נשק גרעיני: הסיבה האמיתית שאיראן חוששת מישראל

עובדת יסוד: לישראל צבא הייטק חזק וקשוח. אבל לא רק, יש ברשותה גם את הנשק האולטימטיבי .

במייל פרטי שהודלף לציבור בספטמבר 2016, מזכיר המדינה בדימוס קולין פאוול ,מי שהיה יועץ הביטחון הלאומי של ארה'ב בזמנו, טען במתכוון או שלא ,כי ישראל מחזיקה ברשותה כ- "200 פצצות גרעין". למרות שמספר זה נראה בזמנו כמוגזם, לישראל יש מאגר גרעיני קטן אך מתוחכם, הפרוס בקרב כוחותיו המזוינים. נשק גרעיני ישראלי שומר מפני כל דבר, החל מתבוסה בלוחמה קונבנציונאלית וכלה בהרתעה של מדינות עוינות מלבצע התקפות של לוחמה גרעינית כנגדה, לרבות מתקפות כימיות או ביולוגיות נגד המדינה הזעירה הזו – כך טוען במאמרו כתב העת האמריקאי – "נשיונל אינטרסט"

המטרה היא זהה: למנוע את חורבנה של המדינה היהודית.
לישראל יש כחמש צוללות שנבנו בגרמניה, שלדעת בעלי מקצוע ,מומחים בתחום,הם מצוידות בטילי שיוט גרעיניים.

בסוף שנות השישים של המאה העשרים ארה"ב העריכה את הגרעין הישראלי כ"סביר ", ומאמצי ארה"ב להאט את תכנית הגרעין ולהביא את ישראל להצטרף להסכם הגבלת הפצה הנשק הגרעיני לא הגיעה לשום מקום. לבסוף בספטמבר 1969 הגיעו ,כך על פי הדיווחים, ניקסון וראש ממשלת ישראל גולדה מאיר, להסכם סודי לפיו ארצות הברית תפסיק את דרישתה לבדיקות ועמידת ישראל במאמצי ההפצה, ובתמורה ישראל לא תכריז או תבחן את הנשק הגרעיני שלה.

ישראל לא הספיקה לחכות יותר מדיי למשבר הגרעין הראשון שלה. במלחמת יום הכיפורים ב -1973 הפתיעו צבאות ערב ,הפתעה אסטרטגית, ותקפו כוחות קרקע ישראליים בשתי חזיתות : במדבר סיני וברמת הגולן. נשק גרעיני ישראלי הוצב בכוננות והועמס על טילי יריחו I ומטוסי פנטום F-4. אך עוז לחימתם של החיילים הישראלים הנחושים הצליחו להפוך את המצב בשתי החזיתות, ולא נעשה שימוש בנשק הזה בסופו של דבר.

As nuclear threat mushrooms, experts group says situation worse ...

הטווחים הקצרים יחסית בין ישראל לשכנותיה משמעו שטיל יריחו, עם טווח של שלוש מאות קילומטר בלבד, שישוגר מהנגב עדיין יכול לפגוע בקהיר ודמשק .

ישראל לא מאשרת ולא מכחישה שיש ברשותה נשק גרעיני. מומחים מעריכים כי ישראל מחזיקה כיום בשמונים ראשי נפץ גרעיני, פחות ממדינות כמו צרפת, סין ובריטניה, אך עדיין מדובר בכמות ניכרת בהתחשב במספר תושביה. כלי נשק אלה פרושים ברחבי ישראל ונמצאים הן ברשות כוחות יבשתיים, והן ברשות כוחות האוויר אוויריים והם בקרב כוחותיה הימיים באופן שירתיע את מתקפת פתע גרעינית נגדה

ציוד 3 הזרועות בצבאה בנשק גרעיני ממחישה עד כמה ברצינות ישראל מתייחסת לרעיון ההרתעה הגרעינית. ישראל, ככל הנראה ,לא תכריז על עצמה כמעצמה גרעינית בקרוב. העמימות ביחס לבעלותה על נשק גרעיני שימשה את המדינה היטב. תכנית הפעולה המקיפה המשותפת לשנת 2015 וחוסר היציבות הכללית ברחבי המזרח התיכון הבטיחה שישראל ככל הנראה תישאר המדינה החמושה הגרעינית היחידה באזור לעתיד הנראה לעין, אך התמוטטות ההסכם או תכנית גרעינית חדשה באחת ממדינות ערב שבמזרח התיכון יכולה בקלות לשנות את זה .

בינתיים, פוליסת הביטוח האולטימטיבית של ישראל אינה הולכת לשום מקום..

המומחה הצבאי של האתר גיא א. מעיר :

הסכם הגרעין היה מסוכן לישראל מאחר ובמסגרתו האיראנים יכלו באין מפריע להמשיך ולפתח טילים ואת כל הטכנולוגיה הנדרשת לפצצת גרעין למעט חומר בקיע שהיה מנוטר לכאורה ע"י פקחי הסבא״א (גם זה במגבלות ובאתרים מוסכמים תוך החרבת אתרים ״צבאיים״ כפי שניתן היה להוכיח מאוחר יותר במציאת ארכיון הגרעין ובעיקר מחסן האורניום בדרום טהראן), ההסכם היה מאפשר לאיראנים לקבל לאורך שנות ההסכם מאות מיליארדים מחוזים מול מדינות אירופה ואף חידוש יחסים עם ארה״ב. במסגרת הפריחה הכלכלית שהייתה כאן מאפשרת יציבות שלטונית, היו האיראנים יכולים לפרוץ לפצצה מיד בסוף ההסכם. ביטולו הטיל סנקציות חדשות כואבות ומקשות הן על הכלכלה והן על היכולת להתפתח גרעינית (מניעת ציוד וטכנולוגיה וסרבול ממשי ברכש).

גם בהינתן יכולת עתידית של גרעין בידי איראן ישראל שומרת על יתרון ממשי הן בהגנה ע״י מערך החץ, הגנה שלא קיימת באיראן, והן בהתקפה באמצעות יכולת מכה שנייה ושלישית אותן אין לאיראנים (יכולת אווירית וימית גרעינית). כל עוד נשמר היתרון המובהק של ישראל האפקט של ההרתעה הגרעינית יישאר עוד שנים כמו שהוא נשמר בין ארה"ב לרוסיה.

UN urges Israel to renounce nuclear arms, join non-proliferation ...

קרדיט: אלישיב מקבוצת נציב

כתיבת תגובה