גרמניה במו"מ לשלם פיצויים לנמיביה על טבח 65 אלף מבני עמם לפני 100 שנה

נשיא נמיביה, האגה גיינגוב, הביע חוסר שביעות רצון מההצעה הגרמנית לתשלום פיצויים ליורשיהם של הקורבנות של הטבח שביצעו חיילים גרמנים בבני שבטים במושבה האפריקאית לשעבר לפני יותר ממאה שנים.

לפחות 65 אלף מבני השבטים של הררו ונאמה נרצחו על ידי חיילים גרמנים שדיכאו את המרד במושבה, אחד המקרים הראשונים של רצח עם במאה ה-20. ממשלת גרמניה הכירה לראשונה ברצח העם בשנת 2004 והביעה התנצלות רשמית, אולם סירבה לשלם פיצויים ליורשים.

בשנת 2015, החלו שתי המדינות במשא ומתן על התנצלות ופיצויים, ועד כה נערכו שמונה סבבים בין הנציגים המיוחדים, האחרון שבהם בפברואר האחרון. כרגע מתוכנן להתקיים רק עוד סבב אחד, אולם עדיין לא נקבע המועד שלו.

השבוע קיבל הנשיא גיינגוב עדכון על השיחות מהשליח המיוחד, השגריר ד"ר זד נגאבירו, שדיווח כי הוסכם על טיוטת הצהרה שמסכמת את השתלשלות האירועים וכוללת את הכרתה של הממשלה הגרמנית ל"אחריות הפוליטית והמוסרית" ואת נכונותה "להביע התנצלות ללא תנאים בפני ממשלת נמיביה, העם הנמיבי ובמיוחד הקהילות שנפגעו".

בהודעה של ארמון הנשיאות בנמיביה הדגישו כי שני הצדדים הסכימו לגבש "הסכם פוליטי" שיפתור את הסוגיה ההיסטורית, על אף שאמנת האו"ם מאפשרת לנקוט בצעדי ענישה נגד מבצעים של מעשי רצח עם.

עם זאת, שאלת הפיצויים עדיין פתוחה. הנציג הנמיבי עדכן כי הגרמנים מסרבים להשתמש במונח "פיצויים" וכי הם רוצים להשתמש במונח "Wiedergutmachung" (תיקון העוול), שבו נעשה שימוש גם בהסכם השילומים עם מדינת ישראל והעם היהודי. השגריר נגאבירו הדגיש כי הטרמינולוגיה הגרמנית אינה מקובלת ועדיין נתונה למשא ומתן.

עוד הדגישה ההודעה של ארמון הנשיאות כי "ההצעה הנוכחית של הממשלה הגרמנית לפיצויים נותרה סוגיה פתוחה ואינה מקובלת על ממשלת נמיביה" וכי השגריר נגאבירו קיבל הנחיה להמשיך בשיחות כדי לקבל הצעה "מתוקנת". לא נמסרו פרטים על הסכומים, אולם דיווחים בלתי רשמיים מדברים על הצעה של עשרה מיליון אירו (11.7 מיליון דולר), בעוד שצאצאי הקורבנות הגישו תביעה על סך ארבעה מיליארד דולר.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם

כתיבת תגובה