מטען גדול של חומר חיוני לייצור דלק מוצק לטילים על סיפון אנייה איראנית

בסוף חודש יוני השנה חשף גולה איראני ,  מוחמד טהראני מרדם , בפני כתב של סוכנות רויטרס ,מפעל שמשמרות המהפכה האיראנים הקימו ליד העיר ג'ג'רם – במחוז צפון חורסאן שבצפון מזרח איראן , מפעל לייצור אבקת אלומיניום  עבור פרוייקט הטילים שלה. לדעת מומחים האבקה הינה מרכיב חיוני בחומרי הנעה המבוססים על דלק מוצק ומשמשים לשיגור טילים.

על פי עדותו של הגולה האיראני ,הטוען גם כי ביקר במתקן הייצור הסודי , איראן החלה לייצר את האבקה לפני יותר מ-5 שנים , וכי הוא נועד לשמש מתקן לייצור דלק טילים מאבקה מתכתית.

כזכור לאו"ם יש סנקציות הקשורות לתכנית הטילים של איראן אך לא ברור אם ייצור אבקת האלומיניום מפר סנקציות אלו .

חשיפה זאת מיקדה את גורמי הביון בעולם על כל המפעלים שיש להם את הידע לייצר אבקת אלומיניום המתאים לפרוייקט הטילים האיראני ובמיוחד על המפעלים בארצות שאין להן יחסים טובים עם ארה"ב ותהיינה מוכנות למכור לאיראן אבקה זאת תמורת מזומנים.

ואכן אותר מקור אפשרי כזה בוונצואלה  המשתפת פעולה הדוק עם איראן עקב מצבה הכלכלי הנואש .

איראן כבר מכרה לונצואלה מוצרי נפט תמורת תשלום בזהב ונראה כי יש עוד תחומים לשיתוף פעולה הנוגד את הסנקציות האמריקאיות.

גורמי ביון במערב, שעקבו מקרוב אחרי הגורמים הרלוונטיים בוונצואלה, גילו כי אנייה איראנית שנשאה מטען של אננס ומנגו מוונצואלה הטמינה בין הפירות גם משלוח של 1400 טון של חומצת אלומיניום היכולה לשמש לייצור דלק מוצק לטילים בליסטיים.

האניה האיראנית עושה כרגע את דרכה ליעד בלתי ידוע אך המעקב אחריה נשאר,גם בימים אלו צמוד ביותר.

שרותי הביון במערב העדיפו להדליף מידע זה לאתר חדשות גדול בעולם כדי להרתיע את האיראנים מלהשלים העברת מטען זה ליעדו באיראן או באחת מדינות הפרוקסי של איראן, כמו נמל ביירות בלבנון או נמל בצרה בעיראק .

חשיפת המטען "הרגיש" נועדה להרתיע את איראן מלשים את ידה על משלוח זה מתוך שיקול שעד שהאיראנים לא ממש יניחו את ידם על המשלוח לא ניתן יהיה "להפליל" אותם.

Washington Made It Easy for Iran to Fire Its Ballistic Missiles – Foreign  Policy

כתיבת תגובה