נראה כי גם באירלנד ממשלת הרוטציה חורקת

ממשלת הרוטציה של אירלנד מכהנת רק 18 יום וכבר רושמת חריקות, אם כי שם הבלגן אינו בין השותפות הקואליציוניות: ראש הממשלה, מנהיג פיאנה פויל מייקל מרטין, פיטר אמש את שר החקלאות, חבר מפלגתו בארי קוואן, אחרי שבימים האחרונים התחוללה סערה בעקבות החשיפה שקוואן נתפס נוהג תחת השפעת אלכוהול לפני ארבע שנים.

ב-3 ביולי, שישה ימים אחרי השבעת הממשלה החדשה, חשף האינדינפנדנט האירי שקוואן, אחיו הצעיר של ראש הממשלה לשעבר בריאן קוואן, נתפס נוהג תחת השפעת אלכוהול בספטמבר 2016. הוא קיבל קנס של 200 אירו ורישיונו נשלל לשלושה חודשים.

ראש הממשלה מרטין אמר כי הוא "מאוכזב" לגלות על המקרה, אולם טען שקוואן הביע בפניו חרטה "אמיתית". בריאיון לטלוויזיה, אמר קוואן כי "זו הייתה טעות מטופשת ואיומה מצדי" והודה שהיה צריך לעדכן את מרטין על כך לפני שהצטרף לממשלה. הוא הביע את צערו על האירוע גם במהלך ישיבה של הפרלמנט ואמר כי הוא מקווה שהפרשה גם "תאיר את הסכנות ואת ההשלכות של נהיגה בשכרות".

אולם ביום ראשון האחרון התרחשה תפנית נוספת כאשר הסאנדיי טיימס האירי דיווח כי בדוח המשטרתי נכתב שקוואן ניסה לבצע פניית פרסה ולהתרחק מהמחסום לפני שנעצר לבדיקה. קוואן הכחיש זאת בתוקף והאשים כי במשטרה הכניסו לכאורה מידע מוטעה לתוך הדוח ואף הדליפו אותו לתקשורת. "חשיפת המידע הזה, תוך הפרה בוטה של החוק הפלילי ושל זכויותיי תחת חוק הגנת המידע, הוא ניסיון מביש לגרום לי לפגיעה אישית ופוליטית מקסימלית", התריס.

במשטרה הודיעו כי הם יחקרו את הטענות של קוואן, כאשר השותפים לקואליציה – מנהיג פינה גייל, סגן ראש הממשלה ליאו ורדקר, ומנהיג הירוקים, שר התחבורה אימון ריאן – והשין פיין באופוזיציה דרשו לקבל הסברים מדוע יש הבדלי גרסאות בין המשטרה לבין קוואן.

אתמול בצהריים, אחרי שמרטין שוחח עם קוואן וקיבל ממנו עותק של הדוח המשטרתי השנוי במחלוקת, הוא התייצב בפני חברי הפרלמנט ואמר כי "ראיתי את המסמך בעצמי והוא לא כפי שתואר" והדגיש ששר החקלאות "הכחיש באופן מובהק וברור טענות כלשהן שהוא ניסה להתחמק מהמחסום".

אולם שעות ספורות מאוחר יותר, שב מרטין לאולם הפרלמנט והכריז שקוואן פוטר מתפקידו. לדבריו, הוא ביקש מקוואן להתייחס בפומבי לשאלות חדשות שעלו לגבי הלילה שבו עוכב במחסום, אולם קוואן הבהיר שאינו מוכן להתייחס לכך יותר וגם סירב להגיש את התפטרותו. "ההחלטה הזו יצרה מצב שבו ספקות לגיטימיים ושאלות נוספות הועלו והעמיתים בממשלה מצפים לקבל תשובה. זה בלתי נסבל", הדגיש. גם שני מנהיגי המפלגות השותפות תמכו בהדחה.

קוואן מסר בתגובה כי הוא "מופתע ומאוכזב" מכך שפוטר בשיחת טלפון וציין כי הוא מסר לראש הממשלה את כל הפרטים, כולל "מידע מסווג" על חילופי הדברים שלו עם השוטרים. "לפני עשרה ימים וגם היום אחר הצהריים, ראש הממשלה האמין שהכישלון שלי ב-2016 לא מצדיק את הדחתי מהתפקיד, אבל כעת נראה שהוא שינה את דעתו בהתבסס על המסמך שנתתי לו הבוקר", אמר קוואן, והוסיף כי הפיטורים "ערערו את זכותי להליך הוגן".

היום, שלח קוואן מכתב לחברי המפלגה במחוז הבחירה שלו ולא הסתיר את מורת רוחו. "פיאנה פויל גדולה יותר ממני, היא בוודאי גדולה יותר מאשר מייקל מרטין", אמר. "התנצלתי על מעשיי. עשיתי טעות מטופשת, אבל לא עשיתי את מה שמאשימים אותי שעשיתי".

ההדחה המשיכה להסעיר גם היום את חברי הפרלמנט בדבלין. "רבים גירדו בראשם לגבי הסיבה לשינוי בין שתיים בצהריים לתשע בערב אתמול. ראש הממשלה נע מהר מאד מתמיכה מלאה באיש שלו להדחתו", אמרה מנהיגת השין פיין, מרי לו מקדונלד.

חברת הפרלמנט העצמאית, קתרין קונולי, האשימה את מרטין בניהול כושל של הפרשה והדגישה כי "אף אחד באופוזיציה לא דרש לקבל ראש על צלחת. לא דרשנו הדחת שר. רק רצינו פתיחות ודין וחשבון".

My First Trip to Ireland: Travel Film - YouTube

קרדיט:ערוץ הטלגרם מבט עולמי

כתיבת תגובה