הגאווה של ארדואן מרסקת את המשק הטורקי

אתמול בבוקר שער הלירה הטורקית שומר על יציבות לאחר שערב לפני הגיע לשפל של שנתיים מול היורו (8.21 לירות ליורו). במהלך השנה האחרונה נחלשה הלירה בכ-22% לעומת המטבע האירופי דבר המעורר חשש לגבי יציבות המשק הטורקי בתקופה הקרובה. התחזקות היורו נובעת גם מהמגה תכנית שהכריז האיחוד להתמודדות עם השלכות נגיף קורונה. הלירה שמרה על יציבות מול הדולר במהלך החודש האחרון אך נחלשה גם מול המטבע הירוק השבוע.

כדי לבלום את הצניחה, במהלך השבוע האחרון, הזרים הבנק הטורקי כ-2 מיליארד דולר לשוק כדי לתמוך בלירה. ספק אם צעד זה יסייע נוכח החשש לגורל הכלכלה הטורקית. להיפך המדיניות של הבנק המרכזי ברוח "המפקד ארדואן" להזרים מיליארדים כדי לחזק מלאכותית את הלירה גורמת יותר נזק מתועלת. כלכלנים מזהירים כי הזרמת הדולרים תוביל להתדלדלות מהירה מידי של עתודות המט"ח של טורקיה, במקביל ללחצים אינפלציוניים.

The turkish economy is falling down Royalty Free Vector

יש לזכור כי הכנסותיה של טורקיה במגמת ירידה כואבת נוכח הירידה בתנועת התיירות והכנסות הייצוא בשל נגיף קורונה. ברקע הדברים מתיחות גוברת בין אנקרה למוסקבה על רקע המצב בלוב וקרע הולך ומתרחב עם האיחוד האירופי שלא מוסיפים לאמון הסוחרים בלירה הטורקית.

טורקיה יכולה בצעד אחד פשוט להתחיל להיחלץ ממשבר המטבע – העלאת ריבית. אבל ספק אם הדבר יקרה בגלל פוליטיקה או ליתר דיוק בגלל הגאווה של הסולטן. עוד בטרם קורונה קבע ארדואן כי מה שהוא רוצה זה כסף זול ולכן עודד הורדה של הריבית. ההיגיון הוא שהצריכה תוביל לצמיחה. אבל צעד זה היה נכון עד שקורונה נכנס לחיינו ולחיי הטורקים. ארדואן כנראה עוד לא הפנים את זה או שהוא עדיין סבור ששער נמוך של הלירה הוא פגיעה במנהיגותו. כל עוד אלה יהיו השיקולים של ארדואן ונגיף קורונה ימשיך לתעתע בכלכלת העולם, המשק הטורקי לא יידע יציבות.

קרדיט:ערוץ הטלגרם דורון פסקין

כתיבת תגובה