתניהו במהלך הפסגה: "ביבי, טוב לראות אותך כאן". 

*- ישראל וסנגל הודיעו על סיום המשבר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא סנגל Macky Sall נפגשו בשולי ועידת ECOWAS בליבריה.בתום הפגישה הודיעו רה"מ נתניהו והנשיא Sall על סיום המשבר בין המדינות.

ישראל תחזיר באופן מידי את השגריר לסנגל וסנגל תתמוך במועמדות ישראל כמשקיפה בארגון איחוד אפריקה.מעבר לכך תחדשנה שתי המדינות פרויקטים משותפים שהושעו בעקבות החלטה 2334 במועבי"ט של האו"ם שסנגל הגישה יחד עם ניו זילנד.עוד סיכמו שני המנהיגים על שיתוף פעולה בתחומי הביטחון והחקלאות.רה"מ נתניהו הזמין את שר החוץ של סנגל לחדש את ביקורו בישראל, שהושעה בעקבות המשבר.

כתיבת תגובה