השבוע שבין ה-30.7.20 ל- 6.8.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- חג הקרבן צויין באיו"ש וברצועה באווירה חיובית יחסית, למרות משבר הקורונה, ומגבלות תנועה שהטילה הרש"פ, ותוך הכפלה במספר הבהמות שנשחטו ברצועה בהשוואה לשנה שעברה. העזתים ציינו את החג ב"מלחמות שוורים", ובריצה פראית של צעירים מכוסים בדם על פניהם.
*- קבלת פנים עזתית חגיגית למפקד החדש של אוגדת עזה, בדמות ירי רקטה לעוטף עזה. ישראל מגיבה בהפצצת עמדת חמא"ס ריקה. במקביל משחרר הג'יהאד האסלאמי כתבה לתקשורת אודות הצלחותיו בקרב המודיעין מול השב"כ.
*- הרש"פ מאריכה בחודש את מצב החירום בצל המשך התפשטות המגיפה במוקדים שונים, ובראשם הכפר עין יברוד, הסמוך לעפרה. עם זאת, מנהיגה הרש"פ מספר הקלות לעסקים, נוכח הלחץ הכלכלי הגובר.
*- המשך גילויי אנרכיה הן באיו"ש והן ברצועה, ובכלל זה קרבות חמולות מלוות בירי, ירי לעבר בתי עסק, ועוד. בסכסוך חמולות באלבירה נרצח אחיו של השר לעניינים אזרחיים ברש"פ.

ובהרחבה:

חג הקרבן צויין באיו"ש ובאזח"ע באווירה חיובית יחסית למרות הקורונה והמצוקות הכלכליות. עשרות אלפי פועלים ששהו קרוב לחודש בישראל חזרו לאיו"ש והזרימו לכלכלה המקומית לא מעט כסף, שנוסף למשכורות והקצבאות שחילקו הרש"פ, החמא"ס, אונר"א, ממשלת קטר (ברצועה) וארגוני סיוע שונים.
על רקע זה דווח על גידול ניכר בהיקף שחיטת בעלי חיים לחג ברצועת עזה השנה בהשוואה לאשתקד (36 אלף כבשים נשחטו השנה ברצועה, לעומת יותר מ-20 אלף אשתקד), ביטוי לשיפור שחל במצב הכלכלי ברצועה, בעקבות ההסדרה והרגיעה היחסית בשטח, הכסף הקטרי הרב שנכנס לאזור, ופעילות מעברי הרצועה המספקת לשלטון החמא"ס את הכסף המינימלי הדרוש להפעלת מערכות השלטון ברצועה.
למרות האמור, המצב הכלכלי ברצועה עודנו קשה מאוד, וביטוי לכך נראה השבוע בעוד שני מקרי התאבדות של צעירים מרפיח. חשוב לציין שהשיפור הכלכלי ברצועה אינו מחלחל לכל השטח, אלא מתרכז בעיקר בכיסי צמרת החמא"ס ונאמני הרש"פ המתחלקים ביניהם בשלל, בעוד הרוב הדומם שמח במידה והוא נכלל ברשימת מאה אלף מקבלי הקיצבה הקטרית בסך מאה דולר למשפחה.
בתוך כך, חילקו ארגוני הסיוע כמויות גדולות של בשר שהתקבל מתורמים שונים, כאר בחברון לבדה חולקו מנות בשר גדולות לכ- 10,000 משפחות נזקקות.
ובשולי הדברים, סרטון מזעזע של קבוצת צעירים מח'אן יונס שהשתוללו כשדם מרוח על פניהם ברחובות העיר, עורר סערה ציבורית. בני משפחתם (אלפרא), פרסמו גילוי דעת, בו טענו כי מדובר היה בביטוי של שמחה שחרגה מהטעם הטוב, אך לא מעבר לכך. הסרטון מופיע ברשתות החברתיות, כמו עוד סרטונים של צעירים עזתיים משולהבים רצים אחרי שוורים אומללים, המנסים להימלט מסכיני השוחטים, אך מטעמי גועל נפש נמנעתי מלהביאם והסתפקתי בסרטון המציג את שוק הבהמות העזתי ערב החג:

יצויין, כי להר הבית הגיעו לתפילת היום הראשון של החג קרוב ל- 30 אלף מתפללים (כעשירית מהמספר אשתקד). התפילה עברה ללא אירועים חריגים.
לאחר הפסקה קצרה, שוב נורתה השבוע רקטה מהרצועה לכיוון עוטף עזה. בחמא"ס מציינים שהירי היווה בבחינת מסר לכבוד החלפת מפקד אוגדת עזה, וכן למצרים על רקע מתיחות מול השלטונות המצרים במסוף רפיח. ישראל מצידה הסתפקה בהפצצת עמדה ריקה של החמא"ס ברפיח.

הנה התמונות:

וחוזר חלילהאו כמו שאומרים בייניש עתיק: رجعت حليمة الى لعادتها القديمة.הפלסטינים עושים קבלת פנים למפקד החדש של אוגדת עזה ויורים לכבודו רקטה לשדרות. ישראל שוב מפציצה עמדה ריקה וצלמי התקשורת בעזה שיודעים מראש מחכים ומצלמים. צריך ברנסה לכולם.

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום שני, 3 באוגוסט 2020

במקביל, משחרר הג'האד האסלאמי לפרסום ,באמצעות ערוץ הטלויזיה הלבנוני "אלמיאדין", המקורב לחזבאללה, כתבה תחת השם "בית העכביש" על מבצע מודיעיני מורכב, במסגרתו פעילי הארגון התחזו למגויסים ע"י השב"כ הישראלי, ובכך חשפו נקודות מפגש, שיטות פעולה והעבירו מידע מטעה לצורך סיכול פעילות האיסוף של השב"כ ברצועה. הכתבה הינה תעמולתית מובהקת, ומכילה נתונים שגם בעין לא מקצועית ניתן לראות שאינם מתחברים להיגיון, אך המטרה העיקרית בשידורה הינה מורלית והרתעתית, להוכיח יכולת מודיעינית מול הציבור.

הנה הסרט:

הקורונה ממשיכה להפיל חללים ברחבי איו"ש, וברש"פ מנסים לשטח את העקומה במדיניות של סגרים והגבלות ונתקלים בהתנגדות קשה. כך, הודיעו בעלי המסעדות בחברון, כי אם תימשך ההגבלה על פעילותם, יעבירו את המפתחות לרש"פ ויפטרו את כל העובדים. הרש"פ הכריזה על הארכת מצב החירום בחודש, תוך הקלות מסויימות על פעילות מסעדות וכד'. ברש"פ מעודדים מגידול במספר הנרפאים וירידה במספר הנדבקים, אך גורמים ברש"פ מייחסים ירידה זו לצמצום במספר הבדיקות. וצופים גידול חד במספר הנדבקים עקב הפרת הנהלים הנרחבת בימי החג.
בפועל, נרשמו השבוע קרוב ל- 10 נפטרים נוספים, ולא מעט חולים, חלק גדול מהם מהכפר עין יברוד הסמוך לעפרה, בו נתגלו השבוע 80 חולים, מה שהפך אותו לישוב הפלסטיני עם מספר החולים הגבוה ביותר לאלף נפש, והביא את רשת "אלג'זירה לשדר כתבה בנושא:

גורמים פלסטיניים מדווחים על לחץ בהנהגה הפלסטינית לחדש את פעילות התיאום וקבלת הכספים מישראל, כל עוד מהלך מימוש הריבונות אינו יוצא לפועל. בימים הקרובים צפויים מספר כינוסים של ההנהגה הפלסטינית, כשאת ההחלטה הסופית יקבל יו"ר הרש"פ, שהכריז שיסכים לחדש את התיאום אם ישראל תודיע על ביטול יוזמת "הריבונות".
יצויין, כי היוזמה לכנס משותף של פת"ח וחמא"ס נותרה בקיפאון, למרות חילופי ברכות לחג בין אבו מאזן לח'אלד משעל ואסמאעיל הניה.
בהקשר אחר: נמשכים גילויי אנרכיה לא מעטים. כך נרשמו הרוגים בקרבות חמולות בכפרים צפא שממערב לראמאללה ובית פוריכ שבאזור שכם. כן נהרג אחיו של חסין אלשיח', הממונה על העניינים האזרחיים ברש"פ, בעימות שהתגלע במהלך טקס "עטוה" (פיוס זמני), בין חמולות באלבירה. על פי הדיווחים רוצחו של אלשיח' הינו פעיל מנגנונים שרצח אותו בכוונה, כנקמה על חיסול מזכיר הפת"ח במחנה בלאטה בשבוע שעבר.
במחנה הפליטים עסכר שבשכם נפצעו 3 אנשים מירי במהלך סכסוך חמולות. בנוסף, חמושים ריססו ביריות חנות במרכז ג'נין לאור יום, ללא שאיש ניסה למנוע זאת ועזבו את המקום, כשאיש לא ניסה לרדוף אחריהם. כמו כן, התפתחה במהלך החג תגרה המונית בין צעירים שישבו בגן ציבורי.

הנה תמונות מתקרית הירי בג'נין:

ג'נין אתמול. מרססים חנות ביריות. ככה יעשה לאיש שמרגיז את החבר'ה

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום שני, 3 באוגוסט 2020

ובהקשר אחר, נמסר על מותה של צעירה מראמאללה כתוצאה ממכת חום, בעת ששהתה עם 4 גברים באזור עין פרת שבואדי קלט. הגברים נעצרו בחשד להתנהגות לא מוסרית, לאחר שהתברר שהם גם צרכו סמים קלים.
ובעזה נורה ונפצע בעל בית מרקחת בשכונת זיתון בעיר, לאחר שחמוש ממשפחת חילס ירה בו על רקע סכסוך אישי.

שבת שלום ובריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

 

כתיבת תגובה