שוחזרה דמותו של הצייר רפאל מתוך שרידים שהוצאו מהפנתיאון ברומא ב- 1833

רָפָאֵלו סאנציו (באיטלקית: Raffaello Sanzio; ‏ 6 באפריל 1483 – 6 באפריל 1520) או רָפָאֵל היה צייר ואדריכל איטלקי פלורנטיני, הנחשב למייצג המושלם של תקופת הרנסאנס בשיאו בציור. (ויקיפדיה)

500 שנה אחרי מותו של הצייר רפאל בגיל 37, הצליחו מדענים איטלקים לבנות דגם תלת ממד של ראשו של אחד המאסטרים הגדולים ביותר של האומנות בעידן הרנסנס, שעל אף גילו הצעיר הספיק ליצור מאות ציורים, כולל בארמון הוותיקן.

החוקרים מאוניברסיטת טור ורגאטה השתמשו בדגם גבס של הגולגולת של רפאל שנעשה לאחר ששרידים, שההערכה הייתה שהיו שייכים לצייר המפורסם, הוצאו מהפנתאון ברומא בשנת 1833. הם יצרו דגם תלת ממד באמצעות מחשב והשוו אותו לדיוקנאות העצמיים של רפאל והגיעו למסקנה שמדובר בדמיון חד משמעי.

הפנתאון (בלטיניתPantheum; בעברית נהוג השם היווני המקורי) הוא מבנה מתקופת רומא העתיקה הנמצא בעיר רומא שבאיטליה. מקור השם "פנתאון" במילה היוונית Πάνθεον, שפירושה "מקום סגידה לכל האלים". השימוש בשם בהקשר זה רווח בתקופה ההלניסטית שבה סגדו לכל האלים באופן קולקטיבי. מכאן שאוב ייעודו המשוער של המבנה, אם כי לא ידוע בדיוק לאיזו כת השתייך. (ויקיפדיה)

"המחקר הזה מספק בפעם הראשונה הוכחה ממשית לכך שהגולגולת שהוצאה מהפנתאון הייתה שייכת לרפאלו סנציו ובכך נפתחים הנתיבים למחקרים מולקולריים עתידיים שיאפשרו לאמת את זהותו", אמרה פרופ' אולגה ריקרדס, אחת החוקרות המובילות בעולם בתחום האנתרופולוגיה המולקולרית.

Raffaello Sanzio.jpg

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם

 

כתיבת תגובה