איך ארדואן מנסה לברוח מהצרות הכלכליות?

ההחלטה של הנשיא הטורקי ארדואן להפוך מחדש את מוזיאון איה סופיה למסגד מהווה יותר מכל איתות למצוקתו ההולכת וגוברת. ארדואן מאמין שהצעד הזה יחזק אותו בעיקר בקרב הבייס שלו ויעצור את הדימום ממנה סובלת מפלגתו. בחודשים האחרונים נרשם מעבר של אלפי חברים ממפלגתו של הנשיא – מפלגת הצדק והפיתוח – לשתי מפלגות חדשות שהוקמו על ידי בעלי בריתו של הסולטן בעבר והיום יריביו סגן ראש הממשלה לשעבר עלי בבג'אן ושר החוץ הטורקי לשעבר אהמט דבוטואולו. ייתכן שארדואן זקוק לדחיפה הזו בפופולאריות אם הוא מפנטז על עריכת בחירות מוקדמות לפרלמנט כדי לזכות ברוב מחדש.

אבל מסתבר שרוב הציבור הטורקי לא קונה את הסחורה של ארדואן. סקר שנעשה בחודש שעבר מגלה כי 55% סבורים כי הפיכת המוזיאון למסגד מחדש נועדה להסיט את הדיון ממה שבאמת מעניין את הטורקים בימים אלה – המצב הכלכלי הקשה. זו הסיבה שרוב מוחלט מקרב הטורקים (77%) סבור שתהיה זה טעות להקדים את הבחירות במצב הנוכחי.

סוכנות הדירוג פיטש צופה כי המשק הטורקי יצמח שלילית ב-4%, צפי חמור יותר ממה שפרסמה לפני מספר חודשים. הירידה מיוחסת בין השאר לסגירת ענף התיירות שגלגל בשנה שעבר בטורקיה כ-34.5 מיליארד דולר. הצעד של איה סופיה בוודאי לא יסייע לטורקיה לעודד תיירים מערביים לחזור ולבקר בה לאחר שהאתר הזה משך בשנה שעברה כ-4 מיליון תיירים.

מגפת קורונה יצרה לחץ גדול על שוק העבודה הטורקי. לפי נתונים רשמיים שיעור האבטלה עומד על קרוב ל-13%. הנתון הזה לא מספר את כל הסיפור שכן הממשלה אסרה בחוק לפטר עובדים בתקופת המגפה. עוד צרה עמה נאלצת הממשלה להתמודד היא האינפלציה הגבוהה שבחודש שעבר עלתה ל-12.62% לעומת 11.39% בסוף מאי. כדי לדכא את האינפלציה טורקיה זקוקה לריבית גבוהה אך בשנה האחרונה המגמה של הבנק המרכזי בלחץ הממשלה היא הפוכה – הורדה מהירה של הריבית. לפיכך, אם לא תהיינה הפתעות גדולות, הלירה הטורקית שוב תעמוד בפני לחצים כבדים כבר בשבועות הקרובים. תזכורת: מאז תחילת השנה איבד המטבע הטורקי למעלה מ-15%, מה שמשפיע על כיסו של כל טורקי. חדשות לא טובות במיוחד לסולטן.

איה סופיה – קרוב ל-4 מיליון תיירים בשנה שעברה. הפיכה למסגד – מסר שלילי לתיירים הפוטנציאלים:

קרדיט : ערוץ הטלגרם של הד"ר דורון פסקין

כתיבת תגובה