מעט רקע ומהלכים מתחילת מלחמת העולם השנייה

מלחמת העולם השנייה החלה בפועל ב-1/9/1939 אך למעשה היא החלה לפני כשהיטלר רצה לספח את חבל הסודטים לארצו ונתקל בהתנגדות. ב-1938 פלש היטלר וכבש את כל צ'כוסלובקיה ונתח קטן מליטא. בתגובה, הכריזו צרפת ובריטניה כי הם ערבות לביטחונה של פולין שההיגיון אמר שהיא תהיה הבאה בתור להיכבש.
המהלך הבא של היטלר היה לחתום הסכם אי לוחמה עם ברית המועצות ב-23/8/39 כדי להבטיח לעצמה שקט ממזרח ובהסכם הגיעו להבנות שכשתחל מלחמה רוסיה תהיה רשאית להשתלט על ליטא לטביה אסטוניה מזרח פולין ונתח קטן מרומניה. המהלך שפתח למעשה את מלחמת העולם השנייה החל ב-1/9/39 כשגרמניה ריכזה כוחות מול הגבול הפולני וביימה פרובוקציה שבא טענה שכוחות פולנים ירו לעבר תחנת שידור גרמנים והרגו מספר אנשים ולכן גרמניה יוצאת להגן על עצמה מול התוקפים. כעבור 3 ימים מתחילת הפלישה הכריזו צרפת ובריטניה מלחמה על גרמניה אך בפועל לא נלחמו נגדה בשלב זה.
הצבא הגרמני מנה באותה עת כ-2600 טנקים ו-3000 מטוסים וחלק גדול מזה פלש לפולין לא לפני שכל ריכוזי הצבא הפולני הותקפו, הפולנים שיגרו לגבול את כוח העתודה שלהם שמנה כמה אלפי פרשים להתמודד מול הטנקים הגרמנים. מיותר לציין שכל הפרשים על סוסיהם נטבחו ע"י הגרמנים, כעבור 4 שבועות נכבשה פולין כולה והיטלר התפנה לכבוש את הולנד, בלגיה, לוקסמבורג ונורווגיה מה שיקל עליה בהמשך לפלוש לצרפת תוך עקיפת קו ההגנה הצרפתי שנקרא קו מיזאנו.
במקביל לפלישה הגרמנית יצאה רוסיה שבאותו שלב הייתה מתואמת עם הגרמנים למסע שבו השתלטה על המדיניות הבלטיות ולאחר כן גם על פינלד שם התנהלה מלחמה של ממש.

כתיבת תגובה