50 שנה ל"תקופת ההמתנה".האם צפויה "מלחמת 6 הימים" מול חיזבאללה?

לפני 50 שנה בדיוק, בעיצומו של יום העצמאות בשנת 1967, בשעה שנכח במצעד צה"ל השנתי בירושלים,  קיבל הרמטכ"ל יצחק רבין פתק בו היה רשום כי כוחות צבא מצריים נעים בגלוי לעבר סיני ושצבא סוריה נערך במערך חירום. למחרת דרש הרמטכ"ל המצרי מוחמד פאוזי ממפקד כוח החירום של האו"ם, להרחיק את כוחותיו מהגבול ולרכזם ברצועת עזה. 4000 אנשי או"ם נענו לקריאתו ועזבו את חצי האי סיני. יום לאחר מכן, הודיע ג'מאל עבד אלנאצר כי הוא סוגר את מיצרי טיראן בפני כלי שייט ישראליים, ובו זמנית החלה להוציא מצרים את כוחותיה מתימן. כל אלה סימנו את תחילתה של "תקופת ההמתנה" שנמשכה עד לפרוץ מלחמת ששת הימים ביוזמה ישראלית.

[img attachment="6627" /]

בתקופת ההמתנה ביקר נשיא מצרים בבסיס חיל האוויר "ביר גפגפה" (רפידים), שם אמר: "היהודים מאיימים במלחמה, ואנו אומרים אהלן וסהלן".

אזרחי ישראל חשו באותה תקופה שהמדינה נמצאת לקראת "משהו גדול". אף אחד לא יכול היה להצביע על התאריך שתפרוץ בו מלחמה, אך כולם חיכו לה. נערים עסקו במילוי שקי חול, ואנשים אגרו מזון והכינו את המקלטים. יש כאלה שיעידו שהייתה תחושה שישראל עומדת בפני חורבן ההולך ומתקרב.

https://www.youtube.com/watch?v=zAegVtEIcVE

נאום הגמגום המפורסם של ראש ממשלת ישראל לוי אשכול. יש שמצאו דופי בנאומו, ויש שאמרו שמדובר בהיסוס קל, שקרה לאחר תיקון ההדפסה בכתב יד של שר ההסברה דאז ישראל גלילי.

[img attachment="6630" /]

תקופת ההמתנה הסתיימה כשישראל פגעה פגיעה אנושה בסוריה, מצרים וירדן, ובבליץ של ששה ימים שחררה את רמת הגולן, ירושלים, יהודה ושומרון וחצי האי סיני. חמישים שנה מאוחר יותר נראה שההיסטוריה חוזרת על עצמה. בעלות בריתה של רוסיה שוב מתגרות בישראל, אשר עשויה בסופו של דבר להבין שאין בידיה ברירה אלא לפתוח ראשונה במערכה, שתפקידה יהיה לשנות את המצב באזור מקצה לקצה.

עשרות מאמרים נכתבו בשנים האחרונות על התחזקות חיזבאללה, הן בניסיון המבצעי והן ביכולות החימוש שלה. טהרן שיגרה לסוריה אלפי לוחמים של חיזבאללה לחזק את המשטר הסורי במלחמתו מול המורדים הסונים. הארגון השיעי הפך בשש השנים האחרונות מארגון טרור לצבא של ממש היודע ללחום לצד צבאות כמו סוריה, רוסיה ומשמרות המהפכה של איראן (בהווייתו עדיין ארגון טרור ולוחמיו עדיין מחבלים!). איראן הגבירה את חימוש ארגון חיזבאללה, וההערכות הן שלחיזבאללה 100 עד 150 אלף טילים ואלפי לוחמים מיומנים.

בשנתיים האחרונות מאז הצטרפה רוסיה למלחמה, איראן וחיזבאללה ניסו לנצל את ערפל הקרב וההגנה הרוסית כדי לשנע "נשק שובר שיווין" ללבנון, כך על פי פרסומים שונים כגון: טילים ארוכי טווח, טילים בעלי רש"ק כבד במיוחד, טילים קטלניים נגד ספינות, נשק כימי ויתכן אף מערכות נ"מ מתקדמות.

[img attachment="6628" /]

 

טילי "פתאח 110" שהועברו לידי חיזבאללה מאיראן

משלוחי נשק אלה הפעילו אזעקה צורמת בקרב גורמי ביטחון ישראליים, מה שבא לידי ביטוי, על פי פרסומים שונים, בדמותן של עשרות מקרי תקיפה של נשק כזה ברחבי סוריה. ישראל אף הצהירה לא אחת שמדיניותה

היא למנוע העברת נשק ללבנון, ושתפעל ככל יכולתה למנוע זאת. הדרמה עלתה שלב בחודש מרץ האחרון כאשר סוריה ניסתה ליירט את אחד המטוסים הישראליים, מה שהביא לירוט הטיל באמצעות ה"חץ" הישראלי. משטר אסד איים בתקיפת ישראל אם זו תפר פעם נוספת את ריבונותו האווירית, ואף הזהיר כי רוסיה תבוא לעזרתו.

בשבועות האחרונים אנו עדים, על פי תקשורת ערבית, לתקיפות חוזרות ונשנות של ישראל בסוריה, ובפרט באזור קונייטרה שברמת הגולן. חלק מהתקיפות אושרו, חלקן הוכחשו וחלקן נותרו ללא התייחסות הן על ידי ישראל והן על ידי המשטר הסורי. התקיפות בחלקן הגיעו כמענה על נפילת פגז מרגמה בשטח ישראל, וחלקן באו כיוזמה ישראלית. ראוי לציין שבמרבית המקרים המידע הצביע על כך שהפגיעות התרכזו בכוחות פוג' הגולן, כוחות חיזבאללה הפועלים בשטח, מחסני נשק ועוד. יתכן וחלקן נועדו לסכל פיגועים שמנסים איראן, אנשי חיזבאללה ושליחיהם להוציא דרך גבול רמת הגולן.

דיווחים שונים טוענים כי ישראל קיבלה "אור ירוק" מנשיא ארה"ב לפעול באופן חופשי מול איראן וגרורותיה בסוריה ולבנון, ושהביקורים הישראלים במוסקבה בחודשים האחרונים תרמו לקבלת "אור ירוק" זהה גם נשיא רוסיה פוטין.  דיווחים אחרים מצביעים על כך שלבנון הוזהרה על ידי מלך ירדן על כוונה ישראלית לפתוח במלחמה נגד חיזבאללה, על כך שהסעודים העבירו מסר לעיראקים ועוד כהנה וכהנה דיווחים דומים. ישראל אף הזהירה לא אחת לאחרונה, כי המלחמה הבאה מול חיזבאללה תהיה מלחמת חרמה, מלחמה מהירה ועוצמתית, שבניגוד למלחמה הקודמת, לא תאפשר לעורף להיות תחת אש שבועות ארוכים.

צה"ל הגביר בחודשים האחרונים את פעילותו המבצעית והמודיעינית מול חיזבאללה, בלבנון ובגולן, ואינו יכול לעמוד מנגד כשארגון הטרור הולך ומתעצם. הצהרותיו הלוחמניות של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה והתרברבות ארגון הטרור על  יכולותיו לפגוע באתרים אסטרטגים בישראל, נוכחות בולטת של אנשיו לאורך הגבול והמלחמה הפסיכולוגית אותה מנהל מול האוכלוסייה בישראל על כוונתו לכבוש את הגליל, הפרת החלטת האו"ם 1701 באופן בוטה ויומיומי, ותמיכת נשיא לבנון בהמשך התחמשותו של הארגון. ישראל איננה רוצה במלחמה, ופועלת גם במישור המדיני כדי למנוע אותה. אך כל אלה לא מאפשרים לישראל לעמוד עוד מנגד, ואם תחוש ישראל שאיראן ושליחיה הגדישו את הסאה, היא תפעל לשנות את המצב במזרח התיכון באופן משמעותי.

 

[img attachment="6629" /]

חזבאללה על קו הגבול של ישראל ולבנון בנאקורה (תמונה מאתר אלג'זירה)

קיימים הבדלים לא מעטים מהתקופה ההיא שלפני מלחמת ששת הימים. בניגוד לקיץ 1967. ישראל מרגישה בטוחה. איננו חוששים עוד מחורבן, וצה"ל חזק עשרות מונים מזה שהיה לפני חמישים שנה. בניגוד לארה"ב של ג'ונסון, ארה"ב של טראמפ עומדת לצידנו, וגם רוסיה של פוטין, איננה ברית המועצות של ברז'נייב. אך ישנה תחושה שאנו נמצאים בשיאה של "תקופת המתנה" חדשה, ושמלחמה עשויה לפרוץ בכל רגע, ועם תחושות קשה להתווכח.

הערב יחלו אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה, ואנו נזכור את כולם, את אלה שחרפו נפשם במלחמה על תקומת ישראל. מדינת ישראל היא מדינה יהודית, דמוקרטית, משגשגת ופורחת. על אף הציניות הרבה שמאפיינת את חברה הישראלית המודרנית, ועל אף המחלוקות והפילוג, יודעים אנו שבשעת מלחמה יעמוד מאחורי צה"ל עם שלם מאוחד וחזק.

כותב המאמר: גיל- בוגר לימודי היסטוריה של המזרח התיכון, ובעל רקע מודיעיני וביטחוני עשיר בארץ ובחו"ל, חוקר תקשורת ערבית ומרצה בתחום.

כתיבת תגובה