אולוף פלמה – תיק סגור. נמצא חשוד, שכבר מת, ברצח ראש ממשלת שבדיה

מעולם לא היה מתאים כל כך להגיד ש-"מוטב עכשיו מלעולם לא!".

שבדיה: זיהינו את הרוצח של רה"מ אולוף פלמה ב-1986 - וואלה! חדשות

התביעה בשבדיה הודיעה היום כי סטיג אנגסטרום הוא החשוד המרכזי בהתנקשות בראש הממשלה לשעבר לפני 34 שנה, אחת מתעלומות הרצח הגדולות בתולדות הפוליטיקה העולמית. אנגסטרום, שהיה אחד מעדי הראייה הראשונית בזירה, שם קץ לחייו בשנת 2000.

התובע הראשי, קריסטר פטרסון, הודיע במסיבת עיתונאים כי אנגסטרום הוא החשוד המרכזי בהתנקשות, אולם בגלל שהוא כבר לא בין החיים לא ניתן לקדם הליכים משפטיים ולכן החקירה הראשונית מגיעה לסיומה. פטרסון ציין כי "לא מצאנו ראיות כלשהן לכך שמדובר בחלק מקונספירציה, אבל אי אפשר לפסול את זה לחלוטין".

אנגסטרום, שזכה לכינוי "איש סקנדיה" בגלל עבודתו בתור מעצב גרפי בבניין סקנדיה שקרוב למקום ההתנקשות, זוהה כאחד מעדי הראייה הראשונים בזירת הרצח. הוא אף העיד במשפטו של כריסטר פטרסון, שהורשע ברצח בשנת 1988 אולם זוכה בערעור. עם זאת, במשטרה טענו שהעדות שלו אינה אמינה והוא מבקש רק להשיג פרסום ולכן הפסיקו להיעזר בו, למורת רוחו. בשנת 2000 הוא התאבד.

לפני שנים אחדות, שוב הפך אנגסטרום לדמות מפתח בפרשה אחרי פרסום ספר ותחקיר עיתונאי שהציגו עדויות שבהן נטען כי אדם שתאם את התיאור שלו נראה נמלט מהזירה. כמו כן, פורסם שהוא החזיק בעמדות עוינות כלפי פלמה, עבר אימוני נשק ואף היה בידידות עם אדם שהחזיק במאגר של אקדחים כדוגמת כלי הנשק שבו בוצע הרצח. בעקבות זאת, פתחה המשטרה בחקירה מחודשת לפני כשלוש שנים אחרי שהוקם צוות חדש.

פטרסון הודה כי החקירה הייתה קשה במיוחד בשל מרחק הזמן שחלף מאז הרצח, בשל הדיווחים התקשורתיים הנרחבים שגם השפיעו על עדי הראייה ובשל הקביעה שלא ניתן לקשור את כלי הנשק לזירת הרצח.

בשל כך, הם נאלצו להשתמש בראיות הטכניות שנאספו מיד לאחר הרצח ובעדויות המיידיות שמרביתן תיארו אדם חבוש כובע שנמלט מהמקום ועטה מעיל, בדומה לפריטי הלבוש שאנגסטרום הודה שלבש באותו ערב.

30 שנה אחרי: מי רצח את ר"מ שבדיה?

"מה שהיה מוזר הוא שאף אחד מהעדים לא זיהה את אנגסטרום כמי שהיה בזירת הרצח, בעוד שהוא דיבר על כך שהוא פעל בזירה", ציין התובע. "חלק מההתנהגות שלו באותו הערב תואמת את מה שאנחנו חושבים שהרוצח עשה".

פטרסון הוסיף כי העדות של אנגסטרום אינה תואמת את לוחות הזמנים שגיבשו החוקרים וכי היו גם פרטים לא נכונים, כמו טענתו שהוא דיבר בזירה עם רעייתו של פלמה. "אף אחד לא ראה אותו פועל כפי שהוא טען", אמר.

"הפעולות שלו הופכות אותו לחשוד במקרה הזה. ההערכה שלי היא שיש מספיק ראיות שהיו מאפשרות לעצור אותו", סיכם התובע. "קשה להאמין שאחרי 34 שנה, אנחנו נתקדם עם צעדי חקירה נוספים".

פלמה – ששימש ראש הממשלה בשנים 1969 עד 1976, ולאחר מכן החל מ-1982 – נורה למוות ב-24 בפברואר 1986 ברחוב סואן בשטוקהולם בעת שהוא ורעייתו ליסבת היו בדרכם הביתה, ללא מאבטחים, אחרי שצפו בסרט עם בנם וחברתו. בזירה היו לפחות 12 עדים, אולם הרוצח, שירה פעמיים בראש הממשלה, לא נלכד.

פלמה היה דמות שנויה במחלוקת בתוך ארצו ובזירה הבינלאומית – הוא קידם מדיניות רווחה, כולל חיזוק של ארגוני העובדים והרחבת מדיניות הרווחה והבריאות והקמת מעונות יום וגני חובה כדי לאפשר כניסת נשים למעגל העבודה, ועורר את כעסם של התעשיינים. הוא גם קידם מדיניות חוץ פעילה, כאשר בין השאר יצא נגד מלחמת וייטנאם, נגד ברה"מ ונגד משטר האפרטהייד בדרום אפריקה.

בשל הביקורת שעורר פלמה, עלו תיאוריות שונות לגבי האחראים להתנקשות. בין השאר נטען כי המחתרת הכורדית PKK רצחה אותו אחרי שהוגדרה ארגון טרור, פושע בשם כריסטר פטרסן נעצר והורשע ברצח אולם זוכה בערעור והיו גם טענות שהוא נרצח בשל עמדותיו התקיפות נגד המשטר הדרום אפריקאי ותמיכתו בקונגרס האפריקאי הלאומי.

אולוף פלמה

קרדיט:ערוץ הטלגרם מבט עולמי

כתיבת תגובה