המשפט על רצח חרירי: הכרעת דין על ארבעת החשודים מהחיזבאללה יהיה השבוע

אלו הם ארבעת החשודים מחיזבאללה נגדם הוגשו כתבי אישום בפרשת החיסול של ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק חרירי, (מלמעלה LR) מוסטפא אמין בדר א-דין, אסד חסן צבר, חוסין חסן יוניסי וסלים ג'מיל עיאש.

Four Hezbollah suspects indicted in the assassination case of former Lebanese prime minister Rafiq Hariri, (from top L-R) Mustafa Amine Badreddine, Assad Hassan Sabra, Hussein Hassan Oneissi and Salim Jamil Ayyash. AFP

בדר א-דין הצטרף לתנועת חיזבאללה שהוקמה על ידי משמרות המהפכה האיראנית לאחר פלישת ישראל ללבנון בשנת 1982.
הוא נכלא בכוויית בגלל התקפות על שגרירויות צרפת וארה"ב בשנת 1983.

שחרורו היה בין דרישותיהם של המיליציות השיעיות שחטפו שני מטוסים, לפני ששוחרר בזמן הכאוס שגרמה הפלישה של עיראק לכווית בשנת 1990.

סלים עיאש, 56, הואשם בהובלת הצוות שביצע את הפיגוע. מקום הימצאו, כמו שלושת האחרים הממתינים לפסק הדין, לא נודע.

האישומים נגד מר עייאש כוללים "ביצוע מעשה טרור", "רצח מכוון" של חרירי, "רצח מכוון של 21 אנשים נוספים", וניסיון להרוג 226 נוספים, על פי אתר STL.

במקרה אחר, בית הדין בשנת 2019 האשים אותו גם בטרור ורצח בשל שלושה פיגועים קטלניים נוספים על פוליטיקאים לבנונים בשנת 2004 וב -2005.

על פי החשד, חוסין יוניסי, 46 ואסד צבר, 43, שלחו לכאורה סרטון מזויף לערוץ החדשות A l Jazeera בטענה לאחריות מטעם קבוצה שאינה קיימת.

המחבל יוניסי וחברו צבר מואשמים כי הם "שותפים לעבירה  של ביצוע מעשה טרור", כמו גם שותפים ב- "רצח בכוונה תחילה " של חרירי, בנוסף להירצחם של 21 אנשים אחרים ובניסיון להרוג 226 איש נוספים.

בית המשפט הוציא בשנת 2018  נייר עמדה לאפשרות לזכות את המחבל יוניסי ואמר כי בעוד שחלק גדול מהראיות היו נסיבתיות, זה עדיין מספיק בתיאוריה כדי להביא להרשעתו.

חלק גדול מתיק התביעה הסתמך על איכוניי טלפון סלולארי המעידים והמפלילים לכאורה את החשודים שמבצעים מעקב אחר חרירי עד דקות לפני הפיצוץ.

הסנגור טען כי הראיות היו "תיאורטיות" וכי לנאשמים "אין שום מניע" לביצוע הפשע.
חסן מרחי, 54, מואשם במעורבות כללית בכל הסיפור. הוא מואשם באותם סעיפים ופשעים כמו המחבל יוניסי והמחבל צבר.

קרדיט: מאיר בר מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה