סקירה מהעבר: מלחמת יום הכיפורים בחזית סיני-אלי ששון.

סקירה מהעבר: מלחמת יום הכיפורים בחזית סיני 

משימת צליחת התעלה הוטלה על אוגדה 143, לצורך כך האוגדה תוגברה בכוחות שריון, ארטילריה והנדסה, וכן בחטיבת צנחני מילואים 247 שנועדה לחצות ראשונה ולתפוס ראש גשר בגדה המערבית. אמצעי הצליחה שהועמדו לרשות האוגדה כללו דוברות, 'תמסחים' וגשר הגלילים.

בתאריך 15 באוקטובר עם ערב החלה מערכת הצליחה. חטיבה 14 הגיעה לציר 'לקסיקון', חלק ממנה עבר צפונה לצומת 'טרטור', ואז התעורר המתחם המצרי במקום והתפתח קרב עז. מאמצים חוזרים ונשנים להסתער על הצומת ולטהר את ציר 'טרטור' כשלו. בעוד הקרב מתנהל בצפון אזור הצליחה, נעה חטיבה 247 אל התעלה וחצתה אותה.

עד לבוקר המחרת הצליחו הצנחנים לייצב ראש גשר בגדה המערבית והמתינו לחציית הטנקים וכוחות נוספים. אלא שמעבר הכוחות התעכב. ב'גשר הגלילים' אירעה תקלה ונדרש זמן לתקנו. הדוברות לא יכלו לעבור בצירים הפקוקים בכלי רכב, סטו לשוליים ושקעו בחול.. רק ה'תמסחים' הצליחו להגיע אל התעלה, גלשו למים עם שחר והעבירו לגדה השנייה 17 טנקים ומספר נגמ"שים.

בבוקר ה- 16 באוקטובר התבססו הצנחנים בראש הגשר, וכוח הטנקים יצא מזרחה ופשט על מספר סוללות טילי קרקע-אוויר. המצרים עדיין לא קלטו את המתרחש ולא איכנו את המאמץ הישראלי, וראש הגשר בגדה המערבית לא הוטרד במיוחד.

שונה היה המצב בגדה המזרחית: כוחות חטיבה 14 לחמו באזור צומת 'טרטור'-'לקסיקון' בניסיון לכבוש את הצומת ולפתוח את ציר 'טרטור'. לאחר קרב קשה השתלטו על הצומת, אך לא הצליחו לפתוח את הציר. במשך היום, בעמידה עיקשת, מנעו מהמצרים להתקדם דרומה ולסכן את המסדרון הצר אל אזור הצליחה. הצירים נותרו חסומים וגשר לא הוקם עדיין. לפיכך, הורה מפקד החזית להפסיק העברת כוחות מערבה כל עוד אין גשר, מחשש כי צפויה להם סכנת ניתוק.

אוגדה 162 הייתה אמורה לצלוח אחרי הכוחות הראשונים של אוגדה 143, אך בנסיבות הקיימות לא ניתן הדבר, והוטל על האוגדה לפתוח את הצירים החסומים ולהעביר את הדוברות לתעלה. במשך היום התכתשו כוחות מהאוגדה עם האויב, אך לא הצליחו לפתוח את הצירים.

הוחלט לעשות זאת בלילה על-ידי כוח רגלי, ולצורך זה הועבר לאוגדה גדוד 890. הגדוד התארגן בחופזה ויצא למשימתו אחר חצות ליל 16-17 בחודש. הצנחנים נעו בפריסה על ציר 'טרטור' ומשני עבריו. לאחר תנועה של כשעתיים נתקל הגדוד במערך מצרי באזור 'החווה הסינית'. בקרב שהתנהל במשך שעות ניסו הצנחנים לאגוף את המצרים, אך נתקלו בכל פעם במערך עמדות חדש וספגו נפגעים רבים.

הצנחנים חולצו מהשטח מבלי שהצליחו לפרוץ את ציר 'טרטור', אך לחימתם ריתקה את המצרים ואפשרה את מעבר הדוברות בציר 'עכביש' שמדרום, והן הצליחו להגיע לתעלה בבוקר ה-17 בחודש. כוחות הנדסה החלו בהשקת הדוברות ובבניית הגשר ומלאכתם הסתיימה לקראת ערב.

כתיבת תגובה