חוק קיסר נכנס לתוקף. המטרה: " לחץ על ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון "

לאחר סיבובים רבים בהן עבר "חוק קיסר" שהוצג בפני הקונגרס האמריקני בשנת 2016, שכן הוא נדחה במתכונתו הראשונית, שם שאף החוק להקים אזור אסור טיס כדי לתמוך באופוזיציה הסורית וללוות אותה עם חוקים אחרים ובכך ללחוץ על ממשלת סוריה, הארגונים הסורים שנלחמו להעברת החוק, ויתרו על מספר החוקים שצורפו ל"חוק קיסר ", עד שסוף סוף הוא הגיע למשרדו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונחתם ובימים אלו נכנס לתוקף.

במתכונתו הנוכחית, החוק נועד להטיל סנקציות על סוריה ובעלות בריתה, לרבות רוסיה ואיראן, וכל מדינה המספקת לממשלת סוריה מטוסים, חלפים למטוסים, אמצעי הנדסה, בנייה ואנרגיה שבבעלות ממשלת סוריה.

על פי החוק, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יכול לבטל סנקציות ולבדוק כל מקרה לגופו, והוא יכול להשעות סנקציות אם יתקיים משא ומתן משמעותי להפסקת האלימות נגד אזרחים, כפי שקובעת ההחלטה.

החוק של קיסר נקרא על שם צלם צבאי סורי שערק מסוריה בשנת 2014, ופרסם את מה שאמר, היו "תמונות עינויים בתוך בתי כלא סורים", שמו של "קיסר" שימש כדי להסתיר את זהותו האמיתית, כמו אותם תמונות שבהמשך הוצגו בסנאט האמריקני.

התמונות : 

The U.S. "Caesar Law" sanctions on Syria deepen the suffering of ...

האנליסט הפוליטי הבריטי כריס דויל ראה בסנקציות הכלכליות המתמשכות של אירופה וארצות הברית על סוריה, דרך לא יעילה לשנות את התנהגות ממשלת סוריה, אלא מועילה רק לבכירים , בעלי חברות להעברות כספים בלתי חוקיות ומבריחי סחורות וחומרי בניין בסיסיים לסוריה, הנמצאים בעמדת הכוח והסמכות בסוריה. כתוצאה מכך, ישנה  הצטברות של יותר עושר בידי מי שהסנקציות מבקשות לשנות את התנהגותם או להכריח אותם להתרחק מהשלטון, בעוד שהחברה הסורית עומדת בפני משברים כלכליים קשים שמשפיעים על האנשים הכי עניים בסוריה ומונעים מהם קבלת שירותים בסיסיים כמו דלק ומזון, שיוחמרו עוד יותר על ידי מערכות סנקציות חדשות.

למרות שכוונתו העיקרית של החוק היא להעניש את ממשלתו של בשאר אל-אסד על מעשי זוועה שנעשו כנגד העם הסורי, המשטר לא היה יכול לשרוד מספיק זמן כדי לבצע עבירות אלה ללא תמיכה ישירה ועקיפה של מיליציות, פקידים ועסקים לבנוניים,ובראשם ארגון הטרור חיזבאללה.

מלבד הלחץ על חיזבאללה ועל שחקנים מקומיים אחרים התומכים במשטר אסד ופוגעים בכלכלת לבנון, החקיקה האמריקאית החדשה יכולה לעזור לחזק את ריבונות לבנון.

סנקציות קיסר עלולות לשכנע ולהמריץ גורמים לבנונים לתחום רשמית את גבולם ולהתחיל ליישם כראוי את החלטות מועצת הביטחון 1559, 1680 ו- 1701, המטרה, חיזבאללה יהיה פחות חופשי לנצל מוסדות לאומיים לתמיכה במשטרו של אסד. יתרה מזאת, המבריחים של חיזבאללה יהיו פחות חופשיים להמשיך בפעילות הפוגעת בכלכלת לבנון ותמנע מהארגון הכנסת נשק מסוכן לשטחה. ברמה האזורית, חיזוק ריבונות לבנון יסייע לקהילה הבינלאומית להמשיך להפעיל מנופי לחץ נוספים על "גשר היבשה" של איראן -ביירות המסכן לא פחות את מדינת ישראל . ( מקור : The Washington Institute)

HOME - Washington Institute for Business Government and Society

קרדיט : מאיר בר מקבוצת נציב

כתיבת תגובה