החל מאמץ רוסי בפועל להפחתת נוכחות איראן בדרום סוריה ומול גבול ישראל

נראה כי צמצום ההשפעה האיראנית באזורים בדרום סוריה נכנס למעשה לתוקף, כאשר מאות לוחמים סיימו בתחילת השבוע את הכשרתם הצבאית בשורות גייס 5, קואליציה של קבוצות חמושים המתנגדות לנשיא המשטר הסורי, בשאר אל-אסד, והנתמכת באותה עת על ידי רוסיה.

גורמים צבאיים מהעיר דרעא, השוכנת בדרום סוריה בגבול עם ירדן, אמרו כי "מיליציות בתוך גייס 5 הגדילו את מספר חבריהם, לאחר שמאות מתנגדי אסד הצטרפו אליהם לבקשת רוסיה."

"ארכיב" גבול ישראל-סוריה

על פי המקורות, הנוכחות האיראנית בדרעא ובכפרי האזור  ובאזור הכפרי של נפת קונייטרה הסורית החלה לרדת בגלל לחצים של המשטרה הרוסית והכוחות המקומיים התומכים בהם כנגד המיליציות המזוהות עם טהרן ונתמכות על ידה.

על פי המידע שהגיע לידי Al-Arabiya.net, "הלחצים כללו מאמצים למנוע מהקבוצות המגובות ע"י איראן להתייצב במקומות חדשים באזור ולהפריד את נקודות הפריסה שלהן זו מזו מבחינה גאוגרפית דרך הצבת מחסומים של גייס 5 ביניהם."

בנוסף ללחץ הרוסי על המיליציות האיראניות, קבוצות אלה ספגו תקיפות אוויריות כואבות על מפקדותיהם בדרעא ובאזורים סוריים אחרים בגבול עם עיראק. כתוצאה מכך, הם איבדו לפחות 60 מלוחמיהם בחודש אחד בלבד, על פי המצפה הסורי לזכויות אדם.

קאסים סולימאני

גורמים מקומיים מצידם אישרו ל- Al Arabiya.net כי ישראל לא תקבל את הנוכחות האיראנית על גבולותיה במתכונתה הנוכחית, לפיכך, "מוסקבה מנסה להגביל את השפעת טהראן והקבוצות בהן היא תומכת באזורים אלה כדי לא להפוך לזירת סכסוך ישראלית-איראנית ישירה, ומסיבה זו היא מאפשרת לאיראנים להמשיך ולהישאר באזורי הגבול עם עיראק בלבד. "

המקורות הוסיפו כי "הניסיונות הרוסיים להרחיק את איראן עלולים להימשך זמן רב, אך בסופו של דבר הם יובילו לסיום שהותם של המיליציות האיראניות בדרום סוריה ובקרבת גבול ישראל, וזה ברור כעת. קבוצות אלה החלו להיחלש מאז שאיבדו בתחילת השנה את קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראנים, שהיה מפקח על חלק מפעילות המיליציות באופן אישי. "

רשת אלערביה חשפה כי ישנם "דיונים רציניים ישראלים-רוסיים-אמריקאים על תפקיד המיליציות הללו וכיצד לסיים את פעילותן שם , במיוחד כאשר הם שולטים על עיירות וערים שלמות בגבול סוריה עם עיראק."

הרשת  הדגישה כי "התוכנית הרוסית כוללת הגבלת המיליציות האיראניות בכיסים קטנים במקום השליטה הנוכחית שלהם על מקומות אסטרטגיים."

בחודשים הקרובים צפוי תגבור נוסף של כוחות לגייס 5 על חשבון המיליציות האיראניות, כאשר מוסקבה תנסה למשוך יותר מתנגדים ולוחמים לשעבר לשורותיה, על פי אותם מקורות.

מוסקבה ממלאת בדרך כלל את תפקיד המתווך בין מפקדי גייס 5 לבין כוחות אסד, כאשר מעת לעת פרצים עימותים בין שתי הכוחות בעיר דרעא וסביבתה. נציגי רוסיה מקיימים גם פגישות באופן קבוע עם מפקדי הגייס.

האזורים שבהם נמצאים המיליציות הנתמכות על ידי טהרן בדרום סוריה היו  בעבר בשליטת האופוזיציה המזוינת, לפני שהשלימו עם ממשלת אסד לפני יותר משנתיים וחזרו לשליטת צבא סוריה  שוב.

 

כתיבת תגובה