ארה"ב מנסה לתווך בין קוסובו לבין סרביה ולסיים את הסכסוך הממושך בבלקן

עוד ניסיון של הנשיא טראמפ לקבל את פרס נובל לשלום? ריצ'רד גרנל, שגריר ארה"ב היוצא בגרמניה שמשמש השליח המיוחד של הממשל לדיאלוג בין קוסובו לבין סרביה, הודיע שמנהיגי שתי המדינות יגיעו לבית הלבן ב-27 ביוני בניסיון להשיג הסכם שיסיים את הסכסוך הממושך בבלקן.

גרנל, שגם שימש עד לאחרונה הממונה בפועל על קהיליית המודיעין האמריקאית, הודיע כי שתי הממשלות התחייבו בפניו להפסיק את הקמפיין למניעת הכרה הדדית והצטרפות למוסדות בינלאומיים כדי לקיים את המפגש בוושינגטון.

"אם אף צד לא יהיה מרוצה מהדיונים, אז הם ישובו לסטטוס קוו אחרי שיעזבו את וושינגטון", צייץ גרנל, שנחשב מקורב ביותר לנשיא טראמפ. "כפי שאמרנו לא פעם, אנחנו חייבים תחילה להתקדם בצמיחת הכלכלות. זו ההתמקדות. אני מצפה לדיונים האלה".

הסכסוך בין קוסובו לבין סרביה הוא אחד השרידים האחרונים מפירוקה של יוגוסלביה. בשנת 1999, תקפו כוחות נאט"ו את סרביה על מנת לעצור טיהור אתני בקוסובו, אז עדיין חבל בשליטת בלגרד. תשע שנים לאחר מכן, הכריזה קוסובו על עצמאות, אולם סרביה – בתמיכת בת בריתה רוסיה – סירבה להכיר בעצמאות וחסמה את דרכה של קוסובו לאיחוד האירופי ולנאט"ו.

נשיא קוסובו, האשים טאצ'י, בירך על ההזמנה לוושינגטון. "מנהיגותה של ארה"ב ותמיכתה תמיד היו מכריעות עבור עתיד משגשג לקוסובו", צייץ. "לכן, אני מקבל בברכה את ההזמנה לחדש את הדיאלוג על נרמול היחסים תחת מנהיגותם של הנשיא דונלד טראמפ והשליח המיוחד, ריצ'רד גרנל".

אלבין קורטי, שכיהן כראש ממשלת קוסובו במשך ארבעה חודשים עד ה-3 ביוני, טען שגרנל לחץ על ארצו לוויתורים שיאפשרו התקדמות במו"מ, כולל ביטול מכסים על סחורות סרביות, אולם כאשר הוא סירב, הממשל האמריקאי עצר את הסיוע לקוסובו וגרנל אף הביע תמיכה בהוצאת משקיפי השלום האמריקאים מהאזור.

המפגש בוושינגטון יתקיים שישה ימים אחרי הבחירות הכלליות בסרביה, שם צפויה מפלגת השלטון לזכות ברוב המושבים.

תוכנית לכיבוש קוסובו - FXP

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי

כתיבת תגובה