אחת הדמויות המרכזיות במרחב הג'יהאדיסטי בשבדיה מת מנגיף הקורונה

הפעם הנגיף פגע בול….. אבו עומר, שנחשב לאחת הדמויות המרכזיות במרחב הג'יהאדיסטי בשבדיה בשלושת העשורים האחרונים ושמו נקשר למזימות טרור בסקנדינביה בעשור האחרון, מת בסוף השבוע בבית החולים בגיל 59 אחרי שנדבק בקורונה.

אבו עומר, ששמו האמיתי לא פורסם, נולד במרוקו והיגר לשבדיה ב-1985 וכעבור שמונה שנים קיבל אזרחות. בדירה שבה התגורר עם רעייתו בשטוקהולם התארח במשך תקופה מסוימת בשנות ה-90 גם מוחמד מומו, פעיל בכיר באל-קאעידה בצפון אפריקה שבהמשך הפך לבכיר בארגון בעיראק, שם נהרג ב-2008. השניים היו פעילים יחד במסגד ברנדברגן, שם גייסו צעירים שנשלחו למחנות אימונים באפגניסטן.

לפי הפרסומים בתקשורת, אבו עומר היה בקשר עם מחבלים שהיו מעורבים במזימות טרור בעשור האחרון. בין השאר, התברר כי ניהל התכתבות עם רחמט אקילוב, המחבל האוזבקי שביצע את פיגוע הדריסה עם משאית בשטוקהולם שבו נרצחו חמישה בני אדם באפריל 2017. הוא גם היה בקשר עם ארבעה חשודים שבדים שנעצרו לפני שביצעו פיגוע נגד העיתון יילנדס פוסטן בקופנהגן ב-2010,.

שם נוסף שנקשר אליו הוא מוחמד בלקעיד שהיה מעורב במתקפת הטרור בפריז בנובמבר 2015 וחוסל בבריסל שבשנה שלאחר מכן, כאשר לפי החשד אבו עומר היה אחראי לתהליך ההקצנה שלו לפני שהצטרף לדאע"ש בסוריה. מידע נוסף הצביע על קשר בינו לבין דיוויד הדלי, המחבל האמריקאי שהיה מעורב באיסוף המודיעין לקראת הפיגועים במומבאי בנובמבר 2008 ותכנן פיגוע בעיתון הדני יילנדס פוסטן ב-2009.

אבו עומר היה תחת מעקב של שירות הביטחון של שבדיה מאז שנות ה-90 והוא גם היה על הכוונת של ארגוני ביון של מדינות אחרות, כולל ארה"ב. עם זאת, הוא לא הורשע מעולם בעבירות שקשורות לטרור, וגורם מודיעיני תיאר אותו כאדם שלא היה בקו הראשון של הג'יהאד אולם "שימן את מכונת הטרור" עם כסף, קשרים ועידוד לפעולה.

Sweden: 22 Scientists Say Coronavirus Strategy Has Failed As ...

קרדיט: ערוץ הטלגרם  מבט עולמי

כתיבת תגובה