דובאי אקספו והחרם הפלסטיני

expo2020-architecture-4

מאז שמגפת הקורונה התפרצה בעולם כולו, וגרמה לשינוי עמוק בדרך שבה העולם העסקי מתנהל, כולל הפסקה כמעט מוחלטת של התיירות העולמית, אחת ההשפעות המתוקשרות שהשפיעו על מדינות רבות ומיליוני אנשים בעולם, הייתה הפסקת העומרה – העלייה לרגל שלא במסגרת החג’, וקיום חג’ מצומצם ביותר, כל העולם המוסלמי היה כמרקחה, כל העולם כולו דיבר על הנושא.

אבל אחד השינויים שנגרמו ונשאר כמעט מחוץ לחדשות, משפיע על רוב מדינות העולם ובמיוחד מדינה אחת, המשקיעה משאבים רבים מאז זכייתה בהגרלה שנערכה במשרדי הלשכה לתערוכות בינלאומיות בפריז, בנובמבר 2013, מדובר על התערוכה העולמית אקספו 2020 בדובאי, והמדינה המארחת היא איחוד האמירויות הערביות.
אציין כי דובאי התחרתה לזכות בארוח התערוכה מול: איזמיר מטורקיה, יקטרינבורג מרוסיה, וסאו פאולו מברזיל.

בניגוד לתהיות שעלו לאחר הודעת פיפ"א על זכיית קטר באירוח משחקי טורניר גביע העולם בכדורגל, לאף אחד בעולם לא היה ספק שהמארחת הנבחרת, אכן ראויה ותוכל לעמוד במשימה המאתגרת של הקמת מתחם התערוכה והאירוח של מיליוני מבקרים מכל העולם.
לתערוכה בדובאי נבחר הנושא המרכזי: "מקשרים מוחות ויוצרים את העתיד" ("Connecting Minds, Creating the Future") ותחתיו ישנם שלושה תתי נושאים: “הזדמנות, ניידות וקיימות" (opportunity, mobility and sustainability)

השפעת מגפת הקורונה על התערוכה

לאחר שבעולם הבינו שאנו עדים למגפה גלובלית, ולכן יש לעשות את השינויים הנדרשים בתחומי חיים רבים, כולל בענף התיירות ובענף התערוכות והכנסים העולמי, יצאה הודעה ב 30 במרץ השנה, מטעם הנהלת התערוכה העולמית Dubai Expo 2020 על דחיה בפתיחת התערוכה, וב 2 במאי יצא עדכון נוסף ובו הודיעו כי התערוכה נדחתה בשנה ותתקיים בין ה 1 באוקטובר 2021 עד 31 במרץ 2022.
יש לציין כי זו התערוכה העולמית הראשונה שנדחית, במקום להיות מבוטלת בעקבות אירועים גלובליים.
אך פרט לאזכורים במדוריי הכלכלה, כמעט לא דובר בנושא בתקשורת העולמית.

דחיית פתיחת התערוכה משפיעה על מדינות רבות מאוד בעולם כולו, כאלו שבנו מתחם עצמאי, גדול יותר או פחות, ובו הן מציגות את תרומתן לעולם וחזון, וכאלו שמשתתפות כמדינות ללא מבנה עצמאי, ומציגות בביתנים בגדלים שונים, ובוודאי על המארחת, איחוד האמירויות הערביות, אשר השקיעו מעל 18 מיליארד דולר, בבניית המתחם הענק וכל אשר קשור לתערוכה.

ישנן מדינות שעל אף שתרומתן לעולם אינה רבה, בהשוואה לאחרות, מציגות את התקדמותן, ואת משיכתן כמוקד תיירות, ויש כאלו שגם מציגות את תרומתן להגעה לעולם בר קיימא.
בין אם זו אפגניסטן, הראשונה בסדר המשתתפות לפי האלף-בית הלועזי, או זימבבואה הסוגרת את הרשימה, וכל אלו שביניהן ברשימת המדינות, לכולן יש מה להציג וכולן רוצות להראות לעולם את תרומתן לאנושות ולעולם.

הנקודה הישראלית

israeli-pavilion-01

הביתן הישראלי בנוי מקבוצה של מסכי לד ענקיים המדמים שערים, המכסים על דיונה מלאכותית, שבהם יוצגו נופי ארץ ישראל ומצגי וידאו. המבקרים יוכלו לצפות במיצב הווידאו, בעודם מטפסים או יושבים על דיונת החול מלאכותית, בנוסף בקומת הקרקע, “מתחת" לדיונות, יש אולם נוסף שבו מיצג אחר, הלוקח את המבקרים למסע וירטואלי בישראל, תוך שהוא מציג לפניהם פיתוחים טכנולוגיים וחקלאיים פורצי דרך.
נושא הביתן הישראלי הוא: “אל המחר" ראו את סרטון ההדמיה של הביתן הישראלי.

 

תמונות הביתן הישראלי והסרטון, באדיבות חברת AVS

החרם הפלסטיני

בתערוכה העולמית היו אמורות להשתתף 191 מדינות שהודיעו על השתתפותן ב Dubai Expo 2020 וכן גם הרשות הפלסטינית, רק שלאחר הודעת איחוד האמירויות הערביות על כי ינהלו משא ומתן עם ישראל לנירמול היחסים בין המדינות, כולל יחסים דיפלומטיים גלויים, הודיע הרש"פ כי תחרים את התערוכה.

הודעת הרש"פ זכתה ללעג ובוז גלוי, בקרב תושבי הנסיכויות ומדינות נוספות.
אחת מהודעות הלעג צחקה על מה כבר היו מציגים הפלסטינים בתערוכה בדובאי, והעלו סרטון המדמה "רובוט פלסטיני" שהיה אמור להיות מוצג בתערוכה.

אציין כי לרש"פ היה אמור להיות ביתן די גדול, שבו היו אמורים להציג את הרש"פ.
האם במקום לזכות לחשיפה עולמית חיובית במסגרת התערוכה, הרש"פ כרגיל לא מחמיצים הזדמנות, להחמיץ הזדמנות?

שאלה אופטימית לסיום

האם עכשיו לאחר הוצאת היחסים בין איחוד האמירויות וישראל לאור, נוכל כישראלים להיות בין מיליוני התיירים הצפויים לבקר בתערוכה העולמית בדובאי?
זו שאלה טובה, ואולי לאחר שהמשא ומתן לנירמול היחסים יסתיים בהצלחה ובחתימה היסטורית, על מסמך המסדיר את היחסים הדיפלומטיים המלאים בין המדינות, נוכל להיות בין המבקרים.

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון

כתיבת תגובה