מאבקי כוח אדירים על השליטה במשאביה של סוריה

ביום חמישי הודיעה חברת התקשורת מדרום אפריקה MTN כי היא מעוניינת לצאת מהשוק הסורי. לחברה מאפריקה שלוחה בסוריה בשם MTN Syria שהיא אחת משתי המפעילות הסלולריות במדינה. החברה נימקה את היציאה מסוריה כחלק ממהלך כולל לצאת מהמזרח התיכון שלא הביא לה יותר מ-4% מהמחזור.

מאבק שליטה בשוק
אבל הסיפור כאן הרבה יותר גדול מסתם החלטה כלכלית ומגלם בתוכו את מאבקי הכוח האדירים המתרחשים על השליטה במשאביה של סוריה. כרגע נראה שהמרוויחה הגדולה היא רוסיה, שמצליחה להכות את איראן גם בשוק הסלולרי של סוריה.

והסיפור הוא כזה: מי שצפויה לקנות את החלק של MTN היא חברה בשם "טלה אינווסט" שכיום מחזיקה ב-25% מ-MTN Syria. הרבה פרטים לא ידועים על "טלה אינווסט" אך לפי רסיסי מידע החוטים מובילים לקרמלין. מי שעומד מאחורי החברה הזו הוא איל ההון אלישיר אוסמנוב מבעלי חברת "מגאפון" הרוסית ומקורבו של פוטין.

ההחלטה של MTN לצאת מסוריה נובעת מהלחץ הגדול שהופעל עליה בשבועות האחרונים מצד המשטר של אסד. החברה התבקשה לשלם לקופת המדינה "פיצוי" של עשרות מיליוני דולרים כמו שהתבקשה לעשות חברת "סיריאטל" המפעילה הסלולארית המובילה במדינה. סיריאטל הייתה בבעלות בן הדוד של אסד ראמי מחלוף, אך השניים הסתכסכו.

ציר אסמא – פוטין
מעניין לציין כי "טלה אינווסט" הודיעה על כוונתה עוד בחודש מאי לשלם למשטר את מה שידרוש. זמן קצר לאחר מכן מונתה לתפקיד מנכ"ל MTN סוריה, נסרין איבראהים, אשת עסקים סורית שמקורבת לאשתו של הנשיא הסורי, אסמא אלאסד.

בשורה התחתונה, רוסיה מצליחה להשיג דריסת רגל בשוק הסלולארי בסוריה על כל המשמעויות הכלכליות, העסקיות והמודיעיניות. זהו עוד צעד בדרך לסיכול ניסיונה של איראן לשכנע את המשטר להכניס מפעיל שלישי לשוק. לא פחות חשוב הוא שנראה כי עסקת MTN Syria מבססת את הקשר העסקי בין פוטין לבין המחנה של אסמא אסד בצמרת המשטר, המתנגד להגברת ההשפעה האיראנית.

קרדיט: ערוץ הטלגרם של המזרחן הד"ר דורון פסקין

קנס חסר תקדים לחברת סלולאר דרום אפריקנית בניגריה - אפריקה בלוג ...

 

כתיבת תגובה