תיעוד: כוח האו"ם מעלים עין מהפרות חיזבאללה.

מיוחד: 11 שנים אחרי כינון החלטה 1701, שקטעה את מלחמת לבנון השנייה, נראה כי כוחות האו"ם מועלים בתפקידם ולא מונעים פעולות מתריסות של חיזבאללה. בארגון הבינ"ל דוחים את הטענות, אך תמונות מהשטח מציגות מציאות שונה.

חשיפה: לא רק מגדלי תצפית של חיזבאללה בחסות "ארגונים ירוקים", כוחות האו"ם פועלים בדרום לבנון לצד פעילי ארגון הטרור המקומי ולא מונעים את ההפרות החוזרות ונשנות של החלטת מועצת הביטחון 1701 מקיץ 2006. 

לפי ההחלטה – שהתקבלה באו"ם לפני 11 שנים והביאה לסיומה של מלחמת לבנון השנייה – על כוחות חיזבאללה לסגת מקו הגבול הדרומי של לבנון, שיהיה תחת פיקוחם של אלפי חיילים מהעולם אשר הוצבו לשמור על שטח ההפרדה מישראל. ואולם, בסיור אתמול בגבול הצפון, מעבר לעשרות דגלי חיזבאללה שנקבעו באחרונה בנקודות רבות מול גדר המערכת, תועדו הכוחות הבינלאומיים בסמוך לסמלי הארגון השיעי, בשעה שהם אמורים לפעול לפיקוח, תצפית ואבטחה של האזור. 
 

צילום: אייל מרגולין, ג'יני

כוחות או"ם בדרום לבנון לצד דגלי חיזבאללה. מעלימים עין צילום: אייל מרגולין, ג'יני

צילום: אייל מרגולין, ג'יני

רכב של יוניפי"ל בסמוך לדגלים ושלטים של חיזבאללה, באו"ם דוחים את הטענות צילום: אייל מרגולין, ג'יני

צפייה אל מעבר לגבול, חושפת כי פעילות אנשי חיזבאללה במקום נעשית בצמוד לכוחות האו"ם – ללא כל הפרעה או מניעה – כפי שנקבע זה מכבר בהסכם הפסקת האש. כך למשל, בתוך הכפר הלבנוני עדייסא (בין מטולה למשגב עם, י"ק) ממוקמת עמדת תצפית ואבטחה קבועה של האו"ם, שבסמוך לה מתנוסס דגל יוניפי"ל. לאחרונה, הציבו אנשי חיזבאללה ליד העמדה מספר דגלים של ארגון הטרור ושלט לבן שעליו נכתבה המילה "ניצחון". חרף הפעולה המתריסה, לוחמי צבא 'שמירת השלום' ממשיכים לפעול במקום בצמוד לדגלים ללא כל ניסיון להוריד אותם. 

במקרה נוסף, תועד רכב סיור של יוניפי"ל חונה בעמדה קבועה בפאתי הכפר קליעה מול בתי המושבה מטולה, וגם לצדו דגלי חיזבאללה. ובשבועות האחרונים הציבו פעילי חיזבאללה גם שלטים ועליהם סיסמאות אזהרה בשפה העברית, כגון, "אנחנו באים" בניסיון לעורר בהלה בצד הישראלי. 
 

צילום: אייל מרגולין, ג'יני

שלטי חיזבאללה. מנסים להפחיד את הצד הישראלי צילום: אייל מרגולין, ג'יני

צילום: אייל מרגולין, ג'יני

כוחות או"ם בדרום לבנון. חיזבאללה פועל ללא הפרעה צילום: אייל מרגולין, ג'יני

דוד אזולאי, ראש מועצת מטולה, אמר בשיחה עם 360 כי מדובר בלוחמה פסיכולוגית מצד לוחמי הארגון נגד תושבי מטולה ותיירים שמגיעים לאזור. הוא ציין כי לא אחת גם הפגינו פעילי חיזבאללה עם דגלי הארגון מול חצר ביתו מצדו השני של הגבול. 

כזכור, בסוף החודש שעבר חשף צה"ל מבני תצפית בדרום לבנון כדי לאסוף מודיעין על ישראל, שלצדם שלטים של גוף שנקרא "ירוק ללא גבולות", הפועל וממומן על ידי חיזבאללה. מטרת הארגון כביכול היא קידום החקלאות בלבנון, אך למעשה הוא משמש ככיסוי עבור פעילות טרור. 

צילום: אייל מרגולין, ג'יני

כוחות או"ם בדרום לבנון. מועלים בתפקידם צילום: אייל מרגולין, ג'יני

בנוסף, בחודש אפריל האחרון נחסמה גישתו של כוח סיור של האו"ם, שאמור לפקח על שמירת השלום באזור, כאשר זה ביקש לבחון את אחד ממבני התצפית, שעליו התנוסס דגל עם כיתוב "Green without border" (ירוק ללא גבולות). 

גורמים בצה"ל העריכו כי מגדלי התצפית הן חלק ממערך, שמטרתו תצפיות שמפעיל הארגון הלבנוני לצורך העמקת תשתיות הטרור, והם מהווים הפרה בוטה של החלטות האו"ם. ביוניפי"ל, כוחות שמירת השלום שהציב האו"ם, טענו כי אין מדובר בפעילות חיזבאללה ומטרותיה הינם כפי המוצהר על גבי המבנים, "שמירה על החקלאות". 

כותב המאמר: יאיר קראוס-עיתונאי בצפון פורסם באתר Nrg ובאפליקציית 360

כתיבת תגובה