קרבות החרמון 1973.

 סקירה על קרבות החרמון במלחמת יום הכיפורים. 

מוצב החרמון שכונה כ-"עניים של המדינה" עקב חשיבותו האסטרטגית היה המוצב הגדול ביותר בצפון במלחמה ומנה 61 איש כ-15 לוחמים והיתר היו אנשי קשר מודיעין ושרותים. במוצב היו אמצעי מודיעין וקשר מתוחכמים ביותר ולכן היה יעד ראשוני לתקיפה מצד הסורים.

בתחילת המלחמה הונחתו אנשי קומנדו ממסוקים ועוד 3פלוגות שהגיעו רגלית והסתערו על המוצב לאחר פעולת ריכוך ארטילרית רצינית. כבר בתחילה הצליחו הסורים לחדור חלקית למוצב שהזעיק סיוע שאכן הגיע אך נקלע למארב ונסוג, כוח ישראלי קטן שניסה להימלט יחד עם מפקד המוצב נקלע למארב 6נהרגו 2נישבו ו9נחלצו לאחור. כוח נוסף שניסה להימלט נתקל בסורים ועוד 4 נהרגו והיתר נישבו.
פעולת חילוץ ישראלית שתוכננה למחרת בוטלה ובינתיים הסורים הזרימו למוצב כ-800 חיילים נוספים שהתפרסו במארבים בדרך למוצב וסביבו.
ב- 8/10 יצאה פעולה גדולה לחילוץ עוד בטרם היה מודיעין מספק הכוח עלה על מארבים ובקרב נהרגו 26 חיילי גולני ועוד כ-60 נפצעו והכוח נסוג כשהוא חבול וחבוט. 

21/10 נעשה ניסיון עם כוחות אדירים לכבוש חזרה את המוצב עם גולני צנחנים שריון וסיוע רציני של חיל האוויר. הצנחנים עברו את הקרב בקלות אך גולני ספגו 56הרוגים ו71פצועים. בסופו של דבר שוחרר המוצב לא לפני שכל הציוד הסודי והמתוחכם הועבר לסוריה.

כתיבת תגובה