האם איראן עומדת להתחיל בדיאלוג מחודש עם ארה"ב בנושא הגרעין ?

רק לפני חודש "התפעל" העולם מתמימות הדעים המשותפת בין ארה"ב ואיראן לגבי מינויו של המועמד העיראקי לראשות הממשלה והכתרתו תוך קבלת תמיכה משני הצדדים.

אלא ששטף האירועים במזרח התיכון אף פעם אינו נפסק, ובימים האחרונים מתבלים דיווחים רבים על הפרות הסכם הגרעין שמבצעת איראן,כמעט בריש גלי , תוך התעלמות מאיומי ארה"ב וישראל לבוא איתה בחשבון על הפרות אלו.

ראש הממשלה נתניהו צייץ : בסוף השבוע הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית קבעה שאיראן סירבה לאשר לפקחי הסוכנות גישה לאתרים סודיים שבהם איראן ביצעה פעילות גרעין צבאית חשאית.

איראן מפרה בשיטתיות את התחייבויותיה גם בהסתרת אתרים, גם בהעשרה של חומר בקיע וגם בהפרות אחרות. אני מאמין שהגיעה העת, ואני חושב שכבר עברה העת, אבל בוודאי שכעת זה מחויב המציאות לאור הגילויים הללו, שהקהילה הבינלאומית תצטרף לארה"ב ותטיל מחדש סנקציות משתקות על איראן.

בכל מקרה, הקורונה לא מפחיתה כהוא זה מהנחישות שלנו לפעול נגד התוקפנות של איראן. אני חוזר ואומר – ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני ותמשיך לפעול באופן שיטתי נגד הניסיונות של איראן להתבסס צבאית בגבולותינו.

לרגע נראה כי הכל הולך לקראת הידרדרות במצב, והצהרות בכירי הממשל בישראל כי "לא נאפשר לאויבינו להתחמש על מנת להשמידנו " הוסיפו עוד נדבך של דרמטיות לתמונת המצב באזור .

אלא ,שכיאה לקרחון, שהנגלה לעין תמיד הוא לא יותר מעשירית מגודלו , גם כאן , במכלול היחסים והאינטרסים והצעדים הנעשים מאחורי הקלעים , לא נראים לצופה הרגיל ורק ידיעות אקראיות ובהן משפטים " מכוונים" היטב מגלים טפח מהנעשה.

כך בדיוק גם עם  הידיעה הבאה :

מפקד כוח קודס איראן,(מחליפו של סולימאני) איסמעיל קא'ני הגיע לבגדאד ביום רביעי האחרון, יחד עם משלחת ממשלת איראן ושר האנרגיה, רזה ארדקאניאן ופקידים נוספים. קא'ני נכנס באופן רשמי לבירה בגדאד לאחר שקיבל ויזה ממשרד החוץ העיראקי יחד עם המשלחת הממשלתית האיראנית.

מטרת הביקור – "לתאם עמדות לקראת הדיאלוג האסטרטגי הממשמש ובא בין בגדד לוושינגטון."

האם אנו בפתחה של הסכמה איראנית להיכנס לדיאלוג מחדש עם ארה"ב בכל נושאי הגרעין ? האם איראן מעריכה כרגע כי בבחירות הבאות לא צפוי שינוי והנשיא טראמפ עומד להיבחר שנית ? או האם אנחנו עדים ללוחמה פסיכולוגית בא מוזרם מידע "לא נכון" ?

ימים יגידו.

קרדיט : מאיר בר מקבוצת נציב

 

 

כתיבת תגובה