השבוע שבין ה-28.8.20 ל- 3.9.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- התפשטות הקורונה ברצועה, מביאה את החמא"ס להסכמה על הפסקת "מלחמת הבלונים" האחרונה, אם כי בדרך קצרו אנשיהם קופון בדמות הגדלת הסיוע הקטרי, כולל מימון מוגבל לתשלום משכורות לעובדי המנגנון הממשלתי שלהם.
*- ברקע, מתפשטת הקורונה ברצועה וגם באיו"ש בהיקף מוגבר. באיו"ש נראה שהרש"פ מבינה שאין בכוחה להילחם בהדבקה הגוברת. ברצועה, מנסים אנשי החמא"ס לבלום את ההדבקה באמצעות אכיפה נוקשה של עוצר, ונלחמים בביקורת הציבורית נגדם, המוגדרת על ידם: "מאבק בשמועות".
*- המשך גילויי אנרכיה באיו"ש. צעירה נהרגה ואחותה נפצעה מירי באויר בחתונה.

ובהרחבה:

אז מה בעצם היה לנו, למה החל סבב הבלונים האחרון, ומדוע הוא הסתיים וכיצד?
ראשית הסיפור בתחילת ימי הקורונה. יחיא סנואר, ראש החמא"ס ברצועה חשב שאולי זוהי הזדמנות לרדת מן העץ הגבוה שעליו טיפסה תנועתו, כשהתנתה התחלת מו"מ על חילופי גופות ואסירים בשחרור מיידי של כל משוחררי "עסקת שליט" שנכלאו מחדש בכלא הישראלי, רק בתמורה למידע שישראל יודעת היטב, אודות גורל הנעדרים שאול אורון והדר גולדין ז"ל (להוי ידוע, שאם השניים או מי מהם היו בחיים, בחמא"ס היו מציגים זאת בלא להסס, בידיעה שכך יש להם קלף מיקוח אמיתי, ולא רק קלף תעמולתי). מבחינת ישראל, כל עוד החמא"ס אינה מחזירה את גופות החיילים ואת האסירים, לא יינקטו צעדים משמעותיים להקלה על תושבי עזה, למרות שגם כעת ישראל מעניקה לתושבי עזה לא מעט הקלות (יותר מדי לטעמו של כותב שורות אלה). סנואר פנה למתווכים המצרים והגרמנים, והחל סבב מו"מ, שנתקע נוכח התנגדות קשה לוויתורים מצד בכירי החמא"ס וכל המהלך נתקע, בעוד המצוקה ברצועה התגברה.
לפיכך, יזמו אנשי החמא"ס מהלך של הסלמה מבוקרת בניסיון להביא להקלות משמעותיות יותר לכלכלה העזתית והחמא"סית, גם ללא עסקת חליפין, וכך החלה ההידרדרות, כאשר הן ישראל והן החמא"ס נזהרו שלא להגיע להסלמה לא מבוקרת. ואז "הגיעה הקורונה לרצועה", ובחמא"ס נבהלו וחיפשו דרך לרדת מהעץ בלא להצטייר כמי שנכנעו. השגריר הקטרי הגיע, הבטיח עוד קצת כסף, ציוד רפואי, מימון לפרוייקטים שלא יצאו לפועל כמו חיבור תחנת הכוח ברצועה לגז (אולי בזכות שוחד מחברות הגז הישראליות למישהו בחמא"ס) והתחייבות להחיש את הקמת קו המתח העליון הנוסף מישראל לרצועה בתמורה התחייבו בחמא"ס להפסיק את טרור הבלונים, והשקט שב למקומו עד לסבב הבא, כשבחמא"ס כבר מכריזים שבעוד חודשיים יבחנו את השלכות ההסכם.
בדרך גזרו בחמא"ס קופון נוסף, בדמות סיוע קטרי בסך 7 מליון דולר לנפגעי הקורונה, שחלק ניכר ממנו יועבר באמצעות ארגוני הצדקה החמא"סיים, דוגמת אגודת "אלפלאח", שאינם אלה צינור מהיר להתעשרות בכירי החמא"ס ומקורביהם ותו לא. בנוסף הסכימו הקטארים לממן רכישת דלקים ב- 10 מליון דולר לתחנת הכוח ולהמשיך, לפחות החודש, וכנראה עד סוף 2020 ,בחלוקת מענקים של מאה דולר ל-100 אלף משפחות נזקקות ברצועה. כן התחייבו הקטרים לממן תעסוקה לכמה אלפי מובטלים, במשרדי הבריאות והפנים (ובכך בעקיפין לממן משכורות של ממשל החמא"ס בעזה) ועוד פרוייקטים קטנים של שיפוץ מבנים ותעסוקה.
ברקע לדברים דיווחו גורמים מראמאללה על ביטול הגעת משלחת מטעם הרש"פ לעזה בגלל ההסכם. ברש"פ חשבו שהם יהיו גורם מתווך לכסף הקטרי ויגזרו קופון עבור עצמם, כאשר ההסכם ניטרל זאת. למרות זאת, טוענים גורמים בחמא"ס, כי ישנה התקדמות במגעים לפיוס בין החמא"ס והפת"ח לאחרונה, כתוצאה מההתנגדות המשותפת להסכם בין ישראל לאמירויות. ג'בריל רג'וב, הממונה על המו"מ עם החמא"ס מטעם הפת"ח העריך שעד סוף השבוע תגובש תכנית מאבק משותפת לכלל הפלגים הפלסטיניים. נאצר אללחאם, מנהל סוכנות הידיעות מען, העריך, כי בכוונת יו"ר הרש"פ לנקוט בשורה של מחוות כלכליות למען תושבי רצועת עזה, כולל החזרת עובדי רש"פ שהוצאו מרשימת מקבלי המשכורות של הרש"פ, בחזרה לרשימה זו, ושיגור ציוד רפואי רב למאבק בקורונה.
במסגרת זו, נמשכות פעילויות של טרור עממי בכל רחבי איו"ש, כשהאירוע הבולט היה פיגוע הדריסה בצומת תפוח. פיגוע שהביא לפציעה קלה של חייל ושוטר. המחבל, בנו של מרצה באוניברסיטה ,שמת לאחרונה ממחלה, נורה ונפצע באורח בינוני.
כמו שציינו, אחד הגורמים העיקריים ל-"ירידת החמא"ס מהעץ" היה הגעת הקורונה לרצועה בעוצמה רבה, כאשר מאות חולי קורונה התגלו השבוע באזור, ואנשי החמא"ס שמבינים שאם הגל הנוכחי לא ייעצר במהירות צפויה הרצועה להידרדרות קשה, הגיבו בעוצר כללי הנמשך למעלה משבוע, השבתת הלימודים והמסחר תוך התעלמות מהנזק הכלכלי הכבד של צעד זה.
יצויין, כי באיו"ש מודים דוברי הרש"פ באובדן שליטה על המגיפה, כאשר מספר הנפטרים כבר מתקרב למאתיים, ומספר החולים הפעילים עולה על 10,000. הניסיון למנוע חתונות, בתי אבל וכד' נכשל כישלון חרוץ בעיקר בכפרים ובמחנות הפליטים, וכמעט כל אירוע כזה הופך מוקד הדבקה המוני. הנה דוגמא לחתונה במחנה הפליטים של ג'נין:

מלבד בקורונה ברצועה, בחמא"ס נלחמים בעיקר במה שמכונה "שמועות". כלומר ביקורת מכל סוג שהוא על התנהלותם, סוגרים דפי פייסבוק, עוצרים "טוקבקיסטים", תוך איום ב- 3 שנות מאסר ל-"מפיצי שמועות". מנגד עושים בחמא"ס הכל כדי להראות כמה האוכלוסייה מעריכה את צעדיהם, כולל שידור סרטונים על קריאות הלל של התושבים לאוכפי העוצר.

אפשר לראות בקלות שלא הכל נעשה בכבוד והערכה כמו בסרטון הזה, שמראה את אנשי החמא"ס מכים מפרי עוצר:

מאמץ נוסף של החמא"ס, הינו למנוע העלאת מחירים ע"י עסקים, נוכח בהלת אגירת מזון, המצטרפת לעובדה שבשל המתיחות מעבר כרם שלום פעל באופן חלקי.

ניתן לראות את הלחץ במאפיות כמו בסרטון הבא.

במקביל הגיע אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס ללבנון, ומלבד פגישות עם אישים לבנונים (ובראשם מזכ"ל חיזבאללה), ייפגש הניה גם עם ראשי ארגוני הסירוב הפלסטינים הפועלים בסוריה ולבנון, ועם נציגי אוכלוסיית הפליטים הפלסטיניים בלבנון.
הביקורת הציבורית אינה נמתחת רק כלפי החמא"ס. באיו"ש, שם השליטה של הרש"פ הרבה פחות אפקטיבית קל לראות את הביקורת ברשתות החברתיות. כך לדוגמא ציטוטים מדברי הביקורת של מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ על הטיסה הראשונה לאמירויות, במסגרתם אמר שהטיסה הזו מסבה לו כאב רב, עוררו תגובות קשות ביותר, כמו: "תתביישו, אתם הראשונים שהגעתם עם תעודות VIP לתל אביב, ארור היום שראינו את הרש"פ, ואנחנו מייחלים לחזרת הכיבוש, לנו כואב בכל רגע שאתם ממשיכים לעשוק אותנו ועוד, ומדובר באלפי תגובות מסוג זה, ורובן קשות יותר וכוללות קללות עסיסיות שמפאת כבוד הקוראים אני נמנע מלצטט.
הביקורת הקשה על הרש"פ באה גם על רקע אי תשלום המשכורות כתוצאה מהנחיית יו"ר הרש"פ שלא לקבל את כספי המסים מישראל. על רקע זה הודיעו השבוע החמא"ס והרש"פ כי ישלמו השבוע משכורת לעובדים בגובה מחצית השכר, ומינימום 1750 ₪. ברש"פ גם פנו לבנקים בבקשה להימנע מגביית תשלומים עבור הלוואות שנטלו העובדים, במאמץ להפגין דאגה למצבם, מחווה שרק מעוררת רוגז בקרב האוכלוסייה.
ועוד באיו"ש, המשך גילויי האנרכיה השבוע נהרגה צעירה מקומית ואחותה נפצעה קשה, במחנה הפליטים אלאמערי הסמוך לראמאללה, כתוצאה מירי באוויר במהלך חתונה. האנרכיה באה לידי ביטוי גם בנהיגה פרועה, והשבועה נדרסה למוות בתו של אחד מאנשי העסקים הנוצרים הבולטים בראמאללה, לאחר שרכב שנסע במהירות של למעלה מ-140 קמ"ש עלה על מדרכה ופגע בה. 5 הרוגים נוספים נרשמו בכניסה לעזון, לאחר שרכבם התפרץ לצומת ונפגע ע"י אוטובוס ישראלי. יצויין, כי תאונות דרכים קשות הן כמעט עניין יומיומי באיו"ש, ורובן אינו מדווח כלל, למרות הנפגעים ולעיתים גם ההרוגים.

הנה תיעוד של התאונה כפי שנקלטה במצלמות:

מנגד, גזר בית הדין בראמאללה עונש מאסר עולם על 3 תושבי הכפר דיר ג'ריר שממזרח לראמאללה, ו- 15 שנה לנאשם רביעי בעקבות רצח בן הכפר במסגרת נקמת דם.
ובעזה, מתו 3 ילדים ממשפחה אחת בשריפה שפרצה בביתם. על פי הדיווח נבעה השריפה מנר שהודלק במהלך הפסקת חשמל.

שבת שלום ובריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה