כולם רבים – הסולטאן זוכה!

https://twitter.com/LatuffCartoons/status/954954891323232256
הקריקטוריסט הברזילאי קרלוס לטוף, המופיע מפעם לפעם בטורים אלה, ידוע ביחסו השלילי למדינת ישראל. לטוף מנצל את המצב כדי לנגח אויב אחר שלו – הנשיא ארדואן. בקריקרטורה אפשר להבחין שלטוף משווה בין מנהיגי תורכיה וישראל, ארדואן ונתניהו.

שניהם, על פי לטוף, מתרצים את הפעולות שלהם בכך שהם מנקים את החצר האחורית שלהם מהטרוריסטים. הקריקטוריסט הברזילאי מזכיר כי ארדואן ביקר את פעילות צה"ל ברצועת עזה ולא קיבל את טענת ישראל כי מדובר בטרוריסטים, אך הוא עצמו משתמש באותה אמתלה כשהוא מפציץ את הכורדים בעפרין.

שניים רבים והשלישי זוכה – זהו פתגם שמתאים למצב כרגע בסוריה. בשנתיים האחרונות דיברו רבות על כוחות אסד, דאע"ש, ארצות הברית, רוסיה ואפילו הכורדים, אבל מי שחיכה בסבלנות ומתחיל לקצור את הפירות הוא נשיא תורכיה רֵגֵ'פּ טָאִיפּ אֶרְדוֹאָן (Recep Tayyip Erdoğan), המוכר בכינויו – הסולטאן.

בסוף השבוע שעבר, פתח חיל האוויר התורכי בשיתוף פעולה עם צבא סוריה החופשי (FSA) את המבצע העונה לשם האירוני "מבצע ענף זית". המתקפה הצבאית פועלת נגד יחידות ההגנה של הכורדים (YPG) במחוז עפרין (Afrin) בסוריה, שעבר לשליטת הכורדים בשנת 2012.

הכורדים הם ברובם מוסלמים-סונים, החיים על רכס ההרים הקרוי כורדיסטן הכולל את תורכיה, סוריה, איראן ועיראק. רוב הכורדים חיים בתורכיה, שמסרבת להכיר בהם כמיעוט, היא אף ניסתה לכפות עליהם תהליך של הפיכתם לתורכים ודיכאה את רצונם לעצמאות. לאור מלחמת האזרחים בסוריה, תורכיה חוששת מרצף טריטוריאלי עצמאי לכורדים.

טלטלות מדיניות כמו "האביב הערבי" בימינו או מלחמת העולם הראשונה לפני מאה שנה, הן קרקע מצוינת לצמיחת מדינות עצמאיות חדשות. הכורדים הם הכוח העיקרי שנלחם עם "מגפיים בקרקע" (פעולה צבאית קרקעית) נגד ארגון "המדינה האסלאמית". מאבק זה קירב אל הכורדים את מעצמות העל, רוסיה וארצות הברית, וגם העלה את הציפיות של הכורדים לקבלת העצמאות לה הם מחכים מעל מאה שנים.

לפני המבצע ממשל טראמפ הודיע כי הוא תומך בהקמת כוח של כ-30,000 חיילים, במטרה לשמור על הגבול הסורי עם עיראק ותורכיה ולהגן על האזור בצפון סוריה שנמצא בשליטה כורדית. ארדואן בדומה לכל ממשלות תורכיה מתנגד למהלכים, ואמר שיעשה הכל כדי למנוע זאת.

תורכיה רואה במיליציות הכורדיות בסוריה וכן ב- HDPהמפלגה הכורדית בתורכיה כזרוע של המחתרת הכורדית בתורכיה, ה-PKK. חשוב לזכור כי ה-PKK, או בשמה המלא " מפלגת הפועלים של כורדיסטן" פעלה שנים רבות נגד תורכיה ונחשבת לארגון טרור, גם בארצות הברית. העבר הטרוריסטי-כורדי עומד מאוד בעוכריו, משום שזהו התירוץ המושלם לממשל באנקרה לפעול נגד כורדים – המלחמה בטרור.

ארדואן, הרוצה להראות את עצמו כמנהיג אזורי, אמר כי המקור העיקרי לטרור בתורכיה הוא סוריה וכי הוא פועל על מנת לסייע לעם הסורי. הסולטאן, שמשתדל לשמור על יחסים טובים עם המעצמות, אף העביר ביקורת מרומזת על האמריקניים כשציין כי חלק מבעלות בריתה של תורכיה העבירו אמצעי לחימה ללוחמים הכורדים. עם זאת, נראה כרגע שבארצות הברית לא מעוניינים להתעמת עם תורכיה, ובעצם שוב מאכזבים את הכורדים.

פעילות צבאית תורכית בסוריה אינה חדשה. עוד באוגוסט 2016 החליטו אנקרה לפתוח ב"מבצע מגן הפרת" בטענה כי ברצונם לתקוף את ארגון "המדינה האסלאמית" בעיירה ג'ראבלס, אך מטרתם האמתית הייתה לשבור את הרצף הטריטוריאלי הכורדי.

על הכורדים לחשוב על התגובה שלהם, משום שהתנגדות כורדית תיתן לתורכיה תירוץ לתקוף ולפלוש לשטחים כורדים נוספים, ואולי זו בעצם התכנית של ארדואן. השאלה הגדולה היא הסולטאן התורכי יעצור בעפרין, או שיקיים את איומו ביום שישי האחרון להמשיך למנביג' "ולנקות אותה מהטרוריסטים". בנאומו הוא השווה את הפעולה שלו למלחמה האמריקנית בעיראק ואפגניסטן נגד ארגון אלקאעדה. במנביג', הרחוקה כ-100 ק"מ מזרחית לעפרין, פרוסים כוחות צבאיים אמריקניים. פעילות תורכית במנביג' עלולה להביא ללחימה בין שתי חברות בנאט"ו – ארצות הברית ותורכיה.

גם מחוץ לסוריה ותורכיה ישנם כורדים הדורשים התערבות חיצונית. הכורדים בלבנון קיימו בשבוע שחלף הפגנות מול השגרירות הרוסית וגינו את הפלישה הצבאית התורכית באזור עפרין. הדרישה מרוסיה היא כי יפעלו לטובתם ברגע שהמצב בצפון סוריה יידון במועצת הביטחון של האו"ם.

למי ששכח, רוסיה הייתה ועודנה מכונת ההנשמה של אסד, סייעה לו לחזור ולהשתלט על חלק ניכר מארצו. רוסיה נראית נחושה בדעתה להדגיש את כוחה והשפעתה במזרח התיכון והפעם דרך כיסא המתווך. ואולי הסולטאן לומד מהצאר פוטין שפעל צבאית בחצי האי קרים ובמקומות נוספים.
https://twitter.com/gsemprunmdg/status/763506382981259264

ארדואן, שמאז ניסיון ההפיכה הכושל ביולי 2016 עוצר מתנגדים בפועל ובפוטנציאל בלי להניד עפעף. הוא מנצל את המבצע בעפרין כדי לבצע עוד סדרת מעצרים. פעילות המשטרתית העיקרית הייתה במחוז איזמיר, שם נעצרו עשרות אנשים. הסיבות למעצר היו הפצת תעמולה טרוריסטית או פעילות ברשתות החברתיות.

חשבון הטוויטר "Afrin Now" הכורדי פנה ביום חמישי האחרון לאנשי עפרין בתורכיה, והזהיר אותם כי הממשל התורכי עוקב אחרי המכשירים הסלולריים שלהם וכי עליהם להיזהר.
https://twitter.com/afrinnow/status/956534932175835138

לאור המצב בעפרין, החליטה גרמניה להקפיא את המשך שיתוף הפעולה בין המדינות בעניין שדרוג חיל השריון התורכי, ואף דרשה לקבוע פגישה של חברות נאט"ו בנושא המצב בעפרין. בדבלין, בירת אירלנד, מתקיימות הפגנות מול השגרירות התורכית נגד הפעילות.
https://twitter.com/KurdsCampaign/status/956511588705546240

באופן לא מפתיע, קטר, הקרובה לתורכיה מבחינה אידיאולוגית, וגם נתמכת על ידה מבחינה צבאית בשל חרם המדינות השכנות עליה, מחזירה טובה ותומכת במהלך התורכי. לעומת זאת, שר החוץ של איחוד האמירויות הביע דאגה למצב בעפרין וציין כי זה מדגיש את הצורך לבנות מחדש את תפיסת הביטחון הלאומי הערבי.

תורכיה, שסובלת רבות מפיגועי טרור, תצפה לתגובה גם בשטחה כתגמול על "מבצע ענף זית" ולהפגנת תמיכה בכורדים בסוריה.

הכורדים, שהובטחה להם מדינה עוד במלחמת העולם הראשונה, ראו את עצמאותם ממש מעבר לפינה. אך בקיץ האחרון עם משאל העם לעצמאות של אחיהם בעיראק והכישלון של רצון זה. בימים אלה אנו רואים את האוטונומיה של רוז'אבה, כורדיסטן הסורית מצטמצת.

כרגע נראה שהכורדים יאלצו לחכות עד המלחמה הגדולה הבאה. הנטישה האמריקנית את הכורדים מאפשרת לתורכיה להרוויח ברינה את מה שהכורדים קצרו בדמעה.

קרדיט:נעם בנעט- חלון למזרח התיכון המתחדש

כתיבת תגובה