השבוע שבין ה-7.8.20 ל- 13.8.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- התחממות ביטחונית ברצועה, בדגש על חידוש שיגר בלוני הנפץ והתבערה, ואיום בהתלקחות. שורה של ארועים אלימים גם ברחבי איו"ש. ברקע, דווח על מגעים בין פת"ח לחמא"ס כדי להוציא לפועל את המפגן המשותף כנגד החלת הריבונות באיו"ש.
*- שורה של מפגני תמיכה בלבנון בעקבות הפיצוץ בנמל, תוך הימנעות מוחלטת מהפניית אצבע מאשימה כלפי חיזבאללה.
*- הקורונה ממשיכה להתפשט, וברש"פ כמעט הרימו ידיים, נוכח חזרת החתונות ההמוניות, ופעילות מסחר מלאה. במקביל, ברצועה קולטים כמה מאות פלסטינים חוזרים, ומשכנים אותם במתקני בידוד.
*- אנרכיה ביטחונית: חמושים ירו למוות בעשרות ראשי בקר בחווה בחברון. התקפה על בית חולים ממשלתי בעיירה דורא. לעומת זאת בני משפחת אלשיח' תובעים מהרש"פ לטפל לפי חוק ברוצח בן המשפחה.

ובהרחבה:

השבוע האחרון עומד בצל התחממות ביטחונית, המעידה על השבריריות של כל רגיעה מול הפלסטינים, במיוחד ברצועת עזה, אך גם באיו"ש. אנשי החמא"ס, המסתייעים בארגוני הלוויין שלהם, דוגמת "בני אלזוארי", "נכדי אלנאצר" וכד', חידשו את שיגור בלוני התבערה והנפץ, והצליחו לעורר לא מעט רעש, וגם הצתות נקודתיות בעוטף עזה. בנוסף נרשמה גם תקרית ירי לעבר עובדים לאורך הגבול. ישראל כהרגלה מגיבה בעיקר באיומים ריקים מתוכן ובהפצצת שטחים ריקים ברצועה (כששרידי פצצה, פגעו בבית ספר אונר"א ברפיח), ורק היום (13 אוג'), הוחלט על מגבלות להכנסת דלקים וצמצום מסויים של מרחב הדיג. מנגד, בחמא"ס מראים מוכנות לעימות באמצעות ירי מטח רקטות לעבר הים, והצגת התושבים כביכול (בפועל שחקנים מטעם החמא"ס), כמתלהבים.

הנה התמונות:

בחמא"ס נמנעים מהסבר אמיתי, מה פשר ההסלמה המחודשת, ונראה שהדברים קשורים למגעים לעסקת חילופי שבויים והסדרה כוללת, שבחמא"ס טוענים שהם מוקפאים מזה 3 חודשים. מנגד, דווח בתקשורת הישראלית על מגעים מול קטר, על מנת שזו תמשיך להזרים סיוע כלכלי לרצועה- דמי חסות לאנשי החמא"ס, במקביל להמשך פעילות מעברי הרצועה, המהווים את מקור המימון של שלטון החמא"ס בחסות ישראל.
ובאיו"ש נרשמו גם השבוע, ובמיוחד ביום שישי התפרעויות ואלימות במספר מוקדים, ובהם הכפרים תורמוס עיא וקדום. בנוסף, נרשמה הרוגה בהתפרעויות במהלך מעצר בג'נין. הפלסטינים טוענים שמדובר באישה תמימה שהלכה להכין חלב לבנה, אבל כרוז של חמא"ס מלמד שמדובר בפעילת חמא"ס מוכרת.

הנה תמונות מתורמוסעיא:

בד בבד, מסר גורם בחמא"ס על חידוש המגעים לקיום עצרת משותפת לפת"ח ולחמא"ס ברצועה, זאת, בעוד גורמי תקשורת פלסטינים טוענים שהרש"פ חידשה את התיאום הביטחוני מול האמריקאים, בעקבות הבטחה שהחלת הריבונות באיו"ש לא תצא לפועל בתקופה הקרובה.
הפיצוץ הענק בנמל ביירות, עורר כצפוי עניין ציבורי לא מועט, ובמסגרת זו, התקיימו ברחבי איו"ש, שורה של מיצגי תמיכה בלבנון. בניגוד ללבנונים, הפלסטינים נמנעים מהפניית אצבע מאשימה לחיזבאללה, ובין היתר התקיימו מספר "הצגות" של מבצעי התרמת מזון בעזה עבור הלבנונים, כשברור שאין סיכוי שמשהו מזה יעבור את גבולות הרצועה. כן יזמו גורמים פלסטינים מבצעי התרמה למען פליטים פלסטיניים מלבנון, שנפגעו בפיצוץ.

הנה תמונות מעצרת בעזה:

ובחזרה לאיו"ש, התושבים ניצלו את המחדלים הישראלים בלא מעט מקרים, ובראשם המשך פעילות ההשתלטות הפיזית על שטחי C באין מפריע. בנוסף, הצליחו אלפים אם לא עשרות אלפים לנצל את חוסר הבקרה הישראלי ולהסתנן לישראל. בלט מעבר השער החקלאי בכפר פרעון שנותר פתוח מספר ימים ללא בקרה, הגם שחיילי צה"ל נכחו בשטח, ואלפים מתושבי האזור יצאו ללא בקרה לישראל. ברש"פ טענו שהותרת השער פתוח אינה אלא מזימה להפצת הקורונה. מנגד ליד הכפר בית אולא שבגזרת חברון הלינו הפלסטינים על ניסיון לבלום בירי באוויר את העוברים. יצוין שרבים מהעוברים נסעו בהסעות מאורגנות לעבר חופי ישראל.

הנה תמונות מהפרצה:

הכפר פרעון בגזרת טול כרם. השער החקלאי פרוץ. אלפים נכנסים לישראל באין מפריע, ואחרי הבזיון הזה, הפלסטינים טוענים שזו מזימה ישראלית להפצת הקורונה בקרבם.

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום ראשון, 9 באוגוסט 2020

ואם בקורונה, השבוע נמשכה התפוצה המואצת של המחלה, ונראה שברש"פ הרימו ידיים וחדלו לנסות למנוע את התפשטות המחלה. מכל עבר בגזרה, אפשר לשמוע בקלות את צהלות זמרי החתונות כמו גם את ירי הזיקוקין באוויר, כולל מהכפר עין יברוד הסמוך לעפרה, שבשבוע שעבר זכה למעמד המפוקפק של הכפר עם מספר החולים הגדול ביותר לאלף נפש.

הנה תמונות מחתונה בשבוע שעבר בג'נין:

בעזה, נמשכת מציאות של היעדר חולים, מה שהביא לפתיחת מסוף רפיח לקליטת כמה מאות פלסטינים ששהו בחו"ל. כל הנכנסים לרצועה מחויבים בבידוד בן שבועיים, ולצורך כך הוקמו שני מתקני בידוד נוספים בח'אן יונס ובמחנות המרכז בקצב מהיר ביותר.
גילויי אנרכיה ביטחונית נמשכים גם השבוע, ובמסגרת זו, נמסר, כי 6 חמושים ירו למוות ב-60 ראשי בקר בחווה של חברת ג'נידי בחברון. כן דווח על התפרעות אלימה ותקיפת עובד הצוות הרפואי לצד פגיעה במכשיר הנשמה בבית החולים הממשלתי בעיירה דורא שבגזרת חברון, מצד בני משפחת אדם שנפטר במקום.
במקביל, דורשים בני משפחת אלשיח' באלבירה חקירה ממצה בנסיבות הרצח של ח'ליל אלשיח', אחיו של השר לעניינים אזרחיים שנורה למוות במהלך ביצוע סולחה בין משפחות. בני המשפחה, מדגישים שלא ייקחו את החוק לידיהם.
בתי הספר ברצועה נפתחו, לאחר 5 חודשים של סגירה. התלמידים טוענים שכל עבודות ההכנה היו קוסמטיות בלבד, ורמת המבנים מתחת לכל ביקורת.
בתחום הכלכלי: מועדון האסיר בפלסטיני הכריז, כי הוא סוגר את מרבית סניפיו בטענה שלא קיבל תקציב מהרש"פ.
השבוע נמסר על קיומו של דף פייסבוק בשם "רוצים לחיות", הקורא למחאה נגד שלטון החמא"ס בעזה. בנוסף פורסמה כתבה על התעשרותם של אסמאעיל הניה וח'אלד משעל. גורמים פלסטינים מיהרו לטעון שמדובר בדף תעמולתי ישראלי, ומעיון בתכנים נראה שהצדק עימהם, ומדובר בדוגמא רעה: איך מערך המודיעין הישראלי כושל בפעילות ל"פ.
בסודן שוחרר המטיף הפלסטיני מחמוד חסנאת, לאחר מעצר בן כחודש בשל דברי תמיכה בדיקטטור המודח עומר אלבשיר.

שבת שלום ובריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה