כשמותחים את הקו יותר מדי…אודות קו הגבול בין ישראל ללבנון

המנהיגות הפוליטית בלבנון מעולם לא נשמעה כה מאוחדת בחודשים האחרונים, הם הציגו מסר אחיד וקראו לשמור ולהגן על זכויותיה של המדינה אל מול ניסיונות ישראל לגנוב את משאביה הטבעיים, זאת בעקבות ההודעות על בניית המכשול מדרום לקו הכחול והוויכוחים סביב מיקום קו גבול הימי ושדות הגז.

יתכן והבחירות הקרבות בפרלמנט בלבנון במאי השנה נותנות הסבר טוב לרטוריקה הלבנונית.
אם זאת, בואו נפרוס כאן את העובדות כפי שהן ידועות לנו אודות אזור הגבול בין ישראל ללבנון:

ביוני 2000, האו"ם אישר את יציאת צה"ל עד אחרון חיילים שלה משטח לבנון, וזאת על בסיס ה"קו הכחול". לאחר הנסיגה, הלבנונים הציגו 13 אזורים במחלוקת, במקומות שהם טענו כי הקו הכחול סטה מהגבול הלבנוני המקורי, כפי שנקבע על בסיס ה"קו הירוק", כלומר קו הפסקת אש מ-1949 עצמו המבוסס על הסכם צרפתי-בריטי "ניוקומב-פולה" מ-1923, כאשר לבנון הייתה אז תחת מנדט צרפתי וישראל של היום, תחת מנדט בריטי.

מומחים לבנונים עצמם טוענים כי לאחר תיקונים, כולל תיקון ציר גדר המערכת הצה"לית, נותרו רק שלושה אזורים שבמחלוקת, באזור רמייש, אל אדייסה ומטולה. אחרי מלחמת לבנון השנייה, צה"ל וצל"ב התעקשו לשמור על ריבונות מדינתם, עד קצה קו הכחול.

בשנים האחרונות, ראינו כי המחלוקת סביב הקו הכחול והגבול העתידי התלקח עד כדי עימותים אלימים. 

מספר אירועים בלטו מאז מלחמת לבנון השנייה :

*- בפברואר 2007, צה"ל חשף מטען בסמוך לגדר. כשצה"ל החל בטיפול האירוע בקרבת הקו הכחול, צל"ב החל לאיים וירי מספר יריות אזהרה. צה"ל הגיב בירי טנקים.
*- באוגוסט 2010, סביב גיזום עצים על גדר המערכת באזור משגב עם. מג"ד מילואים נהרג וחייל נפצע קשה מירי צלפים מצד לבנון.
*- באוגוסט 2011, צה"ל וצל"ב התכתשו באזור החצבני. צל"ב דאז טען כי צה"ל חצה את הקו הכחול, דבר שיוניפי"ל הכחיש.
*- בדצמבר 2013, חייל נורה למוות ,בסמוך למוצב ראש הנקרה, על ידי חייל לבנוני.
*- בינואר 2015, חיזבאללה שיגר טילי נ"ט לעבר שיירה צה"לית במורדות הר דב, והרג שני חיילים, ככל הנראה בתגובה לחיסול מפקד חיזבאללה בכיר וגנרל איראני בקונייטרה.
*- בינואר 2016, חיזבאללה הפעיל מטען בהר דב בתגובה לחיסול סמיר קונטר שבועיים לפני כן.
לא יעזרו לנו כל הקווים, קו ניוקומב-פולה מ-1923, קו הפסקת האש צ-1949 או קו הכחול משנת 2000, כל עוד ישראל ולבנון יישארו יריבים או אויבים ולא יהיו שכנים טובים, השקט ימשיך להיות אשליה…

[img attachment="15250" /]

קרדיט:סטפן כהן-קצין קישור לאו"ם (במיל.)

כתיבת תגובה