מסעדות בזמן קורונה בממלכה הערבית הסעודית

הפגיעה במסעדות בזמן משבר קורונה אינה נחלתה של ישראל בלבד. אולי ניתן ללמוד מהדוגמה הסעודית כיצד אפשר להשאיר את הענף בחיים ומתפקד, גם בתקופה הזו. בסעודיה לא פורסמו נתונים לגבי היקף הפגיעה בענף המסעדות או מספר המסעדות שנסגרו.
יש לזכור כי המסעדות בסעודיה נסגרו לחודשיים למעט משלוחים ופתחו שעריהן מחדש ללקוחות בתחילת יוני. כבר כיום, מדווחות המסעדות הקטנות והבינוניות בממלכה כי הן מצליחות להגיע למחזור של 90% בהשוואה לתקופה של טרום קורונה. המסעדות הגדולות והקלאסיות הן הנפגעות העיקריות והן מתקשות להתאים עצמן למצב השתנה, כך לפי גורמים בממלכה.

החזרה לעסקים מצליחה הן בזכות צעדים בריאותיים שנועדו להחזיר את אמון הלקוחות תוך אכיפה קפדנית מצד בעלי המסעדות והשלטונות והן בזכות שינוי התפישה לדפוס הפעולה של הענף בעת הזו. משרד הפנים מטיל קנס של 1000 ריאל (כ-260 דולר) על כל הפרה של הנהלים, ובעלי המסעדות מיישרים קו. הקנס עולה ל-2600 במקרה של הפרת נוהל החיטוי באופן סדיר. השלטונות בסעודיה שילמו 60% מהשכר של הסעודים במגזר הפרטי, כולל עובדי המסעדות, במהלך תקופת הסגירה. בעלי המסעדות קיבלו לאורך תקופת הסגירה הקלות כולל ביטול מסים כמו מס הכנסה וכן ביטול מסים עירוניים.

בשנה שעברה שוק המסעדות הסעודי גלגל כ-20 מיליארד דולר. ככלל ענף המסעדות בסעודיה נמצא בתנופה בשנים האחרונות, עקב הגידול בביקוש, שינוי הרגלי הצריכה ושינויים חברתיים אותם הנהיג יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.

המסעדות הקטנות והבינוניות בסעודיה הצליחו להגדיל במהלך קורונה את נתח המשלוחים בעוד 15%, וכיום שיעור המשלוחים מסך כל מכירות המסעדות עומד על 55%. הגידול הזה הושג בין השאר באמצעות שינוי התפריטים, הצעת מנות להכנה פשוטה בבית, הגברת הפעילות אונליין ורעיונות יצירתיים כמו "מטבח וירטואלי". כאמור המסעדות הגדולות יותר מתקשות לבצע את השינוי הזהז. בכל מקרה, לפי הערכות בחודש שעבר כ-57% מהתשלומים למסעדות בסעודיה היו באמצעים אלקטרוניים לעומת 45% בתחילת השנה.

מאז נפתחו המסעדות לפני כחודש וחצי התגלו מספר מקרים של חשש להדבקות אנשי צוות במסעדות ברחבי הממלכה. במקרה כזה, המסעדה החשודה נסגרת למספר ימים עד הבירור האפידמיולוגי. יצוין כי במקביל להיתר להפעלת המסעדות מחדש אוסרת ערב הסעודית על כל פעילות שאינה עומדת בתנאי הריחוק החברתי של שני מטרים. זה אומר שמכוני היופי, מספרות, מועדוני ספורט, מתקני בידור ובתי קולנוע נותרו סגורים. כמו כן אין היתר להתקהלות של יותר מ-50 לכל סוגי הפעילות. בסעודיה התגלו עד כה כ-200 אלף מקרי קורונה ומספר המתים כ-2500.

 

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין

כתיבת תגובה