מלחמת יום הכיפורים. פרק שני

בעיצומה של ישיבת הממשלה נשמעת אזעקה ברחבי הארץ, מלחמת יום הכיפורים יצאה לדרך.
בתזמון מדוייק יוצאים עשרות מטוסים מצריים לתקיפת מחנות ותשתיות שעל צהל בסיני וזאת בסיוע של למעלה מ1500תותחים שממטירם אש תופת לאוך כל החזית, עשרות אלפי חיילים מצריים חוצים את התעלה באמצעות סירות ו5גשרים שמוקמים על התעלה, המטוסים תוקפים את כל המחנות הישראלים ואת המוצבים הקדמיים של פיקוד הדרום המודיעין וחיל האוויר באום חשיבה וגם בשארם א שייח מולם ישב כח דליל של 450חיילים שאיישו את המוצבים בקו בר לב מגובים במספר טנקים, גיוס המילואים נמשך במלא המרץ ומאות טנקים החלו לזרום לעבר התעלה ממחנות צהל בבאר שבע/חסה/רפיח/שיבטה/קציעות/ וצאלים כשרבים מהם עושים דרכם על שרשראות מרחק של למעלה מ200קמ.
בחזית הצפון שוטפים הסורים את רמת הגולן ומשתלטים על מרבית השטח, מוצב החרמון החשוב שבמוצבים נכבש עי כח קומנדו סורי מוטס שמשתלט על ציוד מודיעיני מתוחכם ביותר שהוצב בחרמון שכונה ובצדק "העיניים של המדינה" כל הישובים האזרחיים ברמה"ג מפונים, הגשרים שעל הירדן ממולכדים ומוכנים לפיצוץ כדי למנוע זליגה סורית לעמק הירדן. חיל האוויר תוקף בכל הכח את סוללות הנמ בשתי החזיתות ללא הצלחה עם אבידות כבדות מאוד במטוסים וטייסים.
בצפון נהרג מחט 188 יחד עם חלק מממפקדי החטיבה והסורים כבר משוטטים על גדרות מחנה נפאח.
בדרום המצרים מעבירים לעבר שטחנו עשרות אלפי חיילים וטנקים רבים, חוליות נט מצריות עושות שמות בשריון הישראלי. כעבור יממה משתלטים המצרים על רצועה בעומק 3_8קמ במזרח התעלה ומשתלטים על כל קו בר לב תוך שהם כובשים/מכתרים את מרבית המוצבים וגורמים להרוגים/פצועים/שבויים רבים בקרב אנשי המוצבים, שליש מכח השריון באיזור התעלה נפגע.אוגדות המילואים בפיקודם של האלופים אריאל שרון ואברהם אדן(ברן) מתחילות להגיע לחזית והכח הישראלי מונה כבר 3אוגדות ועוד אוגדה מאולתרת סה"כ 15חטיבות 9מהן משוריינות ו2צנחנים ו 4 ממוכנות. אלוף הפיקוד שמואל גונן הוא אלוף צעיר שמכהן תקופה קצרה בתפקידו מה שיקשה עליו לשלוט במפקדי האוגדות הבכירים ממנו בוותק ובנסיון. ב8/10 עוד בטרם מתארגנים הכוחות כראוי וללא הכנה מספקת ותכנון מדוייק יוצא צהל למתקפת נגד כדי להדוף את המצרים, המתקפה נכשלת לחלוטין תוך אבידות קשות מאוד לצהל. צהל נוטש את הקו הראשון נסוג מעט ומייצב קו הגנה שני על ציר חת"מ כ11קמ מהתעלה. בהמשך נהרג מפקד האוגדה(252) האלוף אברהם מנדלר מפגיעה ישרה של פגז בנגמ"ש שבו שהה ויוחלף ע"י האלוף קלמן מגן שפיקד על כח אוגדתי מוקטן ומאולתר.
בישיבת הממשלה משדר שר הביטחון פסימיות ואומר שאנו עלולים לאבד את "הבית השלישי" לאחר הכישלון של צהל במתקפת הנגד נמשכו
חילופי המהלומות כשצהל מחכה לטעות הראשונה שיעשו המצרים כדי שתפתח הדרך לצלוח את התעלה והטעות הזו אכן מגיעה ב13/10 כשהמודיעין מיירט תשדורת שמרמזת על כוונה מצרית להעביר את יתרת הכוחות המשוריינים המצרים לשטחנו כדי לפרוץ קדימה, מה שישאיר כח מצרי קטנטן בשטח מצריים צהל אורב לכח השריון המצרי שייבצע את המהלך שישנה את פני המלחמה לטובתנו.

עד כאן להיום ולימים הקרובים.

כתיבת תגובה