ממשלת מצרים מקדמת תכניות לפיתוחו הכלכלי של חצי האי סיני

האם הפעם ממשלת מצרים תקדם ברצינות את התכניות לפיתוחו הכלכלי של חצי האי סיני? סוגיה ששוב עולה וצפה לסדר היום. כידוע, חצי האי סיני שב לכותרות בשבוע האחרון, וזאת בעקבות הרמת הראש המחודשת של פעילי דאעש בצפון חצי האי. במקרה או שלא במקרה הודיע השבוע משרד התכנון המצרי על הקצאת 7.7 מיליארד לירות (קרוב לחצי מיליארד דולר) לשיקום כפרים באזור צפון סיני. עיקר הסכום יוקצה להקמת תחנה להתפלת מים באלעריש בכושר של בין 100 אלף מ"ק ל-300 אלף מ"ק מי שתייה ביום. המים האלה יופנו לכפרים באזור אלעריש, שיח' זוויד ומרכז סיני. מספר לא מבוטל של כפרים בקרבת הגבול עם רצועת עזה נהרסו בשנים האחרונות על ידי הצבא המצרי ותושביהם נאלצו לעזוב את בתיהם במסגרת המאבק של הצבא המצרי בטרור האיסלאמיסטי.

38 שנים של תכניות על הנייר
למרות ההצהרה האחרונה, רבים במצרים מטילים ספק בביצועה של התכנית. 38 שנים אחרי שישראל החזירה למצרים את סיני, התכניות הגרנדיוזיות של המצרים לפיתוח סיני וליישובו נותרו בעיקר על הנייר. הנשיא מובארק אללה ירחמו אמנם הקים שני גופים שמטרתם לפתח את סיני, אבל הם לא עשו הרבה בשטח.

הנשיא הנוכחי עבד אלפתאח א-סיסי מנסה להביא רוחות של שינוי. מוקדם יותר השנה הוא הצהיר שמצרים השקיעה עד כה כ-40 מיליארד דולר בסיני בעוד שקצין צבאי בכיר ציין כי 25% מתקציבי הפיתוח המצריים הולכים לפיתוח חצי האי. אם תשאלו פעילים בולטים בסיני, המספרים הללו חסרי אחיזה במציאות ופיתוח לא ניכר בסיני בוודאי לא בחלק הבעייתי יותר מבחינה כלכלית ואיום הטרור – מחוז צפון סיני. באופן כללי קשה לקבל תמונה מדויקת על המצב בצפון סיני שכן משטרו של א-סיסי מטיל איפול תקשורתי מלא על הנעשה באזור זה כפי שראינו רק באחרונה עם כיבוש הכפרים על ידי דאעש באזור ביר אל עבד. כלי תקשורת עצמאיים מנועים מלפעול בצפון סיני ומרבית הדיווחים משם הם מטעם השלטון ולכן על הבעיות ניתן ללמוד רק מקטעי מידע ברשתות.

משטרו של א-סיסי טוען כי בשנים האחרונות הגדיל את התקציבים לפיתוח הכלכלי של צפון סיני, מתוך הבנה כי שיפור המצב הכלכלי, יצירת מקומות תעסוקה חדשים, שדרוג תשתיות והשקעה בחינוך יפחיתו את האבטלה ואת הנטייה של המקומיים להצטרף לג'יהאדיסטים. לפי התכניות העדכניות, מצרים מתכננת ליצור 1.2 מיליון משרות בחצי האי סיני עד שנת 2027, ולהגדיל פי 6 את האוכלוסייה ל- 3.4 מיליון, לעומת 560,000 כיום. מיליארדי דולרים אמורים לזרום לחולות של סיני. לפי התנהלות משטר א-סיסי, הפעם נראה כי זהו אינטרס מובהק שלו מאחר שמרבית הפרויקטים יועברו לביצוע הצבא על חשבון המגזר הפרטי. בכך מאמין א-סיסי הוא יחזק עוד יותר את נאמנות הממסד הצבאי לשלטונו, דבר שיבסס אותו עוד יותר נוכח האתגרים המורכבים בפניהם הוא ניצב.

כאמור, הקרדיט שניתן לממשלה בקהיר למימוש יעדים אלה הוא נמוך על סמך ניסיון העבר, אבל א-סיסי שהוכיח כי הוא יכול להוציא לפועל מגה פרויקטים מתכוון להפתיע. מעבר לכך, מי שרוצה לשמור על אופטימיות בנושא פיתוח סיני יכול לשאוב אותה מתכנית השלום של הנשיא טראמפ שמקצה לחצי האי 2 מיליארד דולר עבור פיתוח כלכלי ובעצם קושר את גורלו לזה של רצועת עזה. אשרי המאמין…

קרדיט: ערוץ הטלגרם של הד"ר דורון פסקין

כתיבת תגובה