דיווח בסעודיה: סוכל ניסיון איראני לחבל באחד מצינורות הנפט המרכזיים.

כלי תקשורת בסעודיה מדווחים על כתב אישום שהוגש נגד שני אזרחים סעודיים המואשמים בריגול לטובת איראן.

על פי הדיווח בעיתון הסעודי "מכה", המודיעין האיראני תכנן לפגוע באספקת הנפט של סעודיה, וזאת באמצעות חבלות בצינור הנפט "פטרוליין" שבין בקיק (במזרח המדינה) לינבוע (במערבה). על פי כתב האישום, שני הסעודים – מורים במקצועם, העובדים במוסדות החינוך הציבורי – עברו אימונים בבגדאד (על ידי ארגון "חזבאללה" העיראקי) ובטהראן (על ידי "משמרות המהפכה האיראניים"), במהלכם למדו להשתמש בכלי נשק שונים, וכן כיצד לטפל בחומרי נפץ מסוגי TNT ו- C4, איך להכין מטענים וכיצד לפוצצם.

משימתם הראשונה של הנאשמים הייתה לאסוף מידע עבור המודיעין האיראני על צינור הנפט שבין בקיק וינבוע, ולאחר מכן להצטרף למחנות אימונים של ארגון "חזבאללה" העיראקי באיראן ובעיראק ולמחנה של ה"משמרות" באיראן כדי להכשיר את עצמם לקראת משימת החבלה.

בית משפט פלילי בריאד העוסק בתיקים הקשורים לטרור ובטחון המדינה החל לדון שלשום בתביעה שהוגשה מטעם המדינה נגד השניים. הוא דחה את המשך המשפט בשלושה שבועות כדי לאפשר לנאשמים להכין את הגנתם.

צינור הנפט "פטרוליין" (Petroline) של חברת "ארמקו", הפועל מאז שנת 1981, מקשר בין העיר בקיק (או אבקאיק), המצויה באזור המזרחי עשיר הנפט של סעודיה, לבין נמל ינבוע שבמערבה השוכן לחוף הים האדום. אורכו מגיע ל- 1,200 ק"מ, ולאחר מספר הרחבות בקיבולתו עוברים בו 5 מיליון חביות נפט גולמי ביום – אלו מיועדים לזיקוק ולייצוא ליעדים באירופה ובאמריקה הצפונית. חשיבותו האסטרטגית של הצינור טמונה בכך שהוא מפחית את התלות בייצוא הנפט דרך מיצרי הורמוז, שהמעבר בהם עלול להיחסם על ידי איראן. "ארמקו" מתכננת להגדיל את קיבולת הצינור ל- 7 מיליון חביות ליום – כ- 2/3 מייצור הנפט היומי של סעודיה (על פי נתוני אופ"ק, בחודש שעבר הפיקה סעודיה 10.070 מיליון חביות ליום – 190 אלף חביות יותר מבחודש שקדם לו).

צינור נפט (תמונת אילוסטרציה, pixabay, נחלת הכלל)
צינור נפט (תמונת אילוסטרציה, pixabay, נחלת הכלל)

קרדיט: גבי שניידר, עורך אתר Arab Sensor  

כתיבת תגובה