רחפנים בשימוש דאע"ש – רותם רוגובסקי.

 

האמת, זה היה רק עניין של זמן עד שה'רעים' יגלו את עולם הרחפנים. בתמונות שהגיעו לפייסבוק טענו אנשי המחתרת הכורדית YPF בסוריה כי הפילו רחפן חמוש בחומר נפץ שנשלח לכיוונם ע"י דאע"ש. על פניו, זה לא אמור להפתיע אותנו. דאע"ש הוכיחו שהם מסוגלים להוציא לפועל פיגועים מורכבים, לגייס מומחים מכל מיני תחומים ולהשתמש בטכנולוגיה מודרנית.

 

בשלב זה מדובר רק בשמועות, וגם השמועות האלו מדברות על ניסיון אחד ויחיד. וגם ניסיון זה כשל. ובכל זאת אלו חדשות די מטרידות, כי הן עלולות להצביע על כיוון חדש והרסני של ארגוני טרור. כמעט בכל זירה בה הטרור האיסלמי נלחם היום, שימוש ברחפנים הוא הטייה של מאזן הכוחות בכיוון לא חיובי.

העובדה ששוק הרחפנים התרחב כל כך בשנים האחרונות נותנת את אותותיה גם בצד האפל של החדשות. רחפנים הפכו למוצר שכיח במחיר שווה לכל נפש וכבר מזמן הם לא עניינם רק של 'משוגעים לתחום' ומקצוענים בלבד.

דאע"ש כבר עשה בעבר שימוש ברחפנים כדי לצלם ולתעד את פעילותו ואפשר אף לראות זאת גם בסרטונים המושקעים שהארגון מפיץ באופן תדיר באינטרנט. הם השתמשו ברחפנים כדי לבצע פעולות של סיור מקדים בשדה הקרב ואפילו איתור נפילות ואיכון הפצצות. יחד עם זאת, זהו הניסיון הראשון לעשות שימוש ברחפני-נפץ כדי לבצע פיגועים עלול להצביע על עליית מדרגה בדפוס הפעולה של הארגון.

רחפנים לא מחכים לביקורת גבולות, הם לא עוצרים בגדרות והם חומקים בקלות מעל כל מכשול. הצבא האמריקאי כבר התריע על שימוש ברחפנים כדי לתת לדאע"ש יתרון אסטרטגי בשדה הקרב והגדיר עדיפות לתקיפת הרחפנים והמפעילים שלהם ולמציאת פתרון טכנולוגי שישבית את פעילות הרחפן מרגע עלייתו לאוויר.

הבדל גדול הוא שרחפן סיור עולה לאוויר, מסייר במשך כמה דקות ונוחת חזרה אצל המפעיל שלו, כך מתאפשר לעקוב אחריו ולפגוע בו עם הנחיתה או אחריה. רחפן נפץ, עולה לאוויר בלי שום כוונה לנחות ויש להפיל אותו באופן מיידי לכן גם הפתרון לנטרול הבעיה הופך את זה ליותר מורכב .

עדויות לא רשמיות מסרו כי דאע"ש עושים שימוש ברחפנים פנטום של חברת DJI, הרחפנים האלו קשים לזיהוי וקלים מאד להפעלה, אפשר לשים עליהם מצלמות או חומר נפץ ולהטיס אותם לכל מקום, לרחפנים האלו יש כושר נשיאה של עד 500 גר' וטווח טיסה של עד 3 קילומטר.

בישראל כבר מכירים טוב את התחום. גם החיזבאללה וגם החמאס כבר עשו שימוש ברחפני-נפץ בעבר. חיזבאללה אף הפך את מל"טי התקיפה לחלק מהתו"ל שלהם בגבול סוריה. בניגוד למקרים אלו, הפעם מדובר ברחפנים ביתיים, שהם פשוטים הרבה יותר, קלים להפעלה וזולים. על מה שחסר לרחפנים האלה ביכולות נשיאה והתקפה, הם מפצים בקלות הרבה שבה ניתן להשיג אותם והקושי לאתר אותם. עדיין לא ברור איך צה"ל בכלל, חיל האוויר ומערכות כמו 'כיפת ברזל' בפרט יתמודדו עם איומים חדשים של רחפנים שטסים נמוך ובגודל של ציפור.

אני בטוח שיחידת הל"א (לוחמה אלקטרונית) של צה"ל כבר חושבים על הפתרון הטכנולוגי הבא לעניין הרחפנים.

[img attachment="2000" /]

 

דוגמא לסרטון של רחפן עם תת מקלע

https://www.youtube.com/watch?v=SNPJMk2fgJU

 

 

כתב רותם רוגובסקי חברת SKYPRO

[img attachment="1996" /]

כתיבת תגובה