הרב הראשי של איראן יהודה ג'ארמי : "מדינת ישראל אינה מייצגת את היהדות"

הקהילה היהודית באיראן זו היסטוריה ארוכת שנים של יחסים טובים עם שכנותיה. אנו גרים כאן 2,700 שנה, מאז הגלות האשורית. מאז ועד היום חיו יהודים בשלום עם שכניהם המוסלמים – למעט במקרים בודדים. חשוב לזכור שאנחנו הקהילה היהודית הגדולה ביותר במזרח התיכון אחרי ישראל. יש לנו קשרים חזקים מאוד והקשר למקום הזה הוא אמיתי . אבותינו חיו כאן במשך דורות ורבים מנביאינו קבורים כאן. הנביא דניאל קבור כאן, ויש לנו את קבר חבקוק הנביא, קבר מרדכי ואסתר ואתרים חשובים אחרים.

אחד הנושאים שעולים מידי יום והרגישים ביותר עבור היהודים באיראן הוא הסכסוך המתמשך בין ישראל לאיראן. זה מציב אותנו במצב לא נוח עם הממשלה. אנחנו תמיד מדגישים שאנחנו לא אוהבים להסתבך ולהתערב בכל המחלוקות, המלחמות והפוליטיקה בין המדינות. זה דיון בין פוליטיקאים ולא קשור לדת. אנשים נוטים להתבלבל, אבל יש הבדל גדול בין ציונות ליהדות. יהדות היא דת בת 3,300 שנה ואילו הציונות היא תנועה לאומית ופוליטית בת 100 שנה בלבד. כמדינה אין למדינת ישראל שום קשר לדת בכלל וליהדות בפרט. זו לא מלחמה בין דתות. כל היהודים כאן מדגישים זאת. הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות יהיה ליצור רושם שמדובר במלחמת דת.

ממשלת ישראל רחוקה מאוד מהדת. לממשלת ישראל לא אכפת כלל מיהדות. כל מה שהם כביכול נותנים לאורתודוקסים זה בגלל עסקה פוליטית כזו או אחרת ולא בגלל הגישה הדתית שלהם והאמונה באל אחד .קשה לי להאמין שיצא צו עירוני בתל אביב שאסר על התקנת דוכנים להנחת תפילין בעיר. למשל, בתל אביב הם לא מאפשרים דוכנים לעודד אנשים להניח תפילין,זה לא בסדר ,לעומת זאת הם מתגאים באכילת כלב ( דבריו של הרב גארמי רומזים על דברי ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי שבינואר 2018, הודה כי אכל בשר כלבים בביקור בווייטנאם.)

al-monitor

קרדיט לתמונה: REUTERS/Raheb Homavandi

בינואר נשא גראמי קריאת עידוד ותנחומים מתוקשרת למשפחתו של מפקד כוח קודס האיראני, אלוף קאסם סולימאני , שחוסל על ידי ארצות הברית. כאשר נשאל וביקשו ממנו להסביר את ביקורו, הוא אמר, "קודם כל, לא הייתי היחיד שהלך. נציגי כל הדתות באיראן השתתפו בביקור, כולל נציגי הדת הנוצרית. הם רצו להדגיש שלא מדובר במלחמת דת, ושאף אחד לא צריך לחשוב שמדובר במלחמה בין הדתות השונות.

מה שהעולם המערבי לא מבין לגמרי הוא שסולימאני הוא גיבור לאומי עבור העם האיראני. הוא ממש נערץ בארצנו. הוא גילה אומץ לב רב במלחמת איראן-עיראק. גם במלחמה בסוריה, היה זה אותו סולימאני שהביס את המדינה האסלאמית, וזה היה חשוב מאוד לתושבי איראן. הביקור שלנו, כנציגי כל הדתות, היה לכבד את זכרו אחרי כל מה שהוא עשה עבור העם באיראן.

אנו מקווים בכנות שסוף סוף יהיה שלום בעולם, שכל המלחמות ייעלמו להן ושנגלה ונזכה בקרוב להתגשמות נבואתו של ישעיהו הנביא: "וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ ועגל וכפיר ומריא יחדיו ונער קטן נהג בם" המשמעות הפשוטה של יעוד זה הינה, שלעתיד לבוא כל הבעלי חיים יעזבו את טבעם המושחת ויפסיקו לטרוף, וכמו שנאמר בתורה "והשבתי חיה רעה מן הארץ ". אנו מתפללים בכנות וזה רצוננו ששום אומה לא תרים חרב כנגד אומה אחרת. זה מה שאנחנו מתפללים אליו כל יום.

קרדיט: מאיר בר מקבוצת נציב – קרדיט לצילום: באדיבות רדיו רן

כתיבת תגובה