משבר פוליטי ב…בולגריה

נשיא בולגריה, רומן ראדב, פתח היום את מושב הסתיו של הפרלמנט בסופיה עם נאום תקיף נגד ממשלתו של בויקו בוריסוב ודרש מהשרים להתפטר לאלתר אחרי הפגנות המוניות בחודשיים האחרונים. "כאשר האמון הפוליטי אובד, התפטרות מגיעה באופן טבעי", אמר.

המשבר החל כאשר רשויות אכיפת החוק פשטו ב-7 ביולי על משרדו של הנשיא ראדב, אחד ממבקריו הבולטים של ראש הממשלה בוריסוב, ועצרו חלק מעוזריו. בעקבות זאת, החלו הפגנות המוניות ברחבי המדינה נגד בוריסוב ונגד התובע הראשי, איוון גשב, כאשר ההמונים דרשו את התפטרות הממשלה והאשימו אותה בהתנהלות "מאפיונרית".

על רקע ההפגנות, הגישה מפלגת השלטון השמרנית GERB הצעה לקדם תיקונים לחוקה שנועדו לחזק את כוחו של התובע הראשי, להקטין את סמכויות הנשיא ושר המשפטים ולהקטין את מספר חברי הפרלמנט. לטענת בוריסוב, שמכהן מאז 2009, המהלך יאפשר להרגיע את המחאה ויחזק את כוחו, אולם הרפורמה ככל הנראה לא תצליח לעבור אחרי שאחת השותפות בקואליציה הודיעה על התנגדותה ומונעת את הרוב הדרוש לכינוס מועצה לאומית נרחבת שתכין חוקה חדשה.

היום, התקבצו אלפי מפגינים מול הפרלמנט לקראת ההצבעה והתעמתו עם כוחות הביטחון. גם בתוך הבניין לא היה רגוע, כאשר ראדב סיפק נאום תקיף ביותר שגרם לצירים ממפלגת השלטון לעזוב את האולם במהלך הדברים, בעוד בוריסוב עצמו כלל לא הופיע.

"הפרלמנט הפך למוציא לפועל של רצונו של ראש הממשלה בוריסוב", אמר ראדב. "אף אחד בחדר לא מעז לשאול את התובע הראשי שאלה רצינית. אני מצפה שהפרלמנט לא ימלא יותר את התפקיד של צוות ראש הממשלה, לא ישנה את סדר היום של החברה, לא יזהם את הפרלמנט עם תרגילים ריקניים על חוקה חדשה שנועדה להציל רק את הממשלה הנוכחית. לא היעדרן של חוקה חדשה או מועצה מחוקקת לאומית עליונה גרמו לאנשים לצאת לרחובות, אלא היעדר המוסר בממשלה, ערעור יסודות המדינה באמצעות שחיתות".

ראדב המשיך: "אם אתם לא רוצים להקשיב לי, לפחות תקשיבו לבוחרים שלכם בחוץ ואל תצביעו עבור ממשלה מיוחדת כלשהי במועצה המחוקקת הזו". "כאשר האמון הפוליטי אובד, התפטרות מגיעה באופן טבעי", הצהיר. "האם המאפיה יכולה לבצע רפורמה במערכת המשפט? התשובה היא לא!".

הנשיא הפציר במפגינים ובמשטרה "לעצור את האלימות והפרובוקציות". "אני מצפה שהפרלמנט ימנע כאוס, חוסר שקט וחוסר חוק במדינה", הפציר ראדב. "אני קורא לכם למלא אחרי הרצון והדרישות של הבולגרים להתפטרות מיידית וללא תנאים של הממשלה. אין לנו דרך אחרת לצאת מהמשבר הזה מלבד מעשה פוליטי נורמלי ושקט של התפטרות".

קובץ:Bulgaria-CIA WFB MapHeb.PNG – ויקיפדיה

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם

כתיבת תגובה