עיראק : החיים בזבל – תרתי משמע

הסרטון הזה של עיראקי מבוגר שאוכל מהזבל עורר סערה ברשתות החברתיות במדינה. חיצי הביקורת הופנו לממשלה שלטענת הגולשים מושחתת ואינה דואגת לאזרח הקטן למרות שמדובר במדינה עשירת נפט ומשאבים אחרים.

האקטיביסט עומראן אלחאלי, כתב מסר לראש הממשלה מוסטפא אל-כאט'מי: "לד"ר ולאדון ראש הממשלה מוסטפא אל-כאט'מי, אנא התבונן בעניים של העם העיראקי. הם ראויים לעזרה ומשכורת חודשית. בוידאו זה נראה אדם שאוכל מהשאריות ליד מכולת הזבל. שאלוהים יעזור לך לראות אותו ולעורר את מחשבותיך כלפיו. הלב שלי נשבר לראות מה העיראקי הזה אוכל. אתה תקוותנו"

בהקשר הרחב יותר, הסרטון הזה משקף את המצוקה הכלכלית הגוברת בעיראק, שהחריפה עם התפשטות נגיף קורונה. עוד בטרם החל הנגיף להכות מצבם הכלכלי של חלקים לא מבוטלים באוכלוסייה העיראקית היה בכי רע. זו הסיבה שבחודש אוקטובר 2019 פרץ גל מחאה נגד הממשלה, נגד השחיתות ותנאי מחיה הבלתי נסבלים. מאז התפשטות הנגיף זינק שיעור העניים במדינה מ-22% ל-34%, קרי אחד מכל שלושה עיראקים חי מתחת לקו העוני ואין פלא שהוא נאלץ לאכול מהזבל.

סיכויי ההצלחה של עיראק לצלוח בריאותית את המשבר נמוכים. במדינה עם קרוב ל-40 מיליון נפש יש רק 1.4 מיטות לכל 1000 תושבים ופחות מרופא אחד לכל 1000 תושבים. מספר מכונות ההנשמה כ-500 בלבד. מי שאמור להוביל את המאמץ כנגד הנגיף, קרי צוותי הרפואה, לא קיבלו משכורות במשך שבועות ואין להם את הציוד הנדרש. הממשלה העיראקית מתקשה לשלם את המשכורות לעובדיה נוכח קריסת הכנסותיה המבוססות על הנפט. לפי הערכות בכל חודש צריכה הממשלה בבגדאד כ-5 מיליארד דולר רק למשכורות. במצב הדברים הנוכחי, לעיראק לא תהיה ברירה אלא לקחת הלוואות כדי לשרוד. השאלה אם זה יספיק עבור כ-13 מיליון עניים עיראקים.

קרדיט: ערוץ הטלגרם של הד"ר דורון פסקין

כתיבת תגובה