האם חוק קיסר האמריקאי יגרום גם ללבנון לשלם מחיר ?

"קיסר" הוא כינוי לקצין סורי שערק משירותיו של המשטר הסורי, ופרסם אלפי תמונות שאין השכל האנושי סובלם, תיאור ותמונות של קרבנות ממעשי המשטר הרצחני שהתעללו באזרחיי סוריה כאוות נפשם ועשו בהם ככל העולה על רוחם. המפקד "קיסר", שזהותו עדיין נשמרת בסוד מחשש לחייו, כעת שמו הפך לחוק מעשי שרואה אור ועושה כותרות בימים האחרונים .

אז האם החיים בסוריה עם חוק "קיסר" הולכים להשתנות ? מה הולך להיות עם לבנון ?

כלכלן בכיר ואנליסט מומחה למשברים בסוריה דוקטור יונס אל-כרים מבהיר מעט את ההבדל גדול בין הטיוטה של חוק קיסר שעלה עוד בשנת 2016 לבין חוק קיסר שנכנס לתוקפו בשנת 2020.
חוק קיסר שונה מהצעדים והסנקציות שננקטו כנגד המשטר העיראקי והשלכותיו על סוריה לרבות הסנקציות בהן נמצאת איראן.

הוא מסביר: ישנן חברות רבות שמעורבות במערכת הכלכלית הסורית שהוחרגו מחוק "קיסר", למשל, חברת "שאם ווינגס איירליינס", חברה המפעילה טיסות מעבר למדינות רבות באירופה, כולל גרמניה ושוודיה. טיוטת חוק "קיסר" בשנת 2016 קבעה כי יש להעמיד לדין מדינאים אישים ומפקדים בכירים מצבא אסד ולא הוזכרו כלל חברות המעורבות בכלכלה הסורית,סעיפיו של הטיוטה דברו על הפעלת לחץ בכדי שהנושא ההומניטרי והלחץ על המשטר יכפה עליו למצוא פתרון מדיני.

חוק "קיסר" – מטרתו העיקרית הייתה לבודד את אנשי הצבא ומדיניים שהיו קשורים לפשעי המלחמה בסוריה ולהעמידם לדין בינלאומי. כעת חוק "קיסר" הנוכחי, רוצה לפרק את המערכת הכלכלית בסוריה על ידי הטלת סנקציות חכמות. באשר לדבר החוק שיגביל את תנועת הבנק המרכזי בסוריה, כולנו יודעים שלבנק זה אין שום קשר מעשי או או כל פעילות עסקית עם הכלכלה החופשית בעולם המנוהלת ע"י הבנק המסחרי ולא עם הבנק המרכזי.

. החוקר הכלכלי ממשיך ואומר: "מרבית המוסדות הריבוניים והחברות האנונימיות שאינן פועלות תחת השלטון הסורי נעדרים מחוק זה ולכן לא חל עליהם חוק "קיסר"  ובטח שאינם רשאים לתפוס אותם. שלא לדבר על כך שרבים מהבנקים בסוריה בבעלות הרוסים ולכן לאמריקאים אין זכות להטיל עליהם את סנקציות החוק. כלומר חוק "קיסר", במילים אחרות, התרוקן מתוכנו ומטרתו הפכה באופן מעשי למנוע את התקרבות המשטר לכלכלת העולם הערבי והתקרבותו למדינות המפרץ".

חוק קיסר לא ידיח את "הרודן מהבירה" בסוריה, אך הוא מכוון ועשוי לעשות זאת בלבנון!

כיצד ..? אני מדבר על ארגון הטרור "חיזבאללה", שהפך לבעיה בינלאומית רצינית, שכן ידוע כי רק הוא מונע "הסדר סופי" בלבנון, המדינה שהפכה לזירת מלחמה ובכל רגע נתון חשופה לפיצוץ אדיר . חוק זה שינה כיוון משנת 2016 ומטרתו כעת להגביל ולדחוק את בעלות הברית של סוריה, ובמיוחד החיזבאללה, בעלת בריתה החזקה והמסוכנת ביותר בגלל קרבתה הגאוגרפית. זו טעות לחשוב שהחוק הזה בא לשנות את מבנה המשטר בסוריה,למה הדבר דומה לספורט דייג,פורשים מלכודות וממתינים .

هكذا سيدفع لبنان فاتورة قانون قيصر

קרדיט: מאיר בר מקבוצת נציב

כתבות נוספות בנושא : 

 

כתיבת תגובה