השבוע שבין ה-19.6.20 ל- 25.6.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- הרש"פ ממשיכה במאבק נגד החלת הריבונות הישראלית באיו"ש, ויזמה עצרת המונים ביריחו. ברחוב הפלסטיני לא מזהים התלהבות להשתתף במאבק, מה שמאלץ את הרש"פ לנקוט בצעדי יאוש, כמו אי תשלום משכורות לעובדים ואיום בפירוק ה"רשות". כן נוקטת הרש"פ במדיניות של קביעת עובדות בשטח, דוגמת בניה בשטחי C, ומעצר חשוד בסחר קרקעות שנמלט לישראל.

*- הקורונה מתפשטת באיו"ש בהיקף נרחב, בדגש על מחוזות שם וחברון בהם הוטל סגר. הרש"פ אוסרת קיום חתונות ובתי אבל, ותפילות במסגדים ביום שישי הקרוב.

*- שורה של גילויי אנרכיה באיו"ש, ובכלל זה רצח אישה בכפר בדו שבעוטף ירושלים, הצתת רכבים וירי בסכסוך חמולות בחברון ועוד. תושב העיירה
אלעיזריה נורה למוות במהלך עימות עם אנשי המשטרה הפלסטינית. ברצועה מנגד אוכפת החמא"ס את החוק ביד ברזל, ובעת הריסת מבנים במחנה הפליטים בריג', היכו אנשיה אם של כמה מהאסירים הבולטים. בחמא"ס לא היססו לעצור עיתונאי שדיווח על האירוע, ועשרות פעילי פת"ח מהרצועה שניסו ליזום אירועים לציון יום השנה להשתלטות החמא"ס על הרצועה.

ובהרחבה:

וגם השבוע עומדת סוגיית הריבונות במוקד סדר היום ברחוב הפלסטיני, כאשר הרש"פ מבקשת לעורר את דעת הקהל הבינלאומית נגד המהלך באמצעי הפחדה, ובין היתר יזמה הנהגת הפת"ח עצרת מחאה ביריחו, שאת האחריות לקיומה קיבל עליו ג'בריל רג'וב, חבר הנהגת הארגון. יריחו לא נבחרה במקרה, אלא מתוקף היותה "בירת בקעת הירדן", שבמרכז תכנית הריבונות. הרש"פ גייסה לטובת העצרת אלפים מעובדי המנגנון הציבורי שהגיעו בהסעות מאורגנות, ואע"פ כן ניתן לראות כמה דלה הייתה ההיענות לקריאה זו, ביטוי לחוסר האמון הכללי במאבק הרש"פ בתכנית, הגם שדובריה התהדרו באלפים שכן נטלו חלק באירוע זה,ובעימותים שהתפתחו בהמשך היום מול כוחות צה"ל בכניסה ליריחו, ובמחסום חמרא.

לצד זאת נמשכת מגמת העליה בטרור העממי דוגמת הפרות סדר ועימותים עם כוחותינו, בעיקר בפעילות צה"ל בלב הערים והכפרים, כמו לדוגמא בעת אבטחת כניסת מתפללים יהודיים לקבר יוסף. כן בלט ניסיון לפיגוע דריסה במחסום הקונטיינר, באזור נחל קידרון, בו נפצעה חיילת, והמחבל נהרג. בנוסף נרשמו לפחות שני מקרים בהם ירו כוחותינו, ופצעו משליכי בקבוקי תבערה בגזרת ראמאללה.

ברקע לדברים: הזהיר חסין אלשיח', הממונה על התיאום האזרחי ברש"פ, כי מימוש תכנית הריבונות יביא לפירוק הרש"פ והעברת האחריות לניהול האזור לידי ישראל באופן מלא, על כל המשתמע מכך. דבריו אלו לא מעוררים אמון,ואנשי החמא"ס מפרסמים טענות של בכיר במודכ"ל, לפיהן אלשיח' ועמו מאג'ד פרג', מפקד המודכ"ל הינם שותפים מלאים של ישראל בהעברת ויישום תכנית הריבונות.

ברקע פרסמה מועצת חכמי הדת הפלסטינית, המזוהה עם החמא"ס בראשות השיח' מרואן אבו ראס, גילוי דעת הקורא להתנגדות בכל האמצעים לתכנית הסיפוח,שמטרתה, לטענת גוף זה, הינה להשתלט גם על מסגד אלאקצא". עוד מודגש בהודעה, שפלסטין כולה מן הירדן ועד הים, שייכת לפלסטינים ואין לישראל כל זכות בה.

לצד זאת, ממשיכה הרש"פ לממן עשרות פרוייקטים בשטחי C, ללא תיאום, ללא אישור וכמעט ללא ניסיון ישראלי למנוע זאת. הרש"פ גם קובעת עובדות באופן אחר, כאשר השבוע עצרו אנשיה תושב אזור שכם שנמלט לישראל, לאחר שנגזרו עליו עשר שנות מאסר, בשל מעורבותו במכירת קרקעות ליהודים.

ומכאן לקורונה, שהתפרצה השבוע באיו"ש בהיקף נרחב, עם למעלה ממאה חולים מזוהים בכל יום, בעיקר באזורי חברון (בראש וראשונה הכפר תפוח שבו קרוב ל-200 חולי קורונה) ושכם, אך גם בשאר הגזרות. על רקע זה הוכרז מצב חירום וסגר בגזרות שכם וחברון, ובשאר המקומות נאסרו קיום חתונות ופתיחת בתי אבלים. כן הוגברה האכיפה במה שנוגע ללבישת מסיכות, ונאסר קיום תפילות יום שישי בכל איו"ש לפחות ביום שישי הקרוב.

יצויין, כי מזה תקופה, ברור היה שההתפרצות עתידה להגיע בשל ריבוי החתונות רבות המשתתפים שהתנהלו ללא כל אמצעי זהירות, ובהקשר זה דווח על חתונה בכפר מרדה שבגזרת סלפית, שלאחר זמן התברר שהחתן היה חולה בקורונה,ובבדיקות נמצא, כי 3 ממשתתפי החתונה נדבקו גם הם. גם בשכונת אלטירה בראמאללה דווח על הידבקות חלק מהמשתתפים בחתונה.

בעקבות ההתפרצות, הכריז מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ על איסור יציאת פועלים לעבודה בישראל ובהתיישבות, והפך למושא ללעג, שכן הרש"פ אפילו לא ניסתה לאכוף זאת, בידיעה ברורה שהיא תקומם עליה את האוכלוסייה, שמוכנה לכל דבר חוץ מפגיעה בפרנסה.

בניגוד לאיו"ש, ברצועה הסגורה לא דווח על חולים פרט למי שמצויים במתקני ההסגר, ולכן נמשכת המדיניות המקלה, והשבוע אושרה פתיחת השווקים העממיים,המתקיימים מדי שבוע, בכל יום במקום אחר.

ובחזרה לאיו"ש: גילויי אנרכיה ואלימות נמשכים במלוא העוז והרש"פ מוצאת עצמה חסרת אונים. בחתונה בראמאללה נתפס רובה צלפים, לאחר שבוצע ממנו ירי באוויר, ומושל שכם, איבראהים רמדאן הכריז שמעתה יאכפו המנגנונים את האיסור על ירי בחתונות ברצינות (ומשמע שעד כה הם לא עשו זאת).

בעיירה אלעיזריה, שבגזרת עוטף ירושלים נורה למוות תושב מקומי ו- 3 נוספים נפצעו לאחר עימותים שפרצו במהלך ניסיון של העירייה להרוס בניה לא חוקית בסיוע המנגנונים. בעקבות האירוע התפרעו חברי ההרוג בבניין העירייה וגרמו הרס במקום.

בג'נין, רצח תושב חברון תושב מאור בית לחם בירי ודקירה, ובחברון: רימון יד הושלך לעבר ביתו של עזיז דויכ, יו"ר הפרלמנט הפלסטיני מטעם החמא"ס. לא ברור אם על רקע מאבקים בין ארגוניים או חמולתיים. בנוסף, התנהל בדרום העיר סכסוך חמולות רב משתתפים שכלל ירי והצתת רכבים. כפי שניתן לראות בסרטון:

חברון: כשיש מריבה עם השכן,שורפים לו את האוטו.

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום שני, 22 ביוני 2020

סכסוך חמולות קשה היה גם בכפר בדו שבגזרת עוטף ירושלים במהלכו נדרסה אישה למוות ו- 3 נפצעו מירי. ואילו בכפר בדיא שבגזרת קלקיליה בוצע שוד של חנות תכשיטים, שוד שצולם במצלמות האבטחה כנראה בסרטון:

שוד מזויין לעיני המצלמות בחנות תכשיטים בכפר בדיא שבשומרון . מרתק

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום שני, 22 ביוני 2020

בתוך כך, תושבת טול כרם שפכה על עצמה בנזין ואיימה להצית את עצמה בעקבות מעצר בנה, בלא שנמסרו לה פרטים על מקום מעצרו. תושבים במקום מנעו ממנה לממש את איומה, הרגיעו אותה, ובסופו של דבר היא אף זכתה לבקר את בנה  במעצר.

גם בעזה ישנה פשיעה לא מבוטלת והשבוע דווח על איתור גופת ישישה שהושלכה מרכב, כשהיא בתוך שק שחור, באזור ח'אן יונס. ולמרות זאת, מנגנוני החמא"ס ברצועה אוכפים את החוק ביד רמה. השבוע, הם פעלו נגד בניה לא חוקית במחנה הפליטים בריג' ומצאו עצמם בעימות קשה עם התושבים שהתנגדו להם. בין אלה היתה "אום ג'בר וישאח", אמם של כמה מבכירי החזית העממית המוחזקים בכלא,שהוכתה קשות. תקרית זו, הסבה לחמא"ס מבוכה רבה, אנשיה ניסו להכחיש שתקפו את ה"גברת", ולאחר מכן נאלצו להביע צער.

לצד זאת, דווח, כי מנגנוני החמא"ס עצרו לאחרונה מספר עיתונאים דבר שנתקל בביקורת מצד איגוד העיתונאים הפלסטיני. אחרון העצורים היה מחמד אללוח מנציראת, כתב רדיו ,אלשעב", של החזית העממית, וזאת בעקבות סיקור התקרית במחנה הפליטים בריג'.

בנוסף, עצרו אנשי החמא"ס כמה עשרות פעילי פת"ח שניסו לארגן אירועים לציון יום השנה להשתלטות החמא"ס על הרצועה ב- 14 יוני.

במישור הכלכלי: הרש"פ ממשיכה לעכב את תשלום המשכורות לעובדיה בנימוק שאין לה כסף לכך, נוכח הסירוב לקבל מישראל את כספי המסים. דובר ממשלת הרש"פ שנשאל על כך הביע צער וטען שאין לו מושג מתי תשולמנה המשכורות.

וברצועה, נכנס הכסף הקטרי, לאחר עיכוב של קרוב לחודש. מחמד עמאדי, נציג קטר לרש"פ הכריז שהכסף יחולק במהלך השבוע הבא. גורמים פלסטינים העריכו שממשלת קטר עיכבה את העברת הכסף בשל חשש מתביעות בארה"ב נוכח תמיכתה בטרור, או מפני האשמות לפיהן הכנסת הכסף נועדה להרגיע את השטח לקראת החלת הריבונות הישראלית באיו"ש. לעומת זאת הודיעה קטר על כוונתה לתמוך בתקציב אונר"א בסכום של 1.5 מליון דולר. כן, הודיעה מחלקת הפליטים של אש"ף על פתיחת מבצע התרמה דיגיטלי לתמיכה באונר"א.

ואם באונר"א עסקינן, הארגון מדווח על מצוקה כלכלית מחמירה, אך למרות זאת,אנשיו מקיימים ראיונות לקליטת עובדי הוראה חדשים בשנת הלימודים הבאה.
מנגד, הפסיק הארגון לממן תשלום שכר דירה לכ- 300 משפחות של פליטים פלסטינים וסורים שברחו מסוריה בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה והשתקעו ברצועת עזה, מה שגרר קיום הפגנה של בני משפחות אלו, כפי שניתן לראות בסרטון:

סוריה בעזה. 300 סורים המתגוררים בעזה מפגינים מול משרדי אונר"א שהפסיקה לממן עבורם את תשלום שכר הדירה. חוצפה.

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום שני, 22 ביוני 2020

השבוע הודיעה שרת הבריאות על מינוי שניים מקרובי המשפחה של בכירי הרש"פ לתפקידים מרכזיים במשרדה. אחיינו של חסין אלשיח', השר לעניינים אזרחיים מונה לסגן שר, ובנו של ג'מאל מחיסן, חבר הנהגת הפת"ח למנכ"ל. מינויים אלו עוררו תסיסה וביקורת על העדפת בני הבכירים, ועל רקע זה, דווח על הקמת ועדה לבחינת מינוי בכירים, שתעביר את המלצותיה ליו"ר הרש"פ.

שבת שלום ובריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה