כלכלת איראן – בצמיחה או בצניחה?

שני צדדים למטבע האיראני

לאחרונה ממשיכים לצאת מאיראן מסרים סותרים בנוגע לכלכלה, מצד אחד המשטר מציג את הצמיחה והישגים ומצד שני מצטיירת מציאות שונה מהשטח.

למרות כל הניסיונות של המשטר להראות עד כמה הכלכלה של איראן לא ממש הושפעה מהסנקציות או מהתפרצות מגפת הקורונה, העובדות מצביעות על תמונה שונה.

באיראן כמו באיראן, השאלה היא איך מסתכלים על הדברים ומאיזה כיוון, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה אתמול כי האינפלציה למשקי הבית במדינה עומדת בחודש מאי על 29.8%, שזו ירידה של 2.3% לעומת החודש הקודם.

כשיורדת קצת האינפלציה זה נראה טוב. אבל אם בודקים טיפה לעומק איך הדברים מתנהלים באיראן, אז רואים שיש כמה מדדי מחירים שונים, יש ממד אחד לקבוצת מזון, משקאות וטבק, יש מדד למוצרים ושירותים שאינם מזון, יש מדד אחד למשקי בית עירוניים ויש מדד אחר למשקי בית כפריים, וישנם עוד ממדים נוספים.

מבולבלים? אז אם נאמר שהמדד ירד, באותה נשימה גם נאמר שהמדד עלה באותו השיעור בדיוק.

צמיחה (עתידית) של ענף המכרות ומשאבי הטבע

סגן שר המכרות והתעשיות תוצרי הכרייה והמינרלים, במשרד התעשייה והמסחר, דריוש אסמאעיליים, אומר כי המטרה השנה להגיע לפיתוח תעשיית המכרות במדינה ולצמיחה של 25% עד 30% בענף, כולל לצריכה עצמית וליצוא.

סגן השר דריוש הוסיף ואמר שהשנה תהיה שנה לצמיחה ממוקדת בענף המכרות והמינרלים, ויתווספו השנה 25 יחידות עיבוד חומרי גלם במפעלים, וזה כחלק מהוראת המנהיג העליון, שענף הכרייה יחליף את הכנסות ענף הנפט, באמצעות חדשנות ופיתוחים טכנולוגיים פורצי דרך, וכן כי יוקצו תקציבים למימוש החזון והוראת המנהיג.

וכן אמר כי הענף צריך להתבסס על יצוא וכדי לעמוד מול המתחרים, יש לקדם מחקר ופיתוח במקביל לייצור ושמאמצי המומחים האיראנים, יממשו את הפוטנציאל הקיים ויובילו לצמיחת הענף ואיתו תעשיות נלוות ויוסיפו מקומות עבודה ויעבירו את המדינה לצמיחה.

צניחה בענפי תיירות הפנים

ניקח לדוגמא את העיר ארדקן (اردکان) במחוז יאזד, עיר מולדתו של נשיא איראן לשעבר, מוחמד ח'אתמי, יושבת על כביש 71 המחבר את טהראן עם עיר הנמל בנדאר עבאס, היא עיר עתיקה שנוסדה במאה ה 12, עם היסטוריה ועבר עשיר ומשמעותי לדתות השונות באיראן, ושכלכלתה נסמכת במידה רבה על תיירות הפנים לעשרות רבות של אתרים קדושים לשיעה ודתות נוספות, בעיר עצמה ובכפרים הסמוכים. דבר שניתן ללמוד ממשמעות שמה: “מקום קדוש"

אתרים כגון מסגד ג’אמע המסגד הגדול של ארדקן, או "פיר צ’ק צ’ק" – מקדש האש מהקדושים ביותר לדת הזורואסטרית. (ראו התמונות המצורפות של חלק קטן מהאתרים)

ביום רביעי האחרון מוהסן מירג'אני, ראש המחלקה למורשת, תרבות, עבודות יד ותיירות, התראיין לסוכנות החדשות IRNA והתלונן שכל תעשיית התיירות, כולל העסקים הקטנים של עבודות היד, החל משטיחי ארדקן, דרך רקמה, צורפות וכל מה שתיירים קונים, נפגע בצורה קשה, ורק בתיירות חג הנורוז, היה אבדן הכנסה של יותר מ 10 מיליארד ריאל.

צמיחה או צניחה בתעשיה הפטרוכימית?

שר הנפט האיראני, ביג'אן זנגנה , הודיע כי "למרות הסנקציות והתפרצות הקורונה, לא פיטרנו עובדים. בעזרת השם לא נפטר עובדים."

בתשובה לשאלה האם בגלל הפחתה ביצוא הנפט והתפשטות נגיף הקורונה, פרויקטים של פיתוח בתעשיית הנפט הופסקו, השיב השר: "אי אפשר להכחיש את המציאות, עכשיו באמריקה, במאות אסדות הפסיקו עבודה, וחברות ברחבי העולם צמצמו את תכניות הפיתוח שלהן.” והוסיף ואמר "לא פיטרנו אף עובד, ובעזרת השם לא נפטר אף עובד. זה כדי לדחוף את פרויקטי הנפט קדימה."

וכן אמר "אין בעיות בשלבים של העבודה המתבצעת, השלבים שהיו אמורים להסתיים מסתיימים ואנחנו עוקבים אחר פרויקטים בענפי הפטרוכימיה והזיקוק בקפדנות. אבל שיידעו כולם שהמצב אינו תקין, המצב קשה ביותר, לא רק בגלל הסנקציות, אלא גם בגלל הסנקציות, שהפחיתו את הכנסותינו, כי לא משנה כמה אנו מייצאים, המחירים ירדו לפחות משליש. ועכשיו כשמחירי הנפט עלו מעט, הדברים קצת יותר טובים. גם מחיר הנפט והמוצרים הפטרוכימיים בשוק העולמי צנח בחדות, שכן הביקוש נמוך והצמיחה הכלכלית בעולם הידרדרה. למעט שתיים או שלוש מדינות, הצמיחה הכלכלית בכל המדינות וכמובן הכלכלות הגדולות בעולם, המהוות את הכוח המניע את הצמיחה הכלכלית, הייתה שלילית … "

כבישים תקועים באמצע הדרך

מה עומד ברקע הנחיה שהוציא היום, שישי ה 22 למאי, נשיא איראן, רוחאני, לאחראי על ארגון התקציבים?

הנשיא הורה להקצות קווי אשראי בסך של 30,000 מיליארד טומאן, לטובת 800 פרויקטי תשתית לאומיים חשובים כגון מסילות רכבת וכבישים מהירים. קווי האשראי החדשים באים לתת חמצן ותמריץ לביצוע חלק מתכניות פרויקטי התשתיות באיראן שאמורים לספק עבודה ולעזור לצמיחת המשק.

באמצעות תקציב לקווי אשראי חדשים, מנסה המשטר להאיץ סלילת כבישים, שאמורים לעזור בתכניות הפיתוח וחידוש הצמיחה, וכן פרויקטים רבים של מסילות ברזל, הובלת מים להשקיה, צנרת גז, פיתוח נמלים באזור מקראן ועוד.

חלק מהכבישים שבתהליך ביצוע אמור לחסוך שעות נסיעה רבות ובכך לעזור לכלכלה.

אז תכניות יש, תחילת ביצוע ופרויקטים בעבודה יש, ומציאות שמזכירה שהמצב באיראן לא פשוט? יש!

מדוע נוצר הקיפאון שתוקע את ביצוע הפרויקטים השונים לאורכה ורוחבה של איראן?

במיוחד באזורים כמו מערב חוזיסטאן, או כביש המחבר את ערי הנמל לאורכו של חוף אזור מקראן בדרום מזרח איראן.

חלק לא קטן מהבעיה, נובע מתקצוב לא ראלי של עלויות הפרויקט. האינפלציה הדוהרת שגורמת לעלייה תלולה בעלות החומרים הנדרשים לביצוע פרויקט התשתית וזינוק בעלות הובלת החומרים לאתרי העבודה, במיוחד באזורים המרוחקים שהוזכרו, ולדוגמה כביש ומסילת רכבת לעיר הנמל צ’באחר.

עלויות הובלת החומרים לאתרי העבודה, הפכו לחלק העיקרי בעלות הפרויקטים באתרים המרוחקים.

  בעיות בסלילת כבישים מהירים באיראן רכבת צ’בחאר - זאהדן 2 רכבת צ’בחאר - זאהדן

 

ראינו שלא הכל פשוט באיראן ותמיד יש יותר מצד אחד לכל דבר.
ראינו שלא הכל ורוד כמו שהממשל מנסה להראות.
אבל האם אלו הבעיות היחידות המעיקות על הכלכלה האיראנית?
לסיום נביא על קצה המזלג נושא נוסף המעיק על הכלכלה ועל האזרח הפשוט.

מעבר לסנקציות, מגפת הקורונה, שחיתות וניהול כושל, מה עוד פוגע בכלכלה האיראנית?

כמו בכל מדינה – פשיעה ובמיוחד פשיעה מאורגנת, ובמקרה של איראן הברחות בממדי ענק ונגע הסמים.
אל אלו נוספות עברות רכוש, בריונות וסחיטה, אשר פוגעות בכיסו של האזרח הקטן ובתחושת הביטחון שלו.
היום ניגע בתופעות אלו על קצה המזלג, דיווחים רק מהשבוע, ומחוז אחד בלבד.

 

משולחנו של מפקד משטרת מחוז פארס תא"ל רוחם בקש חביבי, קוראים על:

מפקד משטרת מחוז פארס

תפיסה של 9 טונות סמים במחוז פארס:

תא"ל חביבי אומר כי בשיתוף פעולה עם משטרת מחוז כרמאן, נתפסה כנופיה העוסקת ביצור סם מסוג קריסטל, הברחה וסחר בסמים, ולאחר מעקב של שלושה ימים, נעצרו כשברשותם 50 ק"ג קריסטל ו 88 ק"ג חשיש.

בנוסף דווח על מעצר נהג רכב בכניסה לשיראז שברשותו נתפסו 107 ק"ג אופיום.
וכן סיכם את פעילות המשטרה בתחום הסמים עד כה ואמר שמתחילת השנה נתפסו עד היום 9 טון סמים מסוגים שונים.

תפיסת סחורות מוברחות בשווי של 11 מיליארד טומאן:

מעצר של 25 חשודים ברשת הברחות, סיים מבצע של סיכול הברחות סחורה בסך 11 מיליארד טומאן,
וסיכם שמתחילת השנה הוחרמו 344 משלוחי סחורה מוברחת בשווי של 47 מיליארד טומאן.

מעצר מבריח טלפונים ניידים:

סגן מפקד משטרת המחוז, אל"מ יוסף מלכזדה, מוסר שבמהלך פעולה שוטרי העיר ג'הרום, למניעת הברחות בעיר, נתפס אדם שברכבו התגלו 107 טלפונים סלולריים "זרים" ללא רשיון יבוא, בשווי של כחמישה מיליארד ריאל.

מעצר של 8 כנופיות שוד מקצועיות בפרס:

השבוע בוצע מעצר של שמונה כנופיות של גנבי רכב ופריצה לבתים, לאחר שמתחילת השנה מספר צוותי משטרה ביצעו עבודות שיטור מקצועיות שהובילו לתפיסת כנופיות הגנבים, שהודו עד כה בגנבה של 270 מקרים של גנבה מבתים ומכוניות, בשווי של 8 מיליארד טומאן.

מעצר של 34 פושעים אלימים:

לטענת תא"ל חביבי, בטחון האזרח ושגרת חיים שלווה ושקטה, הם קווים אדומים מבחינת המשטרה, לכן לאחר חקירה נמרצת, נעצרו 34 בריונים, שבזמן הביצוע המעצר, חלקם פתחו בירי על השוטרים.
לאחר המעצר נתפסו כלי הנשק ונתפסו ונאטמו בתים ששימשו את הפושעים.

שטרות מזויפים בשיראז:

מפקד משטרת שיראז אל"מ פרג שוג’אי אומר כי לאחר חקירת תלונת אזרח כי קיבל שטר מזויף בחנות טלפונים, נעצר חשוד שברשותו נתפסו שטרות מזויפים בסך של 112.5 מיליון ריאל.
מפקד המשטרה קרא לאזרחים להיזהר משטרות מזויפים…

מעצר חשוד בסחיטת 1.5 מיליארד ריאל מארבעה אזרחים:

ראש משטרת הסייבר (FATA – فتا) במחוז פארס, אל"מ השמאט סלימאני, מוסר שלאחר מעקב וחקירה ברחבי הרשת וברשתות החברתיות במחוז, מומחי הסייבר של FATA נעצר אדם שהתחזה לקצין משטרה, וסחט כספים מארבעה בעלי חנויות בשיראז, וניסה לסחוט אחרים.
מפקד משטרת הסייבר מזהיר את הפושעים המנסים להתחזות לבעל תפקיד ממשלתי, שאין להם איפה להסתתר מפני מומחי הסייבר של המשטרה…

קרדיט: אביעד – ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון

כתיבת תגובה