חנדל'ה ומימיו המרים של המעיין המתוק – חבית הנפץ של לבנון.

בספטמבר 2016 קרס חניון בן ארבע קומות שהיה בשלבי בניה אחרונים ברחוב הברזל בתל אביב. בקריסה נהרגו 6 פועלים, וכוחות רבים הוחשו לסייע. בשלב פינוי ההריסות, צולמה תמונה של משאית מנוף הפועלת בשטח.

חדי העין יכלו לראות כי על המשאית ציור של ילד קטן המפנה גבו אלינו (הקפתי בעיגול אדום). מיהו הילד, וכיצד הוא קשור למאמר זה?
בקיץ 1987 יצא הקריקטוריסט נאג'י אלעלי ממשרדי עיתון "אלקבס" הכוויתי שבלונדון, שם פרסם את יצירותיו. הוא נורה בפניו, נפצע פצעים אנושים, ולאחר חמישה שבועות מת מפצעיו.

אלעלי נולד בכפר אלשג'רא (כיום המושבה אילניה) שבגליל התחתון. בגיל 10 היגר עם משפחתו ללבנון, שם השתכנו במחנה הפליטים עין אלחילוה ("המעיין המתוק").

אלעלי היה לאחד המאיירים החשובים בעולם הערבי, והוא לא היסס לאייר קריקטורות בהן הביע מורת רוח מהמנהיגים הפלסטינים המושחתים ומדשני העונג. אחת היצירות המוכרות של אלעלי הוא הילד "חנדל'ה" (حنظلة). חנדלה הוא דמות קומיקס של ילד בן 10, הגיל בו עזב אלעלי את ארץ ישראל, שגבה מופנה לקורא וידיה משולבות מאחורי גבו. היא יחפה ולובשת בגדים בלויים, ומציגה את העוני והסבל של הילדים במחנות הפליטים. הדמות הפכה לאייקון פלסטיני, ומציגה את שאיפתם לחזור לשטחי ארץ ישראל.

30 שנה אחרי מותו של אלעלי, מצבו של מחנה פליטים עין אלחילוה עדיין בכי רע. המחנה, המונה כ-70 אלף איש, הוא מחנה הפליטים הגדול בלבנון, ונמצא בפרברי העיר צידון. הוא הוקם על ידי הועד הבינלאומי של הצלב האדום ב-1948. מאז ומתמיד נחשב מקום קשה ורווי אלימות. במחנה התחוללו אחדים מהקרבות הקשים ביותר של צה"ל במלחמת שלום הגליל, וכוחות הביטחון של לבנון נמנעו שנים ארוכות מלהיכנס לשם. מאחר והמקום היה סגור בפניהם, אך טבעי שעבריינים ודרושים מכל רחבי לבנון מצאו שם עיר מקלט, מה שהפך את המקום למסוכן עוד יותר.

אולם בשנים האחרונות, המצב הורע עוד יותר. המחנה יודע עימותים קשים וקרבות רחוב הכוללים ירי, יידוי רימונים, הנחת מטענים, ירי פגזי מרגמה ואף שיגור רקטות בין הקבוצות השונות הפועלות בכפר. בשבועות האחרונים הוחרפו העימותים אף יותר, ומשפחות סוריות שברחו מסוריה ללבנון והשתקעו במחנה, נאלצו לעזוב. הקרבות גובים הרוגים ופצועים רבים בקרב האזרחים. לא בכדי הממשלה הלבנונית בונה חומה סביב מחנה הפליטים, ומבקשת לשלוט בבאי ויוצאי המחנה, היוצרים סיכון ביטחוני לאזור כולו.

המלחמה במחנה מתנהלת בעיקר בין תומכי תנועת הפתח, לפלגים איסלאמים שונים, אשר מעוניינים לפעול במחנה ללא הפרעה. הג'יהאדיסטים משתייכים בעיקר לג'ונוד אלשאם ופתח אלאסלאם, והם נוכחים שם כתוצאה ישירה של מלחמת האזרחים בסוריה. דוגמא לפעילות הג'יהאדיסטית שם, היא ניסיון להקים אמירות דאעש בלבנון על ידי האחים התאומים זיאד וג'האד כעוש תושבי המחנה, אשר נעצרו לפני כשנה והודו שתכננו להקים אמירות דאעש בלבנון, על פי הנחיות שקיבלו מא-רקה בסוריה. צבא לבנון ביצע בשנה האחרונה מספר מעצרים של גורמים אסלאמיסטים קיצוניים במחנה באמצעות יחידות "מסתערבים" חדשות. במהלך החודש האחרון היו שני ניסיונות חיסול של בכירים פלסטינים במחנה.

ממשלת לבנון העבירה מסר לרשות הפלסטינית לפעול לסיום הסכסוך במחנה, או שתפעל באופן תקיף מול הניצים. משלחות של חמאס, הג'יהאד האסלאמי ופתח פגשו בחודש האחרון בכירים בלבנון, כולל את ראש הממשלה אלח'רירי, בין היתר כדי לדון בדרכים לפתור את הסכסוך, ולשכנע את הלבנונים שלא לפגוע בתושבי המחנה. אך עד כה הם לא נחלו הצלחה יתרה, ותושבי המחנה מתרעמים על אוזלת היד של ההנהגה הפלסטינית.

עלי ברכה, נציג חמאס בלבנון מתאר את ניסיונותיו להפסיק את הסכסוך ללא הצלחה. יו"ר הרשות מחמוד עבאס שביקר בלבנון לפני מספר ימים, באחת ההפסקות מהצילומים עם כוכבי תכנית הריאליטי "ערב איידול", התפנה לומר ש"הפלסטינים הם אורחים בלבנון, ויש להתייחס אליהם ככאלה". מזכיר הפתח בלבנון, פתחי אבו אלערדאת, אומר כי "האסלאמיסטים מכניסים אג'נדות זרות למחנה", וזה מה שיוצר את המתיחות.

הפלגים הפלסטינים מבינים, שהגורם שיצליח לעצור את האלימות יזכה בנקודות ברחוב הפלסטיני, ובקרב ממשלת לבנון, ועל כן התחרות ביניהם גלויה ואגרסיבית. אך נראה שהזמן הולך ואוזל. ממשלת לבנון החדשה אינה מתכוונת לעבור על האירועים הללו לסדר היום, ולשבת בחיבוק ידיים. הלבנונים מבינים שמה שקורה במחנה, עשוי לזלוג החוצה במהירות.

אתמול סגר הצבא הלבנוני את הכניסות והיציאות למחנה, וריכז סביבו כוחות. במחנה חוששים שצבא לבנון יפלוש למחנה, וינסה לטהר אותו מהנשק ומהלוחמים הסלפים. אך גם בקרב הצבא יש חשש, שפעילות במחנה, עלולה להצית את האוכלוסייה הפלסטינית במחנות פליטים אחרים בלבנון, וכן את הפליטים הפלסטינים שהגיעו לאחרונה מסוריה. הצבא הלבנוני מבצע מעצרים בין הפליטים הסורים כמעט על בסיס יומי, והגורמים הג'האדיסטים בתוכם לא נותנים לו מנוח.

אתמול נחתם במחנה הסכם הפסקת אש רעוע לאחר מאמצי תיווך כבירים, אך גם אלה שחתמו עליו, אינם מאמינים שיחזיק מעמד.

חזבאללה יושב בהרי אלקלאמון בסוריה, ובאיזור ערסאל בתוך הלבנון, ועוצר בגופו את הארגונים הסלפים מלהיכנס למדינה. הארגון וצבא לבנון, מנסים להרחיק בכל כוחם את המלחמה הסורית מלבנון, אך גרורותיה כבר התפשטו בגזעי עצי הארז. הארגונים הסלפים המושפעים מאלה שבסוריה, חותרים תחת מארג החיים בלבנון, ומנסים להשליט את סדר יומם במחנות הפליטים, החדשים והוותיקים. לבנון מתקשה להימלט ממלאך המוות הסורי, והמעיין המתוק של עין אלחילוה עשוי להיות זה שיהפוך את חייהם של תושבי המחנות, ולבנון כולה, למרים עוד יותר.

והילד חנדל'ה? נגזר גורלו להמשיך ולהלך יחף ולעטות על גופו בגדים בלויים עוד שנים ארוכות.

 

כותב המאמר:גיל-בוגר לימודי היסטוריה של המזרח התיכון, ובעל רקע מודיעיני וביטחוני עשיר בארץ ובחו"ל, חוקר תקשורת ערבית ומרצה בתחום.

 

כתיבת תגובה