ד"ש מצוללת קטלנית במיוחד של חיל הים הגרמני שהוטבעה במלחמת העולם ה-1

יותר ממאה שנה אחרי שהצוללת UC-47, אחת הקטלניות ביותר בצי הגרמני, הוטבעה מול חופי אנגליה בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה, הצליחו ארכיאולוגיים ימיים לבצע סריקת תלת ממד ראשונה שתיעדה את השימור המפתיע של הצוללת.

ה-UC-47 נכנסה לשירות מבצעי בחיל הים האימפריאלי הגרמני באוקטובר 1916 והצליחה להטביע 56 כלי שיט של מדינות ההסכמה. אולם ב-18 בנובמבר 1917, הפתיעה אותה ספינת סיור בריטית כאשר זיהתה את הצוללת והתנגשה בה בעוצמה מול חוף יורקשייר במזרח אנגליה לפני ששיגרה לעברה מטעני עומק. הצוללת טבעה עם כל 28 אנשי הצוות.

במסגרת ההכנות להצבתו של צינור גז חדש בים הצפוני, צוות הארכיאולוגים הימיים בהובלתו של ד"ר רודריגו פצ'קו-רואיז מאוניברסיטת סאות'המפטון התבקש לבחון את שרידי הצוללת ששוכנת בעומק של 50 מטר מתחת לפני הים.

החוקרים השתמשו בשתי צוללות בלתי מאוישות ובציוד גיאו-פיזי ברזולוציה גבוהה שסיפקו תיעוד מצולם ראשון של הצוללת וסריקה תלת ממדית של השרידים. התיעוד הראה כי מרבית גוף הצוללת נותר שלם, מלבד חור גדול שנגרם מפיצוץ, ובנוסף הצוהרים נותרו סגורים והמדחפים עדיין במקומם.

"הצוללת מסומנת כיום רק בתרשימי ניווט בתור שריד טבוע ועד כה כמעט שלא היה מידע על מצבה של הצוללת", אמר פצ'קו-רואיז, שהביע תקווה כי ניתן יהיה לחקור יותר את הצוללת בעתיד. "זו הייתה פריבילגיה לחקור את השרידים במצב כה טוב ולקבל הזדמנות לגלות יותר על העבר שלה".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם

 

כתיבת תגובה