המירוץ העולמי אחרי חיסון לווירוס הקורונה- מהנעשה מאחורי הקלעים

העליות אתמול במדדים המובילים בארה״ב באו על רקע ההערכות כי פיתוח חיסון לנגיף הקורונה קרוב יותר מכפי שהעריכו בשוק, הנה כמה הבטחות ששווה לעקוב אחריהן:

*- מניות ענקית התרופות פייזר קפצו ביום שני ב 5.6% אחרי שזו קיבלה אישור הליך מהיר מה-FDA עבור שני חיסונים ניסיוניים. השוק הגיב מיד ונתן נשימת רווחה מסויימת עבור מחזיקי המניה שראו אותה במצב לא טוב- מצב שנבע מהחשש שההשעיה של טיפולים מניעתיים (מבחירה), הקרנות ופרוצדורות רפואיות נוספות שאינן קשורות בקורונה יעכבו ביקוש למוצרי החברה – ניתן לראות כאן דוגמא לחברה שמצד אחד נפגעת ומצד שני מחזיקה בפוטנציאל רווח אדיר כמפתח להתמודדות עם הקורונה.
החיסון של פייזר מבוסס על טכנולוגיה שמזוהה בעיקר עם היריבה מודרנה (MRNA).

גרף: תשואת מניית פייזר למול מודרנה מתחילת שנה, (Yahoo Finance)

 

*- חברת התרופות מודרנה היא השניה במירוץ, כשהמניה יותר משילשה את עצמה מתחילת השנה על רקע התקווה לחיסון מכיוונה בנוסף להערכות סופר אופיטימיות מצד אנליסטים; הערכות אלו באו למימוש ביום שלישי האחרון כשהחברה עמדה בשלב ניסוי ראשון בהצלחה. למרות הצלחה זו יש גם את אלה האומרים שקשה להיות אופטימיים לגבי חברה צעירה עם למעשה אף מוצר מאושר בשוק – הסיכון עם מניה שכל הפוטנציאל בא למעשה תלוי במוצר אחד הוא גבוה בניגוד לפייזר.
בינתיים החברה עומדת להיכנס לנאסד״ק בחודש הקרוב מה שלוודאי יגרור ביקושי יתר.
מודרנה הצליחה להגיע לממצאים שמצביעים על כך שנסיניים שקבלו שתי מנות של החיסון פתחו נוגדנים חזקים יותר מאלו שהחלימו מקורונה ואף תגובות הלוואי לא היו חריגות.
בנוסף לכך יש לציין שהממשלה הפדרלית תומכת בחברה בחצי מיליארד דולר – ממצאים אלו תומכים בנקודת מפנה חיובית עבור החברה ונראה שאין דבר שימנע ממנה להגיע לשלב 2 ו 3.
מהחברה נמסר שמ-2021 תהיה בעלת יכולת לייצר בין 500 – 1000 מיליון מנות.

*- בינתיים חברות תרופות נוספות מנסות למצוא פתרונות בדמות טיפולים אפקטיביים יותר כגון eli lilly שהעלתה על רקע הודעה שהזריקה את טיפול נוגדני הקורונה שלהם ל 40 מטופלים.
מומנטום חיובי מסוג זה בא על רקע שוק דובי לא פשוט והתפרצויות קורונה מסיביות – חברות מעין אלו מספקות תקווה מסוימת לאחר כל פיסת מידע שיוצאת מהמעבדה, ונראה שהדרך עדיין ארוכה ולא יציבה-

יש למעלה מ 100 יצרנים שעובדים על חיסון וכ-17 כבר בתהליכי ניסיון על נסיינים אנושיים.

ממצאים חדשים מצביעים על כך שהמערכת החיסונית של הגוף (אצל מי שנדבק והחלים) אינה מגנה באופן אפקטיבי ולאורך זמן כך שגלים עתידיים עלולים לגרום להתפרצויות בכל מקרה. מצב זה יוצר אתגר עבור מפתחי החיסונים. באשר לכך האמון (וההשענות) המוגזמים בחיסון עתידי אינם חכמים. יצרני התרופות יצטרכו להמציא חיסון שיעיל לאורך זמן או שנצטרך לקבל אותו לעתים תכופות- לספק לעולם שלם חיסון אחד זה דבר אחד; לספק לו שניים ויותר זה כבר אתגר גדול. כרגע הממצאים שכבר יש אינם עומדים במבחן הזמן כי פשוט הבדיקות מתקיימות בקושי חצי שנה ויש לבחון תגובות לאורך זמן ממושך יותר. יש לזכור שהגנת הגוף הטבעית לאחר החלמה יכולה להיות שונה מהותית מהגנה של גוף שקיבל את החיסון.

בכל אופן, מורגש סוג של הייפ כשיוצאות חדשות רפואיות חיוביות הקשורות לקורונה. השוק רוצה לשמוע דברים טובים בימים אלה. בענייני השקעה, יש להבין את הסיכון הכרוך בהשקעה בחברת תרופות/ביוטק עם חשיפה לקורונה כיוון שזו יכולה להיות חיובית/שלילת/שניהם יחד.

קרדיט: ערוץ הטלגרם הראל פיננסים

כתיבת תגובה