דרישה בירדן לביטול הסכם הגז עם ישראל כחלק מהתגובה נגד הסיפוח המתוכנן

בירדן יש מי שמנסה להחיות את המסע התקשורתי בעיקר לביטול הסכם הגז עם ישראל. במהלך סוף השבוע נערכו כמה עצרות קטנות היקף כנגד תכנית הסיפוח ובמהלכה נשמעו קריאות לממשלה לבטל את הסכם הגז עם ישראל כחלק מהתגובה הירדנית.

מוסא הנטש חבר פרלמנט איסלאמיסט שנחשב לאחד ממנהיגי היוזמה לביטול ההסכם הצהיר כי הקריאה המחודשת לביטול ההסכם היא חלק מהסנטימנט הציבורי השולל נורמליזציה עם ישראל. לדבריו, תכנית הסיפוח מהווה הזדמנות פז עבור השלטון הירדני להיפטר מההסכם. במקביל הודיע הארגון המרכזי המתנגד להסכם "המסע הלאומי הירדני להפלת הסכם הגז עם האויב הציוני" כי יערוך מחר מסיבת עיתונאים כדי לחשוף את צעדיו הבאים. קולו של ארגון זה הנתמך על ידי האיסלאמיסטים וגופי שמאל לא נשמע בחודשים האחרונים מאז ניהלה ירדן מערכה נגד נגיף קורונה.

חידוש הפעילות לפחות ברמה התקשורתית נגד הגז הישראלי מגיע ימים ספורים לאחר ששרת האנרגיה האלה זואתי חשפה תכנית אסטרטגית למגזר האנרגיה הירדני. בבסיסה הסתמכות על מקורות אנרגיה מקומיים וצמצום ייבוא. בין השאר ציינה זואתי כי עד שנת 2030 ייחפרו בשדה הגז רישה במזרח הממלכה כ-30 בארות גז בתקווה שיימצאו כמויות מסחריות. כמו כן היא הביעה תקווה להגברת תפוקת הנפט באמצעות פצלי שמן.

יצוין כי למרות החלטות בפרלמנט בשנים האחרונות לבטל את הסכם הגז עם ישראל ועשרות רבות של פעולות מחאה, אספקת הגז הישראלי החלה בינואר האחרון. החשש הירדני הוא שביטול ההסכם יגרור תשלום קהס של כ-1.5 מיליארד דולר וכן ירע את היחסים עם ארה"ב לאור מעורבותה של נובל אנרג'י בהסכם. זו הסיבה שגם הפעם סיכויי הביטול נמוכים. עם זאת, בשנים האחרונות נשמעו בירדן וןמחוצה לה טענות כי המחאה "העממית" נגד ההסכם היא בהכוונת הממשלה כעוד אמצעי לחץ על ישראל. לאור העיתוי הנוכחי הקשור בתכנית הסיפוח אין לשלול אפשרות זו שהממשלה בעמאן תאפשר מחאה מדודה ומחודשת נגד הסכם הגז כדי להעביר מסר "מלחיץ" נוסף לירושלים בעוד הגז ממשיך לזרום.

Jordan Israel Relations High Resolution Stock Photography and ...

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין

כתיבת תגובה