שדות תעופה בלבנון כמוקדי הברחות של אמצעי לחימה וסחורות בחסות החזבאללה

חיזבאללה טוען בתוקף כי הוא אינו שולט לא בנמל הים של ביירות וגם לא בשדה התעופה היחיד של המדינה ע"ש רפיק אלחרירי. אבל בפועל התמונה הפוכה. השליטה של חיזבאללה לא מושגת על ידי הצבת חמושים בגלוי מטעם הארגון באתרים אסטרטגיים אלה אלא באמצעות גיוס סוכנים לכל אורך שדרת הניהול והתפעול של שדה התעופה ונמל הים. הדבר מאפשר לחיזבאללה גישה לכל המידע המתגלגל בשני הנמלים, כולל מעקב אחר אישים, סחורות וכד'.

מרכז הברחה
מקורות ביטחוניים לבנוניים ציינו באחרונה כי חיזבאללה הפך את שדה התעופה של ביירות למרכז הברחה איראני, לא רק של אמצעי לחימה ולוחמים, אלא גם של סחורות. טיסות שנחתו בשנים האחרונות בשדה התעופה לא היו בשליטת הרשויות הלבנוניות, שכן הסחורה שעליהן נפרקה והועברה ישירות למפקדותיו של חיזבאללה ולסוחריו, מבלי לעבור במעברי הביטחון והמכס הרשמיים.

לפי הערכות, שווי הכנסות חיזבאללה מהברחת סחורות דרך שדה התעופה נע בין 600 ל 800 מיליון דולר בשנה. בשנים האחרונות הצליחו אנשיו של נסראללה להרחיק עובדים "לא נאמנים" שעבדו במקומות רגישים בשדה התעופה של ביירות, והחליפו אותם באחרים הנמנים על תומכי הארגון.

התנגדות לשדה חדש
הדוחק, העומס ושאר הבעיות בשדה התעופה של ביירות, העלו מחדש את סוגיית הקמת שדה תעופה בינלאומי חדש במדינה. מדובר בפרויקט שנמצא על סדר היום הלבנוני שנים אך ללא התקדמות.

שדה התעופה המוצע אמור לקום במקום מסלול צבאי ליד העיירה קליעאת, בצפון לבנון, קרוב לגבול עם סוריה. זו הסיבה שהקמת שדה התעופה הזה דורשת תיאום טכני עם המשטר הסורי, כיוון שתנועת הטיסות צפויה לעבור במרחב האווירי הסורי. מבחינה כלכלית, טוענים מומחים כי הקמת השדה החדש תביא תועלת כלכלית ותיירותית ויסייע ליצור פיתוח כלכלי מאוזן בין האזורים השונים של המדינה ולא רק באזור ביירות. הפרויקט צפוי לספק גם למעלה מ 20,000 משרות עבור תושבי הצפון.

מה שעוצר את שדה התעופה החדש היא התנגדות חיזבאללה. הסיבה הראשית היא לכך שאזור קליעאת בצפון לבנון אינו נחשב למעוז של הארגון, אלא להיפך למעוז הסונים. חיזבאללה גם חושש שאם יקום שדה תעופה חדש, חברות זרות יעדיפו להעתיק את פעילותן מביירות לקליעאת בשל הקישור בין חיזבאללה לשדה התעופה בביירות והעובדה כי הוא ברשימת ארגוני הטרור הבינלאומיים של ארה"ב.

מעבר לכך, הפעלת שדה תעופה חדש בקליעאת תוביל בהכרח לפגיעה בהכנסותיהם של אנשי עסקים המקורבים לחיזבאללה ומשמשים כסות לפעילותו ולרווחים שהוא צובר מהפעילות בשדה התעופה של ביירות.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין

Plan to reopen Kleiat airport. Kabbani: Facilities need to be ...

 

כתיבת תגובה