המלצת צפייה: ״עיר של פחד – ניו יורק נגד המאפיה״ בנטפליקס

הסדרה התיעודית הקצרה (3 פרקים) מתארת כיצד רשויות אכיפת החוק בניו יורק הפילו את הבוסים של חמש משפחות הפשע של המאפיה האיטלקית ששלטו בעיר בשנות השמונים, כאשר הכלי המרכזי במלחמה נגדם היו ההאזנות שהותקנו למאפיונרים בבתיהם, במכוניות ובמקומות מפגש. ההקלטות מתפרסמות לראשונה ומספקות הצצה להתנהלות האמיתית של המאפיה שעד כה התרגלנו לראות בסרטים ובסדרות כמו ״הסופרנוס״.

הסדרה מביאה עדויות בגוף ראשון של סוכני הבולשת שהובילו את המאבק במאפיה, ובהם גם הסוכן שהיה אחראי על התקנת מכשירי הציתות שמתאר רגעים דרמטיים של ביצוע המשימה כשהבוסים המסוכנים ניצבים לו מעל הראש, תרתי משמע. מופיעים גם אנשי צוות התביעה בהובלתו של רודי ג׳וליאני, אז התובע הפדרלי של המחוז הדרומי של ניו יורק, שמתארים את הדרמה שליוותה את רגעי המשפט, כמו גם חברי מאפיה לשעבר שמציגים את הצד השני של המתרס.

כמה רגעים בולטים במיוחד, בשל הקשר שלהם לימים אלה. כאשר מדובר על השליטה של המאפיה בתעשיית הבטון בעיר בזמן תנופת הבנייה בעיר בתחילת שנות השמונים, מופיעה גם דמותו של דונלד טראמפ עם יותר מרמיזה לקשריו עם המאפיה בבניית מגדל טראמפ ופרויקטים נוספים על אף שאין התעמקות בסוגיה. טראמפ עצמו הודה בעבר שהייתה לו היכרות עם חלק מהבוסים של משפחות הפשע.

כאשר ג׳וליאני מופיע לראשונה בשלהי הפרק השני, הוא מספר שגדל בברוקלין וגם היה מתאגרף ברחובות ואז הוא תוהה ״האם יכולתי להיות מאפיונר?״ לפני שהוא חושב קצת ואז עונה ״כן״. אולם מבהיר שהייתה לו שנאה כלפי המאפיה מאחר שגם הסבים שלו היו קורבנות סחיטה, כמו אמריקאים-איטלקים רבים.

המאבק בפשיעה סייע לג׳וליאני להיבחר לראשות העיר ניו יורק, אולם כעת, כשהוא הפרקליט האישי של טראמפ, יש מי שתוהים אם בתפקידו הנוכחי הוא לא עבר את הקווים וכעת הוא בעצמו מגן על המאפיה בשל ההנהלות שמיוחסת לא פעם לנשיא (כמו טענתו של ג׳יימס קומי על שבועת הנאמנות).

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם

כתיבת תגובה