נסיך הכתר הסעודי: חיסולים כדרך פעולה מועדפת לנהל ממלכה

תביעה שהוגשה לבית משפט בארה"ב נגד נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, מאשימה אותו כי הוא שלח יחידת חיסול על מנת להתנקש בחייו של סעד אל-ג'אברי, שהיה אחד מבכירי המודיעין בממלכה ונמצא כעת בגלות בקנדה, ימים ספורים אחרי רציחתו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י בטורקיה. חברי החוליה נלכדו בגבול והמזימה לא בוצעה.

ג'אברי (61) היה עוזרו הבכיר של שר הפנים, מוחמד בין נאייף, והוא היה מעורב בשיתופי הפעולה המודיעיניים עם מדינות המערב שהביאו לסיכולי פיגועים של אל-קאעידה. בשנת 2015, הדיח אותו בן סלמאן מתפקידו במשרד הפנים על רקע חילוקי דעות סביב המלחמה בתימן וטענותיו של בן סלמאן כי ג'אברי חותר תחתיו.

במאי 2017, נמלט ג'אברי לקנדה אחרי שחשד שבן סלמאן מתכוון לפעול נגד בן נאייף, ששימש נסיך הכתר, כפי שאכן התרחש חודש מאוחר יותר כאשר בנו של המלך הפך לאיש החזק של הממלכה. הרשויות בריאד טענו שג'אברי היה מעורב בשחיתות, אולם הניסיונות לדרוש את הסגרתו נדחו על הסף.

בתביעה שהוגשה לבית המשפט בוושינגטון הבירה בדרישה לפיצויים, ואשר משתרעת על פני 106 עמודים, טוען ג'אברי כי בשל ניסיונו הרב – 39 שנה – בממשלה הסעודית, הוא מכיר פרטים רבים על פעילותו של יורש העצר, כולל מעשי שחיתות והפעלת יחידת מתנקשים בשם "צוות טייגר" שלטענתו ביצעה גם את חיסולו של חשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול.

"מעט מאד מקומות מחזיקים במידע רגיש יותר ומשפיל על בן סלמאן מאשר המוח והזיכרון של ד"ר סעד – מלבד אולי ההקלטות שד"ר סעד עשה בציפייה למותו", כתב ג'אברי בתביעה, מתייחס לעצמו בגוף שלישי. "לכן הנאשם בן סלמאן רוצה שהוא ימות, ולכן הנאשם פעל להשיג את היעד הזה בשלוש השנים האחרונות".

המסמכים כוללים צילומים של תכתובות ווטסאפ לכאורה בין ג'אברי לבין בן סלמאן, שבו נסיך הכתר דורש ממנו לשוב לסעודיה ומאיים כי אם לא יעשה את זה, הוא "ישתמש בכל האמצעים הזמינים" כדי לפגוע בו. "אנחנו בהחלט נגיע אליך", מצוטט יורש העצר לכאורה.

בנוגע לניסיון החיסול לכאורה, נטען כי חברי החוליה, שאחד מהם החזיק בדרכון דיפלומטי, הגיעו לשדה התעופה בטורונטו באוקטובר 2018. הם עוררו חשד אחרי שטענו שאינם מכירים אחד את השני על אף שברשותו של אחד מהם התגלה צילום משותף, וסוכני שירות הגבולות הקנדי מנעו מהם את הכניסה. לטענת ג'אברי, המידע על מיקומו הועבר למתנקשים אחרי שאחד מעמיתיו התחזה למשקיע והגיע למשרד שלו בטורונטו.

עוד טוען ג'אברי כי נסיך הכתר הסעודי עדיין מבקש לחסל אותו והוא עשוי לשלוח מתנקשים נוספים דרך ארה"ב. הוא גם האשים כי המעצר של שני בניו וקרובי משפחה נוספים מוקדם יותר השנה נועד להפעיל עליו לחץ לשוב לארצו.

סעודיה קיבלה את 2019 עם התקציב הגדול בתולדותיה

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם

 

כתיבת תגובה